طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته و خوشرنگ خانگی+نکات مهم کپک نزدن

مربا توت فرنگی از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین مرباهاست که اتفاقا همزمان با درست کردن مربا می‌توانید شربت توت فرنگی خوشمزه آن هم حساب کنید


طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته و خوشرنگ خانگی+نکات مهم کپک نزدن

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

 

مواد لازم

توت فرنگی: ۱ کیلوگرم

شکر: ۸۰۰ گرم (اگر شیرین‌تر می‌پسندید ۹۰۰ گرم)

آبلیمو: ½ قاشق چایخوری

هل و وانیل و گلاب: سلیقه‌ای است

طرز تهیه

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

ابتدا کلاهک توت فرنگی‌ها را جدا کنید و سپس بشورید. اگر دوست دارید مربا توت فرنگی درسته داشته باشید توت فرنگی‌ها را خرد نکنید و همان‌طور درسته نگه دارید. اگر هم مربا توت فرنگی خرد شده دوست دارید آن‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید یا از وسط نصف کنید. توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه بریزید و لا به لای آن‌ها شکر بپاشید. مخلوط توت فرنگی و شکر را باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی آب بیندازد. قابلمه را روی شعله زیاد گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. مراقب باشید سر نرود.

وقتی مربا به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربا روی شعله ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. در این مدت مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید. اگر خواستید از مربا شربت هم بگیرید بعد از ۳۰ دقیقه با ملاقه شربت را جمع کنید و سپس به مربا آبلیمو بزنید. ۳۰ دقیقه دیگر زمان بدهید تا مربا حسابی غلیظ شود و جا بیفتد. اگر نمی‌خواهید شربت توت فرنگی داشته باشید مربا باید حدود یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز بماند تا حسابی غلیظ و جا افتاده شود. اگر دوست دارید مربا طعم هل، وانیل و گلاب داشته باشد در ۱۰ دقیقه پایانی یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق هل و نوک قاشق چایخوری وانیل به آن اضافه کنید. بعد از غلیظ شدن مربا اجازه دهید مربا حسابی خنک شود و سپس در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون بو بریزید. درب شیشه مربا را محکم ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم طرز تهیه مربا توت فرنگی خوشرنگ و درسته خانگی

نکات مهم و طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ بدون کپک و شکرک

*برای این‌که مربا توت فرنگی خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.

*حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.

*برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

*در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها