بازسازی ساختمان بهتر است یا نوسازی ساختمان؟

بازسازی ساختمان بهتر است یا نوسازی ساختمان؟

 

 

 

ساختمان‌ها و خانه‌ها، با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و ایمنی آنها کاهش می‌یابد و از لحاظ ظاهری قدیمی‌می‌شوند که برای جلوگیری و‌کاهش این روند اقدامات فنی و مهندسی بر روی ساختمان‌ها و بناها صورت می‌گیرد که به مجموعه این اقدامات که شامل مرمت، زیبایی و افزایش ایمنی است، بازسازی گفته می‌شود. بازسازی ساختمان قدیمی به منظور تعمیر و ایجاد دوام و ایمنی ساختمان‌ انجام می‌گیرد. اگر فرایند بازسازی ساختمان قدیمی‌انجام نگیرد و یا با تاخیر انجام شود، ممکن است که ایمنی ساختمان و افراد ساکن در آن به خطر بیفتد .

به همین منظور در این مقاله به بررسی نوسازی و بازسازی ساختمان‌ها و هزینه‌ها و فاکتورهای مربوط به آن پرداخته‌ایم.

  

عوامل موثر بر هزینه بازسازی ساختمان چیست؟

 هزینه بازسازی منزل مسکونی و سایر ساختمان‌های تجاری و مسکونی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به صورت کلی هزینه تخریب و بازسازی یک خانه متغیر است و به وضعیت فعلی ساختمان و خانه، متراژ خانه‌ها، مصالح مورد استفاده در بازسازی، دستمزد معمار و پیمانکار ، طراحی نما و عوامل دیگر بستگی دارد. افرادی که قصد بازسازی منازل مسکونی خود را دارند، می‌توانند از شرکت‌های معماری که کار تخریب و بازسازی و همچنین معماری و دکوراسیون انجام می‌دهند کمک بخواهند تا این کار را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارند و همچنین در هزینه‌های بازسازی صرفه جویی کنند.

 

آشنایی با مراحل بازسازی خانه

 

بازسازی ساختمان

 

بازسازی بدون تخریب سازه‌ها یک فعالیت چند رشته‌ای است. معماران و مهندسان باید با جنبه‌های طراحی بیرونی ساختمان مانند نما و نورپردازی نمای ساختمان، عوامل محیطی، مراحل ساخت و ساز و مصالح ساختمانی آشنا باشند. بازسازی سازه‌‌ها و ساختمان‌های قدیمی، کار پیچیده‌‌تری  از ساخت ‌و سازهای جدید است و به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد.

بر اساس نتایج آزمایشات و مشاهدات میدانی اولین مرحله در بازسازی خانه‌‌خا و ساختمان‌ها، یافتن علت واقعی مشکل ساختمان و پیشنهاد اقدام اصلاحی مناسب توسط معمار و مهندس است. روش‌های  مختلفی از طرف مهندسان برای بازسازی ساختمان قدیمی‌با در نظر گرفتن ایمنی و صرفه ‌جویی در زمان و هزینه‌ها ارائه می‌شوند و مناسب ترین روش بازسازی در میان گزینه‌های ارائه شده، انتخاب می‌شوند.

در مرحله دوم سازه باید بازرسی شود و داده‌‌های مورد نیاز جمع ‌آوری شوند. داده‌‌های جمع ‌آوری شده عبارتند از: مفروضات ایجاد شده در طراحی و تایید محاسبات، طراحی دکوراسیون داخلی ، کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز و بازسازی ، نتیجه بررسی خاک،  کنترل کیفیت و روش ساخت و ساز و بازسازی.

در مرحله سوم ، پیمانکار اقدام به اجرای نقشه‌ طراحی شده مهندسان و‌معماران می‌کند و فرایند بازسازی خانه و مرمت آن را با مصالح با کیفیت به منظور افزایش ایمنی و دوام بخشیدن به خانه، شروع می‌کند.  

 

تفاوت بازسازی و نوسازی در چیست؟

 

بازسازی ساختمان قدیمی‌به منظور افزایش دوام و ماندگاری و همچنین ایجاد ایمنی در سازه‌های قدیمی‌و کهنه صورت می‌گیرد. در بازسازی خانه‌ها و سازه‌ها بخش‌های قدیمی‌و فرسوده یک ساختار به منظور افزایش ایمنی و دوام بخشیدن به ساختمان‌ها، تعمیر و مرمت می‌شوند. بازسازی موجب زیباسازی جامعه محلی می‌شود زیرا ساختاری آسیب دیده را به سازه‌ای  نو با طراحی زیبا و جدید تبدیل می‌کند

نوسازی ساختمان‌‌ها و سازه‌ها فرایند متفاوتی از بازسازی سازه‌های قدیمی‌است. در فرایند نوسازی که هم در خانه‌های تازه ساز و هم قدیم ساز استفاده می‌شود، از مصالح و طراحی‌های جدید به منظور زیبا سازی و ایجاد تغییر در نمای بیرونی و طراحی داخلی استفاده می‌شود. نوسازی ساختمان‌ها که اغلب توسط شرکت معماری و معماران و طراحان مجرب صورت می‌گیرد، شامل اقدامات زیر است:

• استفاده از نورپردازی‌های مدرن در سقف خانه

• تعویض پارکت‌ها و کفپوش‌های خانه

• ایجاد فضاهای جدید در خانه مطابق با معماری مدرن

• طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و جدید

• نصب کمدها و‌کابینت‌های جدید در خانه و اشپزخانه و موارد دیگر

 

 

 

برای نوسازی چه اقداماتی باید انجام داد؟

 

اقداماتی که باید برای نوسازی انجام شود به صورت زیر است:

۱. اولین کار داشتن برنامه و اولویت برای نوسازی است،

برای نوسازی ساختمان‌ها در اولین قدم باید اولویت‌ها را تعیین و ارزیابی کنید، اینکه می‌خواهید کدام قسمت از خانه را مورد نوسازی قرار دهید و چه طرحی برای آن در نظر گرفته‌اید.

۲. بودجه خود را متناسب با نوسازی تنظیم کنید

در نظر گرفتن یک بودجه و مبلغ متناسب با کار نوسازی می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند. و بهتر است برای این منظور معمار و پیمانکار را در جریان بگذارید تا متناسب با هزینه‌هایی که در نظر گرفته‌اید، کار طراحی و نوسازی را اجرا کنند.

3. تحقیق کنید و پیمانکار را استخدام کنید :

که قراردادی را که منعقد می‌کنید، محدوده کار را از قبل مشخص می‌کند. این کار می‌تواند به عنوان یک امتیاز مثبت برای شما و پیمانکار شما در طول فرایند نوسازی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراحل بازسازی لابی ساختمان به چه صورت است؟ 

 

بازسازی ساختمان

اولین قدم برای بازسازی لابی ساختمان است و اطمینان حاصل کنید که طراحی جدید نیازهای ساکنین را برآورده می‌کند. لابی اولین تصور از ساختمان را ایجاد می‌کند و یک  فضای مشترک  در زندگی روزمره ساکنان ساختمان محسوب  می‌شود. هنگام بازسازی لابی ساختمان، باید توجه ویژه ای به طراحی، انتخاب مصالح، رنگ ها، مبلمان، روشنایی، و راه حل‌های کارآمد در مصرف انرژی و همچنین برآوردن قوانین ساختمان و الزامات عملکردی، شود.

 

 

نوسازی با طراحی دکوراسیون چه تفاوتی دارد؟

 

نوسازی ساختمان شامل اقداماتی است که برای تعمیر و تعویض بخش‌هایی از خانه و مدرن‌تر کردن آن صورت می‌گیرد که این فرایند هم در خانه‌های قدیمی‌و هم در خانه‌های نسبتا جدید توسط معماران و مهندسان صورت می‌گیرد. طراحی دکوراسیون اما به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور تغییر و گسترش فضاهای داخلی خانه صورت می‌گیرد که با تغییراتی مانند؛ تغییر رنگ دیوارهای فضای داخلی، تغییر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، ایجاد فضاهای جدید در خانه، تغییر نورپردازی‌ها و ... همراه است.   

آیا برای بازسازی ساختمان نیاز به دریافت مجوز از شهرداری است؟

 

بله در بسیاری از موارد بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها نیاز به اخذ و دریافت مجوز از شهرداری محل سکونت می‌باشد. مجوزهای ایمن برای نوسازی و بازسازی ساختمان قدیمی‌ معمولاً در بسیاری از شهرداری‌ها مورد نیاز است و می‌تواند برای جلوگیری از مسائل خاصی که می‌تواند بر پروژه شما تاثیر بگذارد بسیار مهم باشد 

 

راهنمای نوسازی آشپزخانه با هزینه کم

 

کابینت‌ها یکی از جنبه‌های اساسی آشپزخانه شما و برای ایجاد یک فضای کاربردی لازم هستند. شاید میتوان گفت، به همین دلیل است که گران‌ترین بخش بازسازی آشپزخانه را نیز شامل می‌شوند.

یک نورپردازی مناسب جلوه‌ی متفاوتی به آشپزخانه شما می‌بخشد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید به روشنایی آشپزخانه توجه کنید.

آشپزخانه فضایی است که ابزار آشپزی و وسایل برقی بسیار زیادی را در خود جای میدهد. برای این منظور سعی کنید تا فضای کافی برای جای دادن و نظمدهی این ابزار تعبیه کنید.

یکی از اقداماتی که هزینه زیادی را شامل نمی‌شود، تغییر رنگ دیوارها و کف پوش آشپزخانه است.

 

بهترین شرکت بازسازی منزل در تهران

استودیو معماری آشینه، یک تیم متخصص و حرفه‌ای در حوزه معماری، طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی و بازسازی ساختمان، با پیشینه‌ای طولانی است. این تیم با به‌ کار‌گیری معماران و طراحان متخصص و با استفاده از دانش روز دنیا، سعی در ارائه‌ی خدمات طراحی و معماری در سطحی بالا و همچنین، حفظ و اعتلای هنر معماری دارد. مفتخر هستیم که با توجه به میزان رضایت مراجعه کنندگان و پروژه‌های انجام گرفته توسط تیم معماری آشینه، خود را یکی از بهترین شرکت‌های حاضر در حوزه‌ی معماری و بازسازی ساختمان، معرفی کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها