کدام شرکت مسئول نصب دوربین های «اوین» بود؟ 

در گوشه تصویر دوربین‌های امنیتی عبارت «odin ip camera» به وضوح مشاهد می‌شود. این عبارت نشان می‌دهد دوربین‌های اوین توسط شرکتی به نام «پویش رایان تصویر» تهیه شده‌اند و این شرکت که مدعی طراحی و تولید محصولات امنیتی پیشرفته هوشمند است، مسئولیت خدمات امنیتی دوربین‌های مدار بسته زندان اوین را برعهده دارد. 

کدام شرکت مسئول نصب دوربین های «اوین» بود؟ 

 مدت‌ها پیش مقامات از هک دوربین‌های مدار بسته زندان اوین مطلع شده بودند. اولین تصاویر افشا شده نشان می‌داد که مانیتور‌های اتاق کنترل اوین در یک لحظه خاموش می‌شوند و پیامی خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه روی صفحه مانیتور ظاهر می‌شود. دوربین ها چهره حمید محمدی رئیس زندان اوین را که به دوربین مدار بسته پشت سر خود نگاه می‌کند، ثبت کرده‌اند.

 گروه هکر عدالت علی در مرداد ماه دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین را هک کرده و از چند روز گذشته به صورت قطره‌چکانی اقدام به انتشار فیلم‌هایی از آنچه در زندان می‌گذرد پرداخته است.

دوربین اوین

 

در تازه‌ترین تصاویر موسیقی نینوا علیزاده و تصنیف «والا پیامدار محمد» فرهاد مهراد روی صحنه‌های خشنی از درون زندان گذاشته شده است. این گروه افشاگری‌هایش تا این لحظه را تنها مقدمه افشاگری‌های بزرگتر و آن را تصاویری «عادی» و «روزمره» از درون زندان اوین خوانده و هشدار داده که به زودی تصاویری منتشر می‌کند که پیامدهای بسیار بزرگتری خواهد داشت. افشای این تصاویر تاکنون واکنش‌هایی تاریخی را در پی داشت؛ از جمله مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها عذرخواهی کرده و آن را «رفتار‌های غیرقابل قبول» در زندان خوانده است.

رئیس قوه قضاییه از دادستان کل کشور خواسته «بدون فوت وقت درباره موضوع مذکور و رفتار مامورین با زندانی یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت» تحقیق کند.

اولین تصاویر افشا شده نشان می‌داد که مانیتور‌های اتاق کنترل اوین در یک لحظه خاموش می‌شوند و پیامی خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه روی صفحه مانیتور ظاهر می‌شود. دوربین ها چهره حمید محمدی رئیس زندان اوین را که به دوربین مدار بسته پشت سر خود نگاه می‌کند، ثبت کرده‌اند. نامه‌ای با سربرگ قوه قضایه از سوی دادیار واحد نظارت بر محکومان امنیتی مربوط به تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۹ وجود دارد که در آن خطاب به مدیر حافظت و اطلاعات بازداشتگاه اوین از آن‌ها خواسته شده در دوره معالجه و درمان محمد نوری زاد و اعزام‌های درمانی او به مراکز درمانی خازج از زندان تمهیدات پیشگیرانه و لازم انجام شود تا از «هرگونه اقدامات مضر عناصر ضد انقلاب از قبیل تهیه فیلم و عکس جلوگیری شود» در این نامه به گزارش‌هایی اشاره شده که به گفته مقام قضایی «ضد انقلاب و مخالفان نظام» در حال تهیه مستندات تصویری درباره نوری زاده بوده‌اند.

این نامه نشان می‌دهد هشدار گروه هکری عدالت علی مبنی بر افشاگری‌های بزرگتر صحت دارد و از سوی دیگر مقامات قوه قضاییه مدت‌هاست از درز این ویدئو‌ها اطلاع دارند. اما سوال مهم این است که این ویدئوها چگونه افشا شده و دلایل افشای آن چیست؟

در گوشه تصویر دوربین‌های امنیتی عبارت «odin ip camera» به وضوح مشاهد می‌شود. این عبارت نشان می‌دهد دوربین‌های اوین توسط شرکتی به نام «پویش رایان تصویر» تهیه شده‌اند و این شرکت که مدعی طراحی و تولید محصولات امنیتی پیشرفته هوشمند است، مسئولیت خدمات امنیتی دوربین‌های مدار بسته زندان اوین را برعهده دارد. در بخش بیوگرافی، شرکت پویش رایان تصویر از قرداد‌های متعدد «دولتی و نفتی» خود خبر داده و گفته «یکی از نقاط قوت این شرکت طراحی و تولید سفارشی محصولات با مشخصات درخواستی متفاوت و بهره‌برداری از آن‌ها در موسسات و سازمان‌های دولتی» است. در فهرستی که از مشتری‌ها شرکت‌های طرف قرارداد odin در وبسایت این شرکت مندرج شده، نام نهاد‌های دولتی نظیر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، پالایشگاه‌های عسلویه، شرکت راه آهن ایران، شرکت ملی گاز ایران، استاداری اردبیل، ایران خودرو و سایپا و تعداد قابل توجهی از بنادر کشور دیده می‌شود. با اینکه این شرکت مراقب بوده به قراداد‌های امنیتی خود در وبسایتش اشاره‌ای نکند، اما در آگهی‌های روزنامه رسمی شرکت پویش رایان تصویر موسوم به ادین، به همه این قرداد‌ها به شمول برخی مبالغ قرارداد اشاره شده است. بنا به اطلاعات روزنامه رسمی، اداره کل زندان‌های استان تهران یکی از مشتری‌های ثابت شرکت ادین است./ رویداد24

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها