استیلی: بعد از ۲۲سال یک بازی دوستانه خارج از خانه درآمدزا ش

به‌دنبال نهایی کردن بازی دوم نیز هستیم تا بتوانیم دو بازی دوستانه در این اردو انجام دهیم.

استیلی: بعد از ۲۲سال یک بازی دوستانه خارج از خانه درآمدزا ش

حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان می‌گوید که پس از ۲۲سال بازی‌های دوستانه خارج از خانه ایران درآمدزا شده است.

حمید استیلی در خصوص برنامه‌ریزی تیم ملی برای سفر به کانادا در فیفادی پیش‌ِ‌رو و انجام بازی دوستانه با تیم ملی این کشور اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم بدون حاشیه و سروصدا، یک اردو و بازی دوستانه خوب ترتیب بدهیم و فکر می‌کنم دیدار با کانادا با توجه به شرایطی که آنها در انتخابی جام جهانی 2022 قطر داشتند، یک دیدار خوب برای تیم ملی ایران خواهد بود.

وی افزود: بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال تلاش زیادی کرد با ارتباط مستقیم و به‌دور از حاشیه، هماهنگی‌های این دیدار دوستانه را انجام دهد و حالا به‌دنبال نهایی کردن بازی دوم نیز هستیم تا بتوانیم دو بازی دوستانه در این اردو انجام دهیم.

مدیر تیم ملی فوتبال در پاسخ به این سؤال که بازی دوم با چه تیمی خواهد بود و با چه کشورهایی در این زمینه مذاکره شده است، گفت: بهتر است تا نهایی نشدن بازی و امضا نشدن قرارداد چیزی نگوییم. در تمام مدتی که ما سکوت کرده بودیم، برای هماهنگی بازی دوستانه با کانادا تلاش می‌کردیم و به‌جرئت می‌گویم این تلاش شبانه‌روزی بود. ما پیش از قرعه‌کشی مذاکرات خود را با گزینه‌های مختلف آغاز کردیم تا بتوانیم برای تیم ملی بهترین برنامه آماده‌سازی را داشته باشیم.

استیلی خاطرنشان کرد: همزمان با حضور ما در قطر برای قرعه‌کشی جام جهانی، مذاکرات‌مان برای بازی‌های دوستانه نیز آغاز شد و سکوت ما به‌معنای تلاش نکردن نبود، بلکه سکوت ما از این جهت بود که به‌دنبال برنامه‌ریزی بودیم. نگرانی هواداران و رسانه‌ها را نیز درک می‌کردیم، اما حق بدهید که تا زمان قطعی نشدن بازی‌ها نمی‌توانستیم چیزی بگوییم و حالا هم تا نهایی نشدن بازی دوم نمی‌توانیم نامی ببریم.

وی در خصوص اینکه بحث دخالت برخی‌ها برای به‌هم‌زدن بازی‌های تیم ملی برای درآمدزایی خودشان نیز مطرح بود و حتی میرشاد ماجدی اعلام کرد برخی به‌دنبال به‌هم‌زدن بازی‌های هماهنگ‌شده تیم ملی بودند، اظهار داشت: در این زمینه کاملاً هوشیار بودیم و اجازه ندادیم کسی به منافع فدراسیون فوتبال و تیم ملی لطمه بزند. حتی باید از آقای ماجدی هم به‌عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال تشکر و قدردانی کنیم که اجازه نداد هیچ واسطه‌ای در هماهنگی بازی‌های دوستانه تیم ملی وارد شود که به منافع فوتبال ایران لطمه بزند. شاید برخی دنبال منافع خودشان از هماهنگی این اردو و بازی بودند و واسطه‌های مختلفی هم به فدراسیون نامه زدند و قطعاً به درآمدهای این بازی چشم داشتند، اما با ارتباط مستقیم خودمان با فدراسیون کانادا و پیگیری‌های شبانه‌روزی بخش بین‌الملل توانستیم قراردادی با کانادا امضا کنیم که درآمد خوبی از این بازی داشته باشیم، در حالی که شاید اگر واسطه‌ها این بازی را هماهنگ می‌کردند، باید هزینه هم می‌کردیم، بنابراین بالاخره بعد از 22 سال، یک بازی دوستانه خارج از خانه برای تیم ملی، درآمدزا شد.

مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان درباره گزینه‌های ایران برای انجام بازی دوستانه، خاطرنشان کرد: مذاکره ما با کانادا دقیقاً پیش از قرعه‌کشی جام جهانی آغاز شد. ما به‌دنبال بازی با کانادا در ماه سپتامبر (شهریور) بودیم و حتی شخصاً با آمریکایی‌ها نیز صحبت کردم که آنها هم مثبت بودند اما همگروهی با آمریکا شرایط را تغییر داد. از طرفی ما به تقویم نگاه کردیم که متوجه شدیم نمی‌توانیم بابت برگزاری لیگ ملت‌ها در هیچ کدام از فیفادی‌های پیش از جام جهانی با اروپایی‌ها بازی کنیم، اما تمام شرایط را بررسی کردیم. با توجه به همگروهی اوکراین و اسکاتلند با ایرلند جنوبی و حضور آنها در پلی‌آف جام جهانی، احتمال دادیم بتوانیم با ایرلند در روزی که درگیر لیگ ملت‌ها نیست، بازی کنیم، اما آنها به ما اعلام کردند برنامه‌شان را بسته‌اند.

وی افزود: در قطر، بازی نیوزیلند و جزایر سلیمان را که پلی‌آف قاره اقیانوسیه برای انتخابی جام جهانی بود زنده تماشا کردم و نیوزیلند هم قدرت خوبی دارد، حتی چند بازیکن آنها در فوتبال انگلیس، ولز و اسکاتلند هستند که به‌طور مثال کریس وود، مهاجم آنها در نیوکاسل بازی می‌کند و سبک بازی آنها نیز کاملاً شبیه انگلیسی‌ها است که می‌توانستند حریف مناسبی برای تیم ملی باشند. صحبت‌ها با نیوزیلند خوب و مثبت بود، اما در این مقطع سرمربی تیم ملی حضور در کانادا را پیشنهاد کرد. با پرو مذاکره کردیم که آنها اردوی خود را در اسپانیا برپا خواهند کرد و با نیوزیلند بازی دوستانه خواهند داشت. مذاکره خوبی هم با کاستاریکا داشتیم و آنها موافق بازی دوستانه بودند، اما کونکاکاف اجازه نداد آنها پیش از سفر به دوحه، با تیم دوم در لیگ ملت‌ها شرکت کنند و این بازی نیز به سرانجام نرسید. از میان تیم‌های اروپایی با آلبانی هم که دو بازی‌اش با روسیه در لیگ ملت‌ها لغو شد صحبت کردیم و می‌توانستیم با آنها بازی کنیم و با وجود تمایل آلبانی اما برنامه ما با آنها همخوانی نداشت.

استیلی درباره اینکه برخی انتظار هماهنگی بازی دوستانه با تیم‌های رنکینگ بالای فیفا را داشتند و آیا مذاکره‌ای با چنین تیم‌هایی صورت گرفت یا نه، گفت: ما در قرعه‌کشی جام جهانی که بودیم، پیشنهادی برای سفر به آمریکا و برگزاری بازی با مکزیک و اکوادور داشتیم و حتی به ما مبلغی هم پرداخت می‌شد. هم مکزیک و اکوادور جایگاه خوبی در رنکینگ داشتند و بازی با آنها مناسب بود و هم درآمد حاصل از آن، به فدراسیون کمک می‌کرد، با این حال طبق استعلامی که همان موقع و پیش از قرعه‌کشی گرفتیم به ما اعلام شد زمان کافی برای صدور ویزا وجود ندارد و ازهمین‌رو برنامه‌های دیگری را پیگیری کردیم و آنها نیجریه را جایگزین ما کردند. با سنگال و مراکش هم مستقیم مذاکره کردیم که آن موقع با توجه به نامشخص بودن دیدارهای انتخابی جام ملت‌های آفریقا، نتوانستیم برنامه‌ریزی قطعی با آنها داشته باشیم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که مذاکرات مستقیم و بدون واسطه باشد تا منافع فدراسیون و تیم ملی را حفظ کنیم.

وی در خصوص صحبت‌هایی که درباره بازی با برزیل و آرژانتین مطرح شد اما در نهایت برزیل با کره جنوبی و ژاپن دیدار خواهد کرد، گفت: در این بین هم پیشنهادهایی آمد که برخی پیشنهاد بازی بدون هزینه با برزیل و آرژانتین را مطرح کردند و برخی به‌دنبال پول هنگفت بودند. مذاکره برای این بازی‌ها با توجه به دخالت اشخاص مختلف، اصلاً به مذاکره رسمی با شرکت Pitch International که بازی‌های برزیل و آرژانتین خارج از آمریکای جنوبی را برگزار می‌کند، نرسید، البته بخش بین‌الملل فدراسیون به‌دنبال این اتفاق با Pitch International مذاکره کرد که گویا برخی با آنها نیز به‌عنوان نماینده ایران مذاکره کرده بودند که واقعیت نداشت. البته نکته مثبت این اتفاق، ارتباط مستقیم فدراسیون فوتبال با این شرکت بود و قرار شد شرکت Pitch International در فرصت‌های آتی در سال 2023 و بعد از آن، مستقیم با فدراسیون مذاکره کند.

مدیر تیم ملی فوتبال همچنین گفت: وقتی نام ژاپن و کره جنوبی مطرح می‌شود، توجه کنید که تلویزیون آن کشورها چقدر برای پرداخت حق پخش هزینه می‌کنند که همین مسئله برای انجام بازی دوستانه تسهیل‌کننده است، از طرفی عربستان با آن سرمایه عظیم و بودجه‌ای که دارد، در فیفادی پیش‌ِرو فقط دو بازی با کلمبیا و ونزوئلا خواهد داشت و بازی آنها با اکوادور نیز در سپتامبر برگزار می‌شود. قطر که میزبان جام جهانی است، هنوز هیچ برنامه‌ای برای بازی‌های دوستانه اعلام نکرده است و باید به این نکات توجه داشت.

استیلی تأکید کرد: این گزارش کاملی از تلاش‌های ما و فدراسیون برای هماهنگی اردو و بازی دوستانه بود‌ و همچنان نیز برای بازی‌های دیگری در فیفادی پیش‌ِرو و سپتامبر در تلاشیم. از هواداران تیم ملی و رسانه‌ها درخواست دارم سکوت ما را به‌منزله پیگیری نکردن نگذارند و اتفاقاً زمانی که سکوت کردیم، در حال پیگیری مستمر هستیم. تا زمانی هم که بازی‌های دوستانه و اسامی حریفان مانند دیدار با کانادا به‌صورت رسمی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نشود، مورد تأیید ما نیست، این یک رفتار حرفه‌ای است که هر فدراسیونی در مذاکرات باید آن را رعایت کند و ما نیز به آن پایبند هستیم. اکنون نیز به‌دنبال نهایی کردن چند بازی دوستانه در فیفادی پیش‌ِرو و سپتامبر هستیم که به‌محض نهایی شدن، نام حریفان را اعلام می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها