کم آبی دلیل اصلی سردرد

روزانه افراد از طریق عرق کردن و ادرار، آب زیادی را از بدن دفع می‌کنند، آن‌ها با نوشیدن مایعات می‌توانند آبی را که بدن ازدست‌ داده‌اند را جایگزین کنند؛ ولی گاهی ممکن است بدن نتواند آن مقدار آبی که ازدست ‌داده را دوباره دریافت کند و این باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

کم آبی دلیل اصلی سردرد

کم‌آبی عوارضی را بر روی بدن ایجاد می‌کندکه یکی از آن‌ها سردرد است؛ این نوع سردرد، شبیه سردرد میگرنی، ممکن است شدید یا خفیف باشد؛ سردرد ناشی از کم‌آبی به‌راحتی قابل‌درمان است و می‌توان از آن جلوگیری کرد.

افرادی که به این درد مبتلا می‌شوند در صورت، یا ناحیه گردن درد یا فشار ندارند؛ درد ناشی از کم‌آبی، می‌تواند در جلوی سر، پشت سر، طرفین و یا کل سر ایجاد شود.

علائم ناشی از سردرد کم‌آبی در افراد متفاوت است اما عموماً شبیه سردردهای معمولی دیگر است؛ این نوع سردرد به‌صورت درد نبضی در دو طرف سر می‌باشد که با انجام فعالیت‌های جسمی، این درد بیشتر می‌شود. این افراد با حرکت دادن سر به اطراف، خم شدن، یا راه رفتن باعث می‌شوند که دردسرشان بیشتر شود.

*** علائم کم‌آبی در بدن

افراد با احساس تشنگی در بدن، خشکی یا چسبناکی دهان، کاهش ادرار، ادرار تیره‌رنگ، سردی و خشکی پوست و گرفتگی عضلات، می‌توانند متوجه کم‌آبی بدن خود شوند.

زمانی که بدن، آب بیشتری را نسبت به حجم دریافتی از دست می‌دهد، کم‌آبی بدن اتفاق می‌افتد. گاهی افراد فراموش می‌کنند که آب کافی بنوشند. در زمان‌هایی که افراد زیاد ورزش می‌کنند آب بیشتری را بدن از دست می‌دهند و آن‌ها نمی‌توانند آبی را که از طریق عرق کردن ازدست‌ داده‌اند را دوباره جبران کنند؛ در روزهای گرم، افراد آب زیادی را از طریق عرق کردن از دست می‌دهند.

*** خوردن خودسرانه دارو ممنوع

افراد گاهی به‌طور خودسرانه از دارو استفاده می‌کنند بدون اینکه از عوارض آن آگاه باشند. این خود باعث می‌شود که آب بدن کم شود؛ بدن انسان برای انجام وظایف خود به آب احتیاج دارد و اگر آب بدن کم باشد ممکن است خطراتی مانند آسیب‌های شدید مغزی و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

کم‌آبی بدن بیشتر در کودکان، سالمندان، افرادی که بیماری‌های مزمن دارند، و همچنین کسانی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

برای رفع این مشکل راه‌حل‌هایی وجود دارد تا از مبتلا شدن به این بیماری بتوان پیشگیری کرد.

*** نوشیدن آب کافی

نیازی نیست که آب زیادی بنوشید، یک یا دو شیشه کوچک آب هم کافی می‌باشد؛ سردرد ناشی از کم‌آبی، سه ساعت پس از نوشیدن آب رفع می‌شود.

همان‌طور که آب ساده، موجب تسکین سردرد می‌شود، نوشیدنی‌های الکترولیتی میزان الکترولیت‌های بدن را بالا می‌برند؛ بدن برای عملکرد درست به مواد معدنی نیاز دارد، که این مواد معدنی ، الکترولیت‌ها هستند؛ اغلب افراد این مواد معدنی را از طریق غذایی که می‌خورند یا موادی که می‌نوشند به دست می‌آورند؛ با کم شدن آب بدن، تعادل این الکترولیت‌ها به هم می‌ریزد.

*** درمان سردرد ناشی از کم‌آبی

بهتر از برای درمان سردرد ناشی از کم‌آبی، از داروهای مسکن مانند آسپرین ، ایبوپروفن، استامینوفن استفاده کنید؛ توجه داشته باشید که از مصرف قرص‌های مسکن میگرنی که کافئین دارند، خودداری کنید. چون کافئین باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

استفاده از کمپرس سرد در درمان این بیماری کمک فراوانی می‌کند. بهتر است یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را روی سر بگذارید و در یک مکان ساکت و تاریک دراز بکشید.

اگر فرد بداند که سردرد او ناشی از کم‌آبی بدن صورت گرفته است بهتر است برای پیشگیری همیشه یک بطری آب همراه‌تان داشته باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها