نجات جان مبتلایان به عفونت خون با تزریق ویتامین C

مطالعات اخیر محققان دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد تزریق ویتامین C احتمال مرگ مبتلایان به عفونت خون (سپسیس) را کاهش می‌دهد

نجات جان مبتلایان به عفونت خون با تزریق ویتامین C

عفونت خون (سپسیس) که گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می‌شود، یک واکنش ایمنی خطرناک و جدی است که بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مبارزه با عفونت بوجود می‌آید و می‌تواند منجر به مرگ شود. التهاب ناشی از عفونت خون سبب سوراخ شدن عروق و تولید لخته می‌شود. در نتیجه، جریان خون کافی به ارگان‌های بدن نمی رسد و ارگان‌ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می‌شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که قلب ضعیف شده و دچار شوک سپتیک می‌شود. در این حالت کبد، کلیه، ریه و اندام‌های حیاتی دیگر دچار نارسایی می‌شوند.

شایعترین علت سپسیس، یک عفونت باکتریایی موجود در خون است. اگر سیستم ایمنی موفق به نابودی باکتری نشود، سبب عفونت می‌شود. باکتری سپسیس می‌تواند از هر نقطه‌ای، حتی یک خراش کوچک روی زانو، وارد بدن شود.

محققان بر این باورند که سپسیس می‌تواند بر اثر عفونت‌های دیگری از قبیل آپاندیسیت، ذات الریه، عفونت دستگاه ادراری، مننژیت و عفونت کلیه بوجود آید. گاهی علت سپسیس با استئومیلیت یا عفونت استخوان همراه است. گاهی این عفونت ناشی از نوعی قارچ است.

مطالعات جدید محققان دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد تزریق ویتامین C می‌تواند یک عامل نجات‌دهنده برای مبتلایان به سپسیس باشد. تزریق ویتامین C هر شش ساعت و به مدت چهار روز خطر مرگ بر اثر سپسیس را از ۴۶ درصد به ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. از طرفی بیمارانی که ویتامین C دریافت کردند، مدت زمان کمتری را در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه سپری کردند و حالشان بهبود یافت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها