ترفند های نگهداری از گل نرگس

گل نرگس از آن گل‌هاست که بویش از فاصله‌ها، سرمست می‌کند. این گل زیبا که عطر و بوی فریبنده‌ای دارد، گل خاطره‌ها و یادهاست و با لطافت و بخشندگی خاص خود از گذشته‌های دور، سرمای زمستان را قابل تحمل‌تر می‌کند.

گل نرگس از آن گل‌هاست که بویش از فاصله‌ها، سرمست می‌کند. این گل زیبا عطر و بوی فریبنده‌ای دارد، گل خاطره‌ها و یادهاست.

نه‌تنها شکل خاص و منحصر به فرد این گل چشم را می‌نوازد بلکه گفته می‌شود نرگس‌زارهای شهر بهبهان در استان خوزستان آنچنان پربار بوده‌اند که در فصل گلدهی رنگ یکدست سفید و زرد، موجی از لطافت را درکوی و برزن می‌پراکنده و از فاصله‌های دور عطر این نرگس‌زارها استشمام می‌شده است. همین‌طورحوالی شهر کازرون در استان فارس و حاشیه‌های دریاچه پریشان، میزبان این گل بوده و هستند. شاید یکی از دلایلی که این گل جایگاه ویژه‌ای در ادبیات، افسانه‌ها و قصه‌های ایران‌زمین دارد همین پهنه گسترده رشد آن در این سرزمین باشد.

باغچه را هیجان‌انگیز کنید

نرگس شیراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌های ایران هستند. باقی نرگس‌ها هم در طیفی از رنگ‌های سفید تا نارنجی دیده می‌شوند. جالب است بدانید شیپور وسط این گل که معمولا از گلبرگ‌ها چند درجه پررنگ‌تر است در واقع بخشی از پرچم تغییرشکل داده آن است. نرگس حتی نسبت به زنبق هم به سرما مقاوم‌تر است. 

اگر بخواهید با گل‌های پیازی به استقبال بهار بروید، می‌توانید باغچه‌تان را قسمت‌بندی کنید. گل‌های پیازی در زمان‌های مختلفی گل می‌دهند. نرگس خودش به تنهایی چند گونه دارد که می‌تواند در زمان‌های مختلف گل دهد اما دو گونه آن کاملا در دسترس هستند. نرگس شیراز که عطر و بوی منحصر به فردی دارد، معمولا اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و نرگس‌ شهلا که شیپور بزرگی در وسط دارد و گلبرگ‌هایش طیفی از رنگ زرد است از اواخر زمستان تا اوایل بهار مهمان باغچه‌ها ست.

چه نوع خاکی می‌خواهد؟

نرگس از جمله گل‌های پیازی است، گل‌ها و گیاهان پیازی خاک‌های سنگین و رسی را دوست ندارند و بیشتر خاک سبک را می‌پسندند. اگر خاک باغچه یا گلدان‌تان رسی است، کمی شن با آن مخلوط کنید تا زهکشی خوبی پیدا کند. البته کودهای حیوانی هم برای باغچه مناسب است. ورمی کمپوست برای گلدان‌هایی که داخل آپارتمان قرار می‌گیرند، کود مناسبی است.

نرگس، آبیاری زیاد را دوست ندارد اگر در این کار افراط کنید، برگ‌هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی‌دهد. متخصصان معتقدند این گیاه برای گل دادن بهتر است کمی خشکی ببیند. یادتان باشد در هوای سرد ماندگاری این گل بیشتر است و دمای بالاتر سبب می‌شود که گل‌ها زودتر پژمرده شوند. درست است که نرگس به هوای سرد احتیاج دارد اما برای گلدهی به نور خورشید در بعضی از ساعات روز نیاز دارد. تولیدکنندگان عمده نرگس، گل‌ها را به‌طور معمول در مرحله گردن غازی، از انتهای ساقه می‌برند و برای فروش به بازار می‌فرستند.

 

گلی به قدمت اساطیر کهن

خاصیت شفابخشی دارد؟

در مورد عطر گل نرگس گفته شده که خاصیت شفابخشی دارد البته این مسئله از نظر علمی ثابت نشده و حتی ممکن است تلقینی باشد اما در اینکه عطر نرگس شاداب‌کننده است شکی نیست. این روزها خیلی می‌شنویم که عطر نرگس برای مخاط و سینوس‌ها مفید است یا از سرماخوردگی جلو‌گیری می‌کند. حتی ذکر شده که این عطر می‌تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود.

اینکه رایحه‌های خوش می‌تواند روی کارکرد مغز اثر مثبت بگذارد از نظر روانی کاملا تایید شده است اما چند و چون آن هنوز از نظر علمی مشخص نیست. در کشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانیا و پرتغال گرفته‌تا به آلمان و انگلستان و نرگس به صورت خودرو می‌روید. این گل در کشور ولز به عنوان گل ملی شناخته شده است.

 

گلی به قدمت اساطیر کهن

نرگس در یونان باستان

نرگس در ادبیات یونان باستان، علاوه بر زیبایی خودشیفتگی را هم به یاد می‌آورد. در اساطیر یونان، نارسیس که در واقع همان نرگس خودمان است، نام پسری خودشیفته بود که از عشق چیزی نمی‌فهمید. خدایان برای تنبیه او چاره‌ای اندیشیدند به این ترتیب که به‌طور اتفاقی باعث شدند او خود را در آب چشمه‌ای ببیند و یک دل نه صد دل عاشق تصویر خود شود. از آنجایی که امکان وصال نداشت، روز به روز ضعیف‌تر و نحیف‌تر شد تا سرانجام جان سپرد. گفته می‌شود که در حوالی همان چشمه اولین گل‌های نرگس سر برآورده‌اند.

پیاز را چطوری انتخاب کنیم؟

اگر در کار کاشت گیاهان پیازی مبتدی هستید، نرگس برای شروع بهترین گزینه است چراکه کاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش مراحل قابل انجامی دارد و اگر در انتخاب پیاز دقت کافی داشته باشید، خیلی هم باصرفه است. در زمان مناسبی در فصل پاییز پیاز نرگس را بخرید. هرچه پیاز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. دقت کنید پیازی که انتخاب می‌کنید، هیچ‌گونه بریدگی، خراش یا دندانه نداشته باشد. پیازهای نرگس دو جور هستند یک مدل طوری است که فقط یک نوک دارد که حرفه‌ای‌ها به آن دماغه هم می‌گویند و مدل دیگر دو دماغه دارد. هر دماغه، یک ساقه و گل می‌دهد و متخصصان امر معتقدند پیازهای دو دماغه‌ای گل‌های درشت‌تری هم می‌دهد. پس اگر این پیازها گیرتان آمد، انتخاب بهتری است.

پیاز باید ریشه داشته باشد اما نباید از بالای آن ساقه‌ای سبز شده باشد. اگر نمی‌خواهید پیاز را فورا بکارید، یخچال محل خوبی برای نگهداری آن است اما یادتان باشد که اگر در محلی که پیازها را نگه می‌دارید گاز اتیلن به هر نحو ممکن وجود داشته باشد، پیاز نرگس بی‌بار شده و گلدهی هم در آینده دچار مشکل می‌شود.

 

گلی به قدمت اساطیر کهن

آیا گل نرگس سمی است؟

این گل زیبای زرد و سفیدرنگ که در وصف زیبایی‌اش هرچه بگوییم کم گفته‌ایم، اگر به مقدار زیاد خورده شود، جزء سمی‌ترین گیاهان جهان است.

پیاز و برگ‌ها، آلکالوئید‌های سمی دارند، پس مراقب باشید که پیاز آن توسط بچه‌ها خورده نشود. تهوع، دل‌پیچه و اسهال از عوارض خوردن این پیازهاست. موادی که از ساقه‌های نرگس ترشح می‌شود برای دیگر گل‌های شاخه بریده هم مثل رزها، میخک، فریزیا و لاله مضر است. به‌طور معمول بسیاری از گل‌ها ممکن است با هم نسازند، نرگس هم از آن جور گل‌هاست که در یک گلدان نمی‌تواند با هر گل پیازی دیگری سازگار باشد.

چطور نرگس پرورش دهیم؟

برای کاشتن پیاز نرگس یک گلدان سنگی یا سفالی انتخاب کنید. آینده‌نگر باشید چون نرگس‌ها در مرحله به اصطلاح گردن‌غازی، ممکن است یک‌طرفه شوند و همین شکل باعث می‌شود گل‌ها به یک سمت باز شوند و اگر گلدان سبک باشد آن را واژگون می‌کنند. مثل همه گل‌های دیگر باید کف گلدان سوراخ یا سوراخ‌هایی برای عبور آب اضافی و زهکش داشته باشد. گلدانی با عمق 18 سانتی‌متر مناسب است و باید عرض گلدان طوری باشد که وقتی پیازها کاشته می‌شوند از هر طرف پنج سانتی‌متری از دیواره گلدان فاصله داشته باشند. قبل از هر کاری بهتر است پیازها در آب ولرم حدود دو ساعتی غوطه‌ور باشند. البته باید دقت کنید فقط انتهای پیاز در آب قرار بگیرد. قرار دادن کل پیاز در آب، سبب پوسیدن پیاز می‌شود. این کار به پیازها پیام می‌دهد که وقت رشد کردن است.

 

گلی به قدمت اساطیر کهن

گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید طوری که دوسوم پیاز زیر خاک قرار بگیرد. خاک را دور پیازها محکم کنید. حالا می‌توانید آن را آبیاری کنید و در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. در طول دو تا سه هفته آینده، پیاز شروع به رشد می‌کند. تا زمانی که ساقه‌ها از خاک سر نزده‌اند دیگر به آن آب ندهید. پس از شروع رشد ساقه باید تا حدی به آن آب دهید که گلدان هرگز کاملا خشک نماند. در این مدت می‌توانید تا باز شدن گل‌ها هر دو هفته یک‌بار به گلدان کود تقویتی همراه آب بدهید. اجازه ندهید ساقه‌ها کج رشد کنند از یک قیم استفاده کنید. زمانی که گیاه گل داد، گلدان را از زیر آفتاب مستقیم‌ بردارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها