همه چیز در مورد چربی های ترانس

مصرف چربی‌های ترانس مضرات زیادی برای سلامتی بدن خواهد داشت.

همه چیز در مورد چربی های ترانس

مصرف چربی‌های ترانس مضرات زیادی برای سلامتی بدن خواهد داشت. چربی‌های ترانس نوعی چربی اشباع نشده هستند که به دو فرم طبیعی و مصنوعی یافت می‌شوند. چربی‌های ترانس طبیعی یا حیوانی در داخل گوشت و لبنیات حیوانات نشخوار کننده مانند گاو، گوسفند و بز وجود دارند که هنگام هضم علف توسط باکتری‌ها در معده این حیوانات به صورت طبیعی تولید می‌شوند و معمولا ۲ تا ۶ درصد چربی موجود در لبنیات و ۳ تا ۹ درصد چربی موجود در گوشت گاو و گوسفند را تشکیل می‌دهند.

با این وجود افرادی که در مصرف گوشت و لبنیات این حیوانات زیاده روی نمی‌کنند لازم نیست نگران این مسئله باشند، زیرا مصرف متوسط این چربی‌ها مضر به نظر نمی‌رسند. چربی‌های ترانس مصنوعی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که سطح کلسترول بد خون در افرادی که به جای مصرف چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها از چربی‌های ترانس مصنوعی استفاده می‌کنند افزایش می‌یابد، اما کلسترول خوب آن‌ها تغییری نمی‌کند، در حالی که مصرف بسیاری از چربی‌های دیگر معمولا هر دو کلسترول خوب و بد خون را افزایش می‌دهند.

نتایج برخی مطالعات حیوانی حاکی از آن است که مصرف زیاد چربی‌های ترانس می‌تواند به عملکرد انسولین و گلوکز در بدن آسیب رسانده و به افزایش مقاومت به انسولین، چربی‌های شکمی و قند خون منجر شود.

برای کاهش مصرف چربی‌های ترانس توصیه می‌شود برچسب محصولات را با دقت بخوانید و از مصرف غذا‌های حاوی هر گونه مواد هیدروژنه جزئی خودداری کنید. بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که میزان مصرف غذا‌های فرآوری شده در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها