اطلاعاتی که باید در مورد غذاهای هواپیما بدانید

وقتی سفرهوایی می کنید معمولا یک وعده غذایی را بین زمین و هوا، میل می کنید. برای غذاهایی که در پروازها سرو می شود، برنامه ریزی ویژه ای می شود تا صرف نظر از درجه بندی پروازها و به طور معمول در زمان و فضای محدود وعده غذایی مطابق سلیقه افراد زیادی با ذائقه های متفاوت باشد.کیفیت غذای هرشرکت هواپیمایی وحتی در کلاس های پروازی متفاوت است.در ادامه مطلب این موضوعات را توضیح می دهیم :

اطلاعاتی که باید در مورد غذاهای هواپیما بدانید

این تفاوت درشکل و نوع سرو کردن غذا نیزتاثیر گذاراست. غذای مسافر بیزینس کلاس یا حتی درجه یک، در یک سینی دورچین با آب میوه های مختلف و دسر سرو می شود ولی مسافران پروازاکونومی (پروازهای معمولی) با غذاهای بسته بندی شده و یک بار مصرف پذیرایی می شوند.

 

غذاهایی که کاملا پخته نمی شود

تجربه نشان داده است غذاهایی که در شرکت های هواپیمایی سرو  می شود، بازتابی از فرهنگ غذایی کشورصاحب آن شرکت هواپیمایی است.شرکت های هواپیمایی برای پروازهایی که در شب انجام می شود، به صورت غالب غذاهای گوشتی از انواع مختلف مرغ، ماهی و گوشت قرمز و ماکارونی سرو می کنند.معمولا گوشت قرمز و مرغ کاملا پخته نمی شود، این کار برای حفظ طعم و خواص گوشت است تا پس از گرم شدن مجدد، گوشت غذای مسافران خشک و بد مزه نشود البته مسافران هیچ وقت غذای خام نخواهند خورد و بقیه مراحل پخت درهواپیما و هنگام گرم شدن داخل فر انجام می شود.سالاد یا سبزیجات، نان کوچک و یک بسته از چاشنی هایی همچون نمک و فلفل  نیز به همراه آب یا نوشیدنی سرو می شود.البته بیشتر شرکت های هواپیمایی خارجی   این امکان را دارند که اگر مسافرانشان از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنند، با اطلاع از این وضعیت قبل از سفر، غذای مخصوص را از منوی مخصوص شرکت انتخاب کنند.با وجود قوانین سخت برای طبخ غذاهای مختلف، بعد از سرو غذا درهر پرواز، غذاهای باقی مانده تحت هر شرایطی بیرون ریخته می شوند.

 

ویژگی سرویس های پذیرایی هنگام پرواز

یک سرویس مفید و استاندارد در داخل هواپیما دارای چهار ویژگی است:

- تناسب پذیرایی با طول مدت پرواز

- تناسب سرویس ها با ظروف

- امکان تهیه و نگهداری در حجم انبوه

- امکان جلوگیری از فساد پذیری

شایان ذکر است ویژگی های مذکور موجب می شود شیرینی ها و ساندویچ ها به دلیل هضم ساده تر وحجم کمتر، مناسب ترین گروه غذایی برای سرو در پروازهای کوتاه مدت باشد.

 

صبحانه

در هواپیماهایی که امکانات گرمایشی وجود دارد، صبحانه همراه با چای و قهوه سرو و در غیر این صورت آب میوه جایگزین آن می شود.

 

میان وعده

میان وعده پذیرایی مختصری بین وعده های غذایی اصلی است که شامل آب میوه به همراه یکی از اقلام اسنک، شیرینی یا کیک، پسته یا بادام، یک نوع میوه یا دسرهای آماده می شود.

 

ناهار و شام

در پروازهای کوتاه ، پذیرایی ناهار و شام با سرویس غذای سرد انجام  می شود و با توجه به مضرات نوشابه های گازدار، در طول پرواز و درتمام فصول، آب میوه به همراه سرویس غذایی مربوط سرو می شود.

 

غذای سرو شده  دو  شرکت  هواپیمایی

*ایرلاین تایلند

 فهرست غذاهای این ایرلاین طیف متنوعی از غذاهای سنتی تایلندی مثل نودل بادام زمینی، برنج سرخ شده با سس چیلی و چیکن کاری است.

 

*ترکیش ایرلاین

در پروازهای تجاری ترکیش ایرلاین با سرویس چای سنتی عثمانی (شامل سماور و استکان کمر باریک و باقلوا) از مسافران پذیرایی می شود.

بهترین منوها

جیسون کسلر؛ نویسنده و متخصص آشپزی، بهترین غذاهای سرو شده در هواپیما‌ها را دسته‌بندی و در سایت معتبر TPG منتشر کرده‌است.او می‌گوید: «من سعی کرده‌ام سلیقه‌های مختلف را مد نظر قرار دهم. آن چه در این جا می‌بینید، بیشتر یک اجماع آراست تا نتیجه‌گیری علمی و منطقی!»«سنگاپور، ترکیه، امارات، اتحاد، کتی پاسیفیک هنگ کنگ، ایرفرانس، قطر، اتریش، کوانتاس استرالیا، تایی، کره، لوفت هانزا، ویرجین آمریکا، نیوزیلند، عمان و انا ژاپن» به ترتیب فهرست بهترین خطوط هوایی را از نظر سرو غذا تشکیل می دهند.

 

موسسه تحقیقاتی فرانهوفربعد از تحقیقات اعلام کرد فشار موجود در کابین هواپیما، وقتی هواپیما ارتفاع می‌گیرد، اعصاب چشایی را بی‌حس می‌کند. محیط خشک و سرد هم مزید بر علت می‌شود  تا درکی از طعم‌ها و مزه‌ها نداشته باشیم و همه چیز به نظرمان بی‌مزه بیاید. درک ما از شوری و شیرینی در ارتفاع تا 30درصد کاهش می یابد و فشار هم گیرنده‌های حسی موجود در بینی را ضعیف می‌کند .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها