سیر نزولی مرگ کودکان در جهان

دو دهه قبل نزدیک به ۱۰ میلیون کودک پیش از رسیدن به سن پنج سالگی فوت می‌کردند اما در سال ۲۰۱۷ با وجود افزایش جمعیت جهان، این آمار تقریبا به نصف کاهش پیدا کرد.

سیر نزولی مرگ کودکان در جهان

کاهش آمار مرگ و میر کودکان نشان‌دهنده اقدامات موثر دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با فقر و بیماری‌هایی همچون اختلالات مادرزادی، ذات‌الریه، اسهال و مالاریا در کودکان است. هرچند، همچنان آمارهای موجود از وجود ناهماهنگی در این زمینه در بخش‌های مختلف جهان حکایت دارد. در برخی از مناطق، سلامت کودکان به شکل حائز اهمیتی بهبود پیدا کرده و در برخی کشورها همچنان تعداد زیادی از کودکان در سنین اولیه جان خود را از دست می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ تمامی کشورها جز یک مورد از ۹۷ کشور با میزان درآمد پایین و متوسط که اکثریت آمار مرگ و میر در میان کودکان را به خود اختصاص داده بودند، توانستند این آمار را کاهش دهند.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند درصورتیکه روند پیشرفت فعلی ادامه پیدا کند نزدیک به دو سوم از کودکان در فقیرترین کشورهای جهان که تا سال ۲۰۳۰ اهداف توسعه ملل متحد در آن‌ها محقق نمی‌شود، می‌توانند از حق حیات برخوردار باشند.

به گفته کارشناسان کاهش مرگ و میر کودکان می‌تواند نشانه شرایط زندگی سالم و پایدارتر برای بزرگسالان نیز باشد. همچنین اکثریت موارد مرگ و میر در کودکان قابل پیشگیری است. تغذیه کافی، دسترسی به آب سالم، مراقبت‌های بهداشتی، واکسیناسیون و داروهای آنتی‌بیوتیک، جان انسان‌های بسیاری را نجات می‌دهد. به علاوه سوء تغذیه عامل اصلی در نیمی از این مرگ و میرهاست.

روزنامه "نیویورک تایمز" در مطلبی به برخی از تغییرات مشاهده شده در بخش‌هایی از جهان در این خصوص اشاره کرده‌ است:

- هند: بیش از یک چهارم از کاهش جهانی مرگ و میر در کودکان نشان‌دهنده پیشرفت‌های بدست آمده در هند است که دومین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۰۰ حدود ۱.۲ میلیون کودک کمتری جان خود را از دست داده‌اند. هرچند این پیشرفت در تمامی نقاط این کشور برابر نبوده و همچنان در ایالت‌های شمالی آن تعداد قابل توجهی از کودکان بر اثر عوامل مختلف جان خود را از دست می‌دهند.

- نیجریه: نابرابری منطقه‌ای در این کشور بسیار چشمگیر است. در مناطق اطراف لاگوس بزرگترین شهر این کشور از هر ۱۶ کودک احتمال مرگ یک نفر پیش از پنج سالگی وجود دارد. اما در مناطق شمالی این کشور، نرخ مرگ و میر در میان کودکان نسبت به دیگر نقاط جهان بسیار بالاتر است و تنها از هر پنج کودک، احتمال مرگ یک نفر پیش از پنج سالگی وجود دارد. در مناطق شمالی این کشور خشونت‌ها و درگیری‌های پی در پی و ناآرامی‌های سیاسی به آوارگی بسیاری از ساکنان آن منجر شده‌ که متعاقبا دسترسی آنان به خدمات و مراقبت‌های درمانی را محدود می‌کند.

- تایلند: تایلند در بحث برابری ملی در میان کشورهای مورد مطالعه پیشرو است. در تمامی مناطق آن هدف جلوگیری از مرگ بیش از یک نفر از هر ۴۰ کودک پیش از سن پنج سالگی محقق شده‌ است. سرمایه‌گذاری در بخش مراقبت‌های درمانی و توجه به خدمات اولیه درمانی از عوامل تاثیرگذار عنوان شده است.

- جنوب آفریقا: در بسیاری از کشورهای جنوب آفریقا کاهش موارد مرگ و میر بر اثر ویروس HIV تفاوت‌های آماری چشمگیری را به همراه داشته است. آفریقای جنوبی و بوتسوانا بیشترین کاهش را داشته‌اند. در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۷ هزار کودک در جهان بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۴۶ هزار نفر بوده‌ است.

- هائیتی: زلزله مرگبار سال ۲۰۱۰ در این کشور موجب تنزل جدی این کشور در آمار مرگ و میر در میان کودکان بوده‌ است. همچنین وقوع این حادثه موجب تشدید فاکتورهای موثر در مرگ کودکان از جمله شیوع بیماری‌های عفونی، عدم دسترسی به مواد غذایی و محل سکونت ایمن و همچنین منجر به محدودیتِ دسترسی به خدمات مراقبتی شده‌ است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها