تفاوت بین چک بانکی و چک بین بانکی در چیست؟

در تعریف چک بین بانکی باید بگوییم در این نوع چک نقدی پرداخت نمی شود و باید به حساب درخواست کننده منظور گردد. در این نوع چک انتقال وجه در بانک ها صورت نمی گردد و چون مشتریان نقدی وجه را از بانکی به بانک دیگر انتقال نمی دهد و وقتش پشت باجه تلف نمی شود، این نوع چک را انتخاب می کند.

تفاوت بین چک بانکی و چک بین بانکی در چیست؟

چک بین بانکی چه کاربردی دارد؟

جهت انتقال پول می شود از روش های مختلفی استفاده کرد. اما هر روشی برای کار خاصی است. در  اینجا دو نوع چک را تعریف می کنیم و تفاوت های آن را می گوییم.

تعریف چک بین بانکی: در این نوع چک پول بصورت نقد پرداخت نمی شود و باید به حساب درخواست کننده واریز شود. در این نوع چک ها نقل و انتقال وجه در بانک ها صورت نمی گردد . و چون مشتری ها بصورت نقد این پول را از بانکی به بانک دیگر انتقال نمی دهد و وقتش پشت باجه هدر نمی رود، این نوع چک را انتخاب می کند.

چک

اما چک بانکی به چکی گفته می شود که بر اساس تقاضای مشتری با یک رمزی خاص بوسیله بانک در وجه اشخاص حقیقی یا شرکت های حقوقی صادر می شود و می توان آن را در تمامی شعبه های بانک نقد کرد.

تفاوت چک ها

تفاوت دو چک های بانکی و چک های بانکی

طبق تقاضای مشتریان چک های بین بانکی، یکی از بانک های دیگر رمز آن را صادر می کند. چک بین بانکی از امنیت بالایی برخوردار است و امکان سوء استفاده از آن در زمان گم شدن وجود ندارد چون شماره حساب آن کاملا مشخص است و باید به همان شماره حسابی وجه پرداخت شود که در متن چک نوشته شده است.

برای اینکه بخواهیم چک های بین بانکی را باطل کنیم باید بانک مقصد که پول به آن صادر می شود باید پشت چک را مهر کند و اعلام کند که عملیاتی صورت نگرفته است تا کارهای لازم برای برگشت پول به حساب درخواست کننده انجام شود.

اما در چک بانکی اگر صاحب چک پشت آن را جهت چک هایی در وجه شرکتی حقوقی و اشخاص حقیقی مهر و امضا کند می توان آن را انتقال داد و هر فردی به محض امضا زدن در پشت هر فردی قادر است این چک را به بانک ببرد و پول دریافت نماید. این نوع چک در موقع دریافت یک نقص دارد و آن اینکه اگر چک گم شود یا به سرقت برود، فرد سارق در همان لحظه می تواند چک را نقد کند. پس بهتر است بلافاصله بعد از مفقود شدن آن، به بانک اعلام نماید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها