خشک شدن خلیج گرگان تا چهار سال دیگر

هادی حق شناس استاندار گلستان صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی از سوی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: گلستان در مجموع هزار و ۵۰۳ روستا دارد که ۹۳۵ روستا بالای ۳۵ خانوار جمعیت دارد.

خشک شدن خلیج گرگان تا چهار سال دیگر

وی با اشاره به اینکه در گلستان با دو ساعت رانندگی می توان تنوع اقلیم را مشاهده کرد، اظهار داشت: این پتانسیل خوبی برای گردشگری است.

حق شناس ادامه داد: ۹۶ درصد روستاهای گلستان از نعمت گاز، ۹۹.۹ درصد روستاهای از نعمت برق، ۷۱.۴۲ درصد از پوشش آب شرب بهره مند هستند و ۵۷۲ خانه بهداشت و ۲۱ پایگاه سلامت در روستاها داریم.

وی گفت: ۴۶ درصد جمعیت گلستان در روستا زندگی می کنند و در سال گذشته ۳۲۲ میلیارد تومان در بخش روستایی پرداخت و ۶ هزار و ۷۷۹ شغل در روستاها ایجاد شد.

حق شناس با بیان این که ۸۴ درصد روستاها پوشش اینترنتی دارد، گفت: در ۹۴۳ روستا طرح هادی داریم که ۵۳۸ طرح روستایی بازنگری شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۲ محصول زراعی در گلستان وجود دارد، بیان کرد: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب دار در گلستان وجود دارد که تاکنون ۲۵ هزار هکتار آن درختکاری شده است.

استاندار گلستان اظهارکرد: ۷۰ هزار جمعیت بیکار در گلستان وجود دارد و نرخ بیکاری استان ۱۱ درصد است.

وی با بیان این که خام فروشی معضل استان است، اضافه کرد: دومین تولید کننده گندم و اولین تولیدکننده دانه های روغنی در کشور هستیم و به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی نرخ بیکاری ما بالا است.

حق شناس در بخش دیگری از این نشست درباره تداوم تسهیلات به سیلزدگان گفت: سیلزدگان گمیشان و آق قلا می توانند ۳۴ میلیون وام بلاعوض، به اضافه ۶۵ میلیون تومان وام ۴ درصد و هشت تن سیمان مجانی و پروانه مجانی ساخت بگیرند. 

وی با اشاره به اینکه از اردیبهشت تا امروز تعداد مراجعه کنندگان به ۱۰۰۰ خانوار نمی رسد، اظهار داشت: سیلزدگان تحت پوشش کمیته امداد ۱۵ میلیون تومان دیگر هم می توانند بگیرند. 

استاندار گلستان با تصریح بر اینکه سیلزدگانی که زمینشان دچار مشکل است، یا فاقد زمین هستند، می توانند زمین هم دریافت کنند، گفت: به روستاییان سیلزده گلستان ۲۶ میلیون وام بلاعوض و ۵۵ میلیون وام با سود چهار درصد تعلق می گیرد و هشت تن هم سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان خواهند گرفت. 

وی در ادامه، با اشاره به اتمام تعمیرات منازل سیلزدگان گلستانی خاطرنشان کرد: تاکنون پنج هزار واحد مسکونی پی کنی شده و فونداسیون ۳۵۰۰ واحد نیز احداث شده است، که امیدواریم آن پنج هزار واحد تا زمستان به اتمام برسد. البته ۲۵۰۰ واحد باقی مانده است که یا مشکل وراثتی داشته اند و یا در حریم رودخانه بوده اند، که البته ۱۰۰۰ واحد را به بانکها معرفی کرده ایم و انعقاد قرارداد شده است. 

حق شناس با یادآوری برش ۹۷ نقطه جاده های اصلی در جریان سیل فروردین گلستان جهت هدایت آب به سمت دریا گفت: ۹۵ نقطه کاملا بازسازی و آسفالت شد و دو نقطه باقی مانده است که زمان خواهد برد. 

وی با اشاره به آسیب دیدن ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی عنوان کرد: ۱۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع ترمیم شد که به ازای هر هکتار به طور میانگین یک میلیون خسارت پرداخت شد و در مجموع بیش از ۹۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت شد. 

استاندار استان گلستان با ذکر اینکه ۳۳ درصد اشتغال استان در روستاهاست، گفت: در سال ۹۷، ۳۳۲ میلیارد تومان تسهیلات مختلف برای حفظ اشتغال موجود و هم اینکه اشتغال افزایش یابد، که در نتیجه شش هزار شغل ایجاد شده است.

وی درباره آخرین وضعیت جزیره آشورا ده گفت: تا سال ۶۷ سه مدرسه در این جزیره فعال بوده است، تا زمانی که آب اطراف جزیره بالا آمد و مردم جزیره را تخلیه کرده و خارج شدند، اما زمانی که آب فرو نشست و پایین آمد، اجازه ندادند که مردم به جزیره برگردند.

حق شناس گفت: خلیج گرگان ۴۰ هزار هکتار است که ۸ تا ۱۰ هزار هکتار آن خشک شده است و طبق مطالعات مشابه، سالی ۸۰ سانتیمتر تا یک متر آب این خلیج کاهش می یابد، یعنی تا چهار سال دیگر خلیج گرگان خشک می شود‌. 

استاندار گلستان با هشدار نسبت به تهدید بقای برخی شهرهای استان گلستان طی چهار سال آینده خاطرنشان کرد: باید از خشک شدن خلیج گرگان پیشگیری شود. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها