قسط بندی مهریه چه قوانینی دارد؟

یکی از رایجترین سوالاتی که در رابطه با مهریه پرسیده می شود نحوه قسط بندی مهریه می باشد. که افراد چگونه می توانند مهریه خود را قسط بندی کنند تا بتوانند راحت تر آن را پرداخت نمایند.

قسط بندی مهریه چه قوانینی دارد؟

گاهی به هر دلیلی بانوان درخواست مهریه خود را از آقایان می کنند و با توجه به عند المطالبه بودن مهریه مرد موظف است مهریه خانم را پرداخت کند. اما در بعضی مواقع که مرد توانایی پرداخت یک جای مهریه زن را ندارد درخواستی مبنی بر قسط بندی مهریه دارد. در رابطه با این موضوع سوالات بسیاری به وجود می آید که چگونه می توان مهریه را اقساطی نمود تا در پرداخت آن مرد دچار فشار نشود. همان گونه که احتمالا تا کنون متوجه شده اید ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه قسط بندی مهریه برای شما مطلب بنویسم تا افرادی که در این زمینه سوال دارند بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. پس از شما دعوت می شود همراه دیگر خوانندگان این مطلب به خواندن آن بپردازید.

 

قوانین قسط بندی مهریه

 

باید به این نکته توجه داشته باشید که در قانون مهریه و نحوه قسط بندی آن میزانی برای اقساط و قسط بندی آن مشخص نشده است. و هنچنین در قانون ملاکی هم برای آن در نظر گرفته نشده است و تمامی اختیارات رسیدگی به این نوع از پرونده ها به قاضی پرونده محول شده است تا بتواند به نحوی مناسب و شایسته در مورد آن حکم دهد.

  •  

میزان مهریه و قسط بندی آن

قاضی با توجه به وجود فاکتور های مختلفی نظیر شرایط مالی زوج، مهریه و میزان آن، دفاعیات زوجین و … نحوه قسط بندی مهریه و همچنین میزان پیش پرداخت آن را مشخص و تصویب می کند. پس با توجه به موارد گفته شده باید توجه داشته باشید که میزان اقساط مهریه برای همه افراد با شرایط مختلف و در دادگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد و بستگی به قاضی پرونده دارد که چگونه با مسئله برخورد نماید.

عدم پرداخت پیش پرداخت قسط مهریه

قسط بندی مهریه

سوالی در رابطه با پرداخت نکردن پیش پرداخت قسط مهریه پیش می آید که اگر به هر دلیلی عدم پرداخت پیش پرداخت قسط مهریه از طرف مرد انجام شود از طرف دادگاه می تواند محکوم شده و موجب صدور حکم جلب مرد می شود.

قانون ۱۱۰ سکه مهریه چیست؟

طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده اگر در هنگام عقد مقدار مهریه به اندازه ۱۱۰ سکه بهار آزادی مشخص گردد دریافت آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است. اگر میزان مهریه از این مقدار بیشتر باشد در بخش مازاد آن فقط ملائت زوج ملاکی برای پرداخت می باشد. توجه داشته باشید که مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

قسط بندی مهریه

توجه داشته باشید که اگر مردی از بابت مهریه چه از دادگاه و چه از طریق اجرای ثبت ممنوع الخروج شده باشد پس از ثبت شدن و اثبات اعسار وی می توان ممنوع الخروجی را رفع کرد طبق ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی.

در پایان امیدواریم آنچه در این مقاله گفته شد مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد. و در صورتی که قصد قسط بندی مهریه را دارید می توانید از مطالب گفته شده طبق قانون استفاده کنید. همچنین شما می توانید در ادامه این مطلب با مجازات اعاده حیثیت و جرم نشر اکاذیب نیز آشنا شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها