طرز تهیه مربا و مارمالاد انجیر زرد و سیاه تازه ؛ نکات مهم پخت مربا بدون شکرک

فصل انجیر تازه است و چه چیزی هیجان‌انگیزتر از درست کردن یک مربای انجیر با انجیرهای تازه زرد و سیاه. معمولا درست کردن مربای انجیر مثل مرباهای سایر میوه‌ها چندان رایج نیست اما مربای انجیر در سرتاسر دنیا از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مرباها است که حتی در کنار غذای اصلی هم گاهی به عنوان طعم دهنده و برای گارنیش یا تزیین غذا استفاده می‌شود.


طرز تهیه مربا و مارمالاد انجیر زرد و سیاه تازه ؛ نکات مهم پخت مربا بدون شکرک

طرز تهیه مربا انجیر زرد و سیاه تازه

طرز تهیه مربا انجیر زرد و سیاه تازه و مارمالاد انجیر؛ نکات مهم مربا براق بدون شکرک

 

مواد لازم

انجیر تازه و ریز و سالم: ۱ کیلوگرم

شکر: ۷۵۰ گرم (اگر انجیرها زیاد شیرین نیستند تا ۱ کیلوگرم هم می‌توانید شکر بریزید)

هل: ۴ تا ۵ عدد

آبلیمو تازه: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری است، از گلاب یا حتی یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده هم به جای وانیل می‌توانید استفاده کنید)

طرز تهیه

طرز تهیه مربا انجیر سیاه و انجیر زرد تازه شبیه یکدیگر است با این تفاوت که انجیر سیاه نسبت به انجیر زرد در برابر حرارت مقاوم‌تر است و البته کیفیت مربای انجیر زرد بهتر از انجیر سیاه است. انجیرها را بشورید و در یک قابلمه بریزید. شکر را لابه لای انجیرها بریزید و شب تا صبح در یخچال بگذارید تا انجیره آب بیندازند. روز بعد انجیر و شکر به همراه هل را روی شعله متوسط گاز بپزید. شهد مربا باید کاملا غلیظ شود و قوام پیدا کند (اگر از هل استفاده می‌کنید دیگر از وانیل یا گلاب استفاده نکنید، هل طعم انواع مربا و مارمالاد را حسابی دلنشین می‌کند). ظاهر انجیرها هم باید شیشه‌ای و براق شود. یک دقیقه مانده به پایان پخت آبلیمو را اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مربا کاملا سرد شود سپس آن را در شیشه‌های کاملا خشک و تمیز و بدون بو بریزید.

طرز تهیه مارمالاد انجیر زرد و سیاه تازه

طرز تهیه مربا و مارمالاد انجیر زرد و سیاه تازه

 

مواد لازم

انجیر کاملا رسیده و نرم: ۱ کیلوگرم

شکر: ۷۵۰ تا ۱ کیلوگرم

پودر ژلاتین: ۱ قاشق مرباخوری سر پر

آب سرد: ¼ لیوان

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

هل: ۴ تا ۵ عدد

طرز تهیه

برای درست کردن مارمالاد انجیر ابتدا باید انجیرها را در غذاساز یا میکسر کمی له کنید. یک تا دور دور میکس کردن کافی است چون نمی‌خواهیم انجیرها کاملا له شوند. سپس انجیرهای له شده را به همراه شکر و هل در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بپزید تا شهد مربا حسابی قوام پیدا کند. بعد از قوام آمدن شهد، ژلاتین را روی ¼ لیوان آب بپاشید. لیوان آب را روی بخار کتری بگذارید (اگر لیوان شما روی حرارت مقاوم نیست آب را در یک ظرف مقاوم در برابر حرارت بریزید) تا ژلاتین به روش بن‌ماری آب و حل شود. ژلاتین حل شده را روی مواد مارمالاد بریزید و اجازه دهید مارمالاد کاملا غلیظ شود و قوام پیدا کند.

رنگ مارمالاد باید کاملا براق و شیشه‌ای شود. حالا آبلیمو را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. صبر کنید تا مارمالاد حسابی سرد شود و سپس آن را در ظروف شیشه‌ای کاملا خشک، تمیز و بدون بو بریزید. از مارمالاد برای تهیه انواع شیرینی و کیک و یا برای انواع وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه استفاده کنید.

نکات مهم و طلایی طرز تهیه مربای براق، بدون شکرک و کپک با انجیر زرد یا سیاه

نکات مهم و طلایی طرز تهیه مربای براق، بدون شکرک و کپک با انجیر زرد یا سیاه

*اگر برای درست کردن مربا عجله دارید به جای نگهداری شب تا صبح انجیرها در یخچال یک لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و مربا را بپزید.

*برای این‌که مربا انجیر خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.

*حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.

*برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم

مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

*در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله

ملایم گاز کمی بجوشد.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود،

اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز

غلیظ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها