۳ طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی و بندری+ترکیب دقیق مواد و ادویه ترشی لیته

ترشی لیته با بادمجان از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین ترشی‌ها برای سرو در کنار انواع پلو، آبگوشت و غذاهای گوشتی و کبابی است. در مناطق مختلف ایران ترشی لیته را به روش‌های مختلف درست می‌کنند از ترشی لیته بندری گرفته که طعم تندی آن بر سایر طعم‌هایش غالب است تا ترشی لیته خرفه و ترشی لیته شمالی که معمولا با بادمجان کبابی درست می‌شود.


۳ طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی و بندری+ترکیب دقیق مواد و ادویه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی

3 طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی و بندری+ترکیب دقیق مواد و ادویه ترشی لیته

 

مواد لازم

بادمجان: ۱ کیلوگرم

هویج: ۲ عدد بزرگ

سیر: ۲ بوته متوسط

فلفل سبز تند: ۴ عدد

سیاه دانه: ۱ قاشق غذاخوری

سبزی ترشی لیته شامل نعنا خشک، ریحون خشک، مرزه خشک: به مقدار دلخواه

نمک: ۱ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری

گلپر: ۱ قاشق غذاخوری

تخم گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری

آب جوشیده سرد: ۲ لیوان

سرکه سفید: ۱ لیوان

سرکه انگور: ۲ لیوان

طرز تهیه

برای درست کردن ترشی لیته با بادمجان کبابی ابتدا بادمجان‌ها را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی خرد کنید. بادمجان‌های خرد شده را با ۱ لیوان آب، ۱ لیوان سرکه، نمک و زردچوبه را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید تا نرم شوند.

وقتی بادمجان‌ها نرم شدند آن‌ها آبکش کنید و با دست فشار دهید تا آب‌شان گرفته شود. اگر دوست دارید بادمجان‌ها کبابی شوند و ترشی لیته شما طعم دودی داشته باشد ابتدا بادمجان‌ها را بشورید و سپس با پوست کباب کنید. وقتی بادمجان‌ها سرد شدند پوست آن‌ها را جدا کنید و در غذاساز بریزید. در هر دو صورت بادمجان‌های پخته یا کبابی را باید در غذاساز یا چرخگوشت بریزید و به همراه هویج، سیر و فلفل سبز پوره کنید. اگر ترشی را کمی درشت‌تر دوست دارید مواد ترشی را به جای چرخ یا پوره کردن به صورت ریز و در قطعات دلخواه خرد کنید. سبزیجات به علاوه نمک و ادویه را به مواد دیگر اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. سرکه و آب را کم کم اضافه کنید تا مواد غلضتی مثل ماست پیدا کنند. سپس ترشی را در ظروف تمیز شیشه‌ای، خشک و بدون بو بریزید و در جای خشک و خنک دور از نور آفتاب نگه داری کنید. ترشی لیته بادمجان بعد از ۲ هفته قابل خوردن است.

طرز تهیه ترشی لیته بندری

3 طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی و بندری+ترکیب دقیق مواد و ادویه ترشی لیته

 

مواد لازم

بادمجان: ۲ کیلوگرم

هویج: ۱ کیلوگرم

فلفل دلمه‌ای: ۳ عدد

سیر: ۱ بوته

فلفل سبز تند: ۵ عدد

سبزی ترشی شامل مرزه و نعناع و ترخون و گشنیز و جعفری و شوید: ۳۰۰ گرم (تازه یا خشک)

سرکه: به مقدار لازم (سرکه باید به حدی باشد که فقط مواد در آن مخلوط شوند)

نمک: ۳ قاشق غذاخوری (اگر کم نمک شد بیشتر بریزید)

زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: ½ قاشق غذاخوری

سیاه دانه: ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

بادمجان‌ها را بشورید و با پوست برش بزنید. بادمجان‌ها را با مقدار کمی آب بپزید (در پایان باید آب به خورد بادمجان‌ها رفته باشد و آبی در قابلمه نباشد). بادمجان‌ها را در آبکش بریزید تا خشک و خنک شوند. هویج‌ها را بشورید، پوست هویج را بگیرید و با رنده درشت رنده کنید. فلفل دلمه‌ای و سیرها را هم رنده کنید. فلفل سبز تند را خیلی ریز خرد کنید. سبزی‌های شسته شده را بعد از خشک شدن ریز و ساطوری خرد کنید. بادمجان‌ها را با چرخگوشت چرخ کنید یا در غذاساز میکس کنید. حالا تمام مواد را با هم مخلوط کنید و ادویه، رب و نمک را اضافه کنید. بهتر است در این مرحله تمام مواد را در یک ظرف یا بشکه پلاستیکی در دار بریزید و سرکه را اضافه کنید. مقدار سرکه باید به حدی باشد که فقط مواد در آن با هم مخلوط شوند و صرفا روی مواد را بپوشاند. مواد را در سرکه غوطه‌ور نکنید.

به مدت ۲۴ ساعت درب ظرف را محکم ببندید و اجازه دهید سرکه خوب به خورد مواد برود. روز بعد دوباره کمی سرکه اضافه کنید در حدی که مواد کمی تَر شوند. نمک و فلفل ترشی را بچشید اگر کم بود مقداری دیگر اضافه کنید. ترشی را در شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. شیشه‌های ترشی را به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری کنید. بعد از ۳ روز ترشی لیته بندری شما آماده است.

طرز تهیه ترشی لیته بندری با آب گوجه فرنگی

3 طرز تهیه ترشی لیته با بادمجان کبابی و لیته بندری با آب گوجه+ترکیب دقیق مواد و ادویه ترشی لیته

ترشی لیته بندری را با آب گوجه فرنگی هم می‌توانید درست کنید. برای درست کردن ترشی لیته بندری با آب گوجه فرنگی به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم

بادمجان: ۱ کیلوگرم

آب گوجه فرنگی: ۳ لیتر

گل کلم: ۵۰۰ گرم

هویج: ۵۰۰ گرم

کرفس: ۲۰۰ گرم

خیار: ۲۰۰ گرم

سیر: ۱ بوته

فلفل سبز تند: ۴ عدد

ادویه کاری: ۲ قاشق غذاخوری

گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری

گلپر: ۱ قاشق غذاخوری

سیاه دانه: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

سرکه: به میزان لازم

طرز تهیه

بادمجان‌ها را بشورید و سپس با پوست برش بزنید. بادمجان‌های برش داده شده را به مدت ۱۰ دقیقه با سرکه بجوشانید. سپس بادمجان‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید خشک شوند. سایر مواد را ریز و ساطوری خرد کرده و در آب گوجه و ۱ لیوان سرکه بجوشانید. شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مواد سرد شوند. ادویه و بادمجان‌های خرد شده را به این مواد اضافه کنید. اگر می‌خواهید ترشی لیته بندری شما به صورت پوره باشد آن را در غذاساز یا میکسر میکس کنید. ترشی را بعد از خنک شدن در ظرف‌های شیشه‌ای در دار خشک و تمیز بریزید و به مدت ۱۰ روز در یخچال نگهدارید تا آماده مصرف شود.

طرز تهیه ادویه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی و ترشی لیته بندری+طرز تهیه ادویه ترشی لیته

اگر می‌خواهید ادویه ترشی لیته را در خانه درست کنید و همیشه به صورت آماده داشته باشید به ترتیب زیر عمل کنید. این ادویه برای انواع ترشی قابل استفاده است.

پودر گلپر: ۱۰ قاشق چایخوری

پودر تخم گشنیز: ۵ قاشق چایخوری

دارچین: ۱ قاشق چایخوری

پودر زیره سبز: ۲ قاشق چایخوری

جوز هندی: ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری

پودر رازیانه: ۱ قاشق چایخوری

سبزی خشک: ۲ قاشق چایخوری (به نسبت مساوی از مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا خشک)

برای درست کردن این ادویه مخصوص و بسیار خوش عطر تمام موادی را که در بالا گفته شد آسیاب و با هم مخلوط کنید. سپس در یک ماهیتابه به مدت دو دقیقه ادویه را روی شعله ملایم گاز تفت دهید. ادویه را در یک شیشه و در جای تاریک و خنک نگه دارید و در مواقع لزوم استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها