آیا پروتئین گیاهی جای گوشت را می‌گیرد؟

به دنبال رشد سریع تقاضا برای پروتئین‌های گیاهی جایگزین گوشت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فراوری نخودفرنگی جهان در نظر دارد از پروتئین باقلا نیز استفاده کند.

آیا پروتئین گیاهی جای گوشت را می‌گیرد؟

به گفته ژان فیلیپ ازوله، رئیس بخش نخودفرنگی و پروتئین‌های جدید شرکت فرانسوی Roquette Freres SA، همزمان با افزایش تمایل مردم برای مصرف گوشت‌های گیاهی و پروتئین‌های مکمل در نوشیدنی‌های مغذی ورزشی و سایر نوشیدنی‌ها به دنبال گسترش فعالیت خود در صنعت فراوری حبوبات است.

هرچند بازار حبوبات در مقایسه با محصولاتی نظیر گندم و سویا بسیار کوچک است، اما ۲ شرکت «Beyond Meat» و «Impossible Foods» با تولید صنعتی پروتئین‌های گیاهی، چشم‌انداز بازار این حبوبات را نیز تقویت کرده‌اند. گیاه‌خوار‌ها و وگان‌ها ده‌ها سال است که بازار هدفی برای عرضه این پروتئین‌ها بوده‌اند، اما اکنون مصرف‌کنندگان به رژیم‌های غذایی متفاوت و سازگار با محیط‌زیست علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

ازوله طی مصاحبه با خبرنگاران در نشست «سرمایه‌گذاری و نوآوری در تکنولوژی غذای آینده» گفت: «ما در حال حاضر به فراتر از نخودفرنگی نگاه می‌کنیم. اکنون «باقلا» گزینه بسیار امیدبخشی به نظر می‌رسد، اما همچنان پروژه‌ای در حال تکمیل است.»

 

شرکت روکت (Roquette) قصد دارد حوزه فعالیت خود را به فراوری محصولاتی نظیر عدس، لوبیا، جو دوسر و برنج نیز گسترش دهد.

این شرکت از لوبیا پروتئین استخراج می‌کند و این پروتئین در محصولاتی نظیر برگر‌های گیاهی استفاده می‌شود. این شرکت در سال جاری توافقی برای تامین مواد اولیه شرکت Beyond Meat منعقد کرد. شرکت روکت اکنون قصد دارد برای پاسخگویی به افزایش تقاضا ظرفیت فراوری لوبیا را از ۱۰۰ هزار تن به ۲ برابر توسعه دهد. علاوه بر این، در منطقه مانیبوتای کانادا پروژه ساخت کارخانه‌ای را پیش می‌برد که سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

افزون بر این شرکت روکت می‌تواند، در صورت افزودن باقلا، از کارخانه‌های فعلی خود استفاده کند، زیرا فراوری این محصول نیز به همان تکنیک‌ها و تجهیزاتی نیاز دارد که برای فراوری لوبیا لازم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها