تولید نانوداروی جدید برای بیماران دیابتی

محققان نانو به دانش ساخت داروی ضددیابت ارزان تر و در دسترس تر دست یافتند.

تولید نانوداروی جدید برای بیماران دیابتی

دانشمندان آژانس ملی علوم استرالیا، از مهندسی پیشرفته بیولوژیکی و شیمیایی برای ایجاد فرآیند ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای تولید داروی ضد دیابتی D-fagomine استفاده کرده اند.

دیابت نوع دو یکی از بزرگترین چالش‌های بهداشت جهانی قرن بیست و یکم است به گونه‌ای که سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا با این بیماری زندگی می‌کنند.

انسولین هورمونی است که میزان قند خون را در بدن تنظیم می کند و D-fagomine یک ترکیب شیمیایی است که می تواند با کاهش سطح قند خون جایگزینی برای انسولین باشد.

با این هدف دکتر کلین اسکات، سرپرست این طرح و تیم وی، از مجموعه ای از آنزیم ها برای تبدیل ترکیب شیمیایی ارزان و فراوانی گلیسرول به D-fagomine استفاده کردند.

دکتر اسکات در این باره می گوید: ما آنزیم های موجود در طبیعت را اصلاح کرده ایم، تا در خطوط مونتاژ مولکول ها را جمع می کنند و از آنها به عنوان" نانوماشین "استفاده شود.

آنزیم‌ها به عنوان ابزار‌های نانوتکنولوژی در طبیعت، مولکول‌های بیولوژیکی موجود در هر سلول زنده هستند که مسئولیت برقراری واکنش‌های شیمیایی برای زنده ماندن آن‌ها را برعهده دارند. در فرآیند موفقیت آمیز چرخه آنزیم‌ها برای تولید این دارو، هرکدام از آنزیم‌ها فقط یک تبدیل شیمیایی را انجام می‌دهند و محصول را به آنزیم بعدی منتقل می‌کنند. آن‌ها در محفظه‌های مجزا قرار گرفتند و هر محفظه حاوی آنزیم‌های خاص برای یک مرحله شیمیایی است.  

به عقیده این محققان این پیشرفت، راه را برای سایر فن آوری‌های وابسته به واکنش‌های شیمیایی مانند تولید سایر داروها، پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر و سوخت‌های زیستی باز می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها