سکته قلبی چگونه ایجاد می‌شود؟

دبیر علمی طرح ملی درمان سکته‌های حاد قلبی در ایران گفت: بیشترین آمار مرگ‌ومیر ایرانیان ناشی از سکته‌های حاد قلبی است که با آموزش مناسب می‌توانیم این آمار را کاهش دهیم.

سکته قلبی چگونه ایجاد می‌شود؟

 سیف‌الله عبدی دبیر علمی طرح ملی درمان سکته‌های حاد قلبی در ایران در حاشیه سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس که در بیمارستان سینا برگزار شد، درباره شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در جوامع امروزی، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در جوامع امروزی هستند که بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌های حاد قلبی است.

او بیان کرد: سکته‌های قلبی اغلب بر اثر بسته شدن یکی از عروق بزرگ و مهم کرونر ایجاد می‌شوند؛ از علائم سکته‌های حاد قلبی می‌توان به احساس سنگینی، درد و ناراحتی در قفسه سینه اشاره کرد، درد اغلب در وسط سینه احساس می‌شود، اما گاهی به فک تحتانی، دست چپ یا قسمت فوقانی شکم هم انتشار پیدا می‌کند، در بیماران دیابتی یا سالمندان درد قفسه سینه می‌تواند با تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

دبیر علمی طرح ملی درمان سکته‌های حاد قلبی در ایران در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشتر در معرض سکته‌های حاد قلبی هستند، افزود: مبتلایان به قند، فشار و چربی‌خون بالا، تنگی عروق و تصلب شرایین، افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند و کسانی که در خانواده‌ آن‌ها سابقه بیماری قلبی در سنین پایین وجود دارد بیشتر در معرض سکته‌های حاد قلبی هستند، بنابراین این اشخاص با مشاهده علائم ذکر شده باید هرچه سریعتر با مراکز اورژانس تماس بگیرند.

عبدی تأکید کرد: متأسفانه گاهی اوقات افراد دچار سکته‌های حاد قلبی هنگام انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین پیشنهاد می‌شود اشخاصی که مشکوک به سکته‌های حاد قلبی هستند، خود درمانی نکنند و سریع با مراکز اورژانس تماس بگیرند، زیرا بسیاری از آمبولانس‌ها مجهز به دستگاه‌های احیا و سیستم Telemedicine (پزشکی از راه دور) هستند که می‌توانند نوار قلب بیمار را به مراکز دیسپچ در اورژانس بیمارستان‌ها منتقل کنند، در این مراکز متخصصان قلب ۲۴ ساعته حضور دارند و نوار قلب بیماران را تفسیر می‌کنند. بنابراین اگر شخص سکته حاد قلبی کرده باشد، آمبولانس فرد را به نزدیک‌ترین بیمارستانی که امکان درمان آنژیوپلاستی اولیه را داشته باشد، انتقال می‌دهد.

او تصریح کرد: افرادی که مشکوک به سکته‌های حاد قلبی هستند، باید تا حد امکان با وسایل شخصی خود به مراکز درمانی نروند و از آمبولانس‌های مجهز کمک بگیرند تا اگر در بین راه حادثه‌ای برای بیمار اتفاق افتاد، امکان رسیدگی میسر باشد.

دبیر علمی طرح ملی درمان سکته‌های حاد قلبی در ایران افزود: بیمارانی که قبل از ورود به اورژانس بیمارستان‌ها برای آن‌ها سکته حاد قلبی تشخیص داده شده است، بدون هیچ معطلی از آمبولانس به بخش آنژیوگرافی بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند و آنژیوپلاستی اولیه برای آنها صورت می‌گیرد.

عبدی گفت: انجام آنژیوپلاستی اولیه در همه مراکز درمانی کشور امکان‌پذیر نیست، برای درمان سکته‌های حاد قلبی دو دسته درمان وجود دارد. این درمان‌ها باید کمک کنند که رگ مسدود شده باز و جریان خون دوباره برقرار شود تا عضله قلب از بین نرود یا خطر‌هایی مانند اختلال ریتم قلب و ایست قلبی برای بیمار ایجاد نشود.

او درباره دارو‌های ضدانعقاد (حل‌کننده لخته خون) اظهار کرد: خوشبختانه در همه کشور دارو‌های حل‌کننده لخته خون وجود دارد، ما به کمک این دارو‌ها می‌توانیم لخته خون ایجاد شده در مسیر رگ‌ها را باز و جریان خون را دوباره برقرار کنیم، همکاران در معاونت درمان وزارت بهداشت هم تلاش می‌کنند که موثرترین داروی ضدانعقاد را در دور افتاده‌ترین مناطق کشور فراهم کنند.

دبیر علمی طرح ملی درمان سکته‌های حاد قلبی در ایران بیان کرد: حدود ۱۳۰ مرکز در ایران وجود دارند که می‌توانند آنژیوپلاستی اولیه را انجام دهند و از این تعداد ۵۰ مرکز به شکل ۲۴ ساعته این اقدام را برای بیماران انجام می‌دهند.

عبدی یادآوری کرد: خوشبختانه اقدامات درمانی برای مبتلایان به سکته‌های حاد قلبی در ایران نسبت به کشور‌های منطقه پیشرفته‌تر است، اما باز هم نیاز داریم بیماران در این زمینه آموزش مناسب ببینند و با مشاهده علائم سکته‌های قلبی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها