مرتضی طلایی عضو اصولگرای شورای چهارم در گفتگو با مستقل:

تخلفات عیسی شریفی ربطی به شهرداری نداشت

این روزها که رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در سطح شهرها برای دسترسی به کرسی‌های شورا تشدید شده به جهت بررسی بیشتر این موضوع گفتگو کردیم با مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا و نایب رئیس چهارمین دوره از شورای شهر تهران که مشروح آن را می‌خوانیم:

تخلفات عیسی شریفی ربطی به شهرداری نداشت

به‌نظر شما شورای شهر فعلی تهران در چه موارد مشخصی دچار اشکال و نقد است؟

بررسی عملکرد نزدیک به چهار سال شورای شهر فعلی تهران نشان می‌دهد  که در موضوعات مختلف از نگهداشت شهر گرفته تا رسیدگی به وضعیت  بهداشت شهر تا ابتدایی‌ترین نوع خدمات مثل جمع‌آوری زباله با مشکل مواجه بوده است. در واقع در نبود نظارت بر عملکرد شهرداری، نبود برنامه مشخص در خصوص نحوه مدیریت و انتخاب شهردار تهران با نگاه سیاسی و عدم تخصص مدیران شهری در این دوره، عدم آشنایی با مشکلات شهر در تصویب قوانین شهری، عدم ارتباط مستمر با شهروندان و کمبود آگاهی از نیازهای شهروندان و ... از جمله نقدهای وارد به شورای شهر فعلی است.

در واقع نگاه سیاسی و جناحی موجود در شورای شهر فعلی سبب شده تا  اعضای شورا هم با هم اختلاف نظر داشته باشند‌. انتخاب سه شهردار در یک دوره براساس نگاه سیاسی و نه تخصص، عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت شهر، استفاده از نیروهای غیر متخصص در مناطق و حذف مدیران با سابقه‌ی بدنه شهرداری به بهانه‌های سیاسی سبب شد تا سطح رضایت شهروندان پایین آید. برای مدیریت کلان شهری مثل تهران نیاز است تا اعضای شورای شهر ضمن تسلط بر موضوعات شهری از دو منبع مهم برای مدیریت شهر استفاده کنند؛ اول نظرات و مطالبات خود شهروندان و منتخبین آنان در محلات است و دوم بهره‌گیری از تجربه‌ی کارشناسان حوزه مدیریت شهری است.

شاید موضوع کرونا برای شورای شهر و مدیریت شهری کفایت کند تا بتوان به کار این دوره را نمره داد؛ مدیریت شهری در این دوره واقعا منفعل بود. دو موضوع طرح ترافیک و حمل ونقل عمومی واقعا جای سوال دارد؛ انتظار می‌رفت تا با همسویی که بین شورای شهر و دولت وجود داشت بحث حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند ولی حتی در دوره کرونا هم نتوانستند سرویس خوبی را ارائه دهند. باید به یک چیز توجه داشت و آن این که یک دوره شورای شهر بحث بدهی دوره قبل چهار سال طول کشید و خواست شهروندان و نگهداشت شهر به دست فراموشی سپرده شد.

تصور می‌کنم جامعه و شهروندان به خوبی به عملکرد مدیریت شهری نمره خواهند داد. اما اینکه بیشترین موضوع جلسات شورای تهران به نامگذاری معابر اختصاص یابد یعنی در اصل بسیاری از موضوعات شهری بدست فراموشی سپرده شده است؛ از شورای شهر تهران انتظار نظارت می‌رود.

اصولگرایان چه برنامه‌ای برای انتخابات پیش‌ِ روی شوراها دارند؟

به نظرم آنچه بایست برای تمامی گروه‌های معتقد به اصولگرایی در دستور کار قرار بگیرد، یک ائتلاف و همبستگی است تا بتوانند نیروهای متخصص، آشنا به فضای مدیریت شهری و  بدون حاشیه را راهی شورا نمایند. بپذیریم که مردم شریف کلانشهر تهران از شورای آینده توقع کار در کمال سلامت و پاسخگویی را دارد. شرایط فعلی کشور مسلما بر روی انتخابات اثر دارد؛ پس باید جریان اصولگرایی با توجه به خواست جامعه و با معرفی افرادی که توان مدیریت شهر تهران را دارند به میدان بیایند. مهم‌ترین موضوع در حال حاضر باید شفافیت کاری و سلامت افرادی باشد که در لیست اصولگرایان قرار می‌گیرند.

احتمال شهرداری سعید محمد و یا شما در تهران چقدر صحت دارد؟

این که از الان و نزدیک به دوماه مانده به برگزاری انتخابات بخواهیم بگوییم چه کسی شهردار است اصلا درست نیست؛ تا این لحظه نه آقای سعید محمد حرفی در خصوص مدیریت شهری و شهرداری تهران زده است و نه بنده. انتخاب شهردار تهران فرآیندی  قانونی دارد که باید آن مراحل طی شود؛ بنده هم برای شهردار شدن در تهران برنامه‌ای ندارم. باید شورای شهر انتخاب شود، وضعیت شهر مشخص گردد و هر عزیزی که توان مدیریت شهرداری را دارد با ارائه برنامه به شورا وارد شود. بعد از آن هم بستگی به رای و نظر شورای اسلامی شهر تهران دارد.

بنظر شما سیاسی شدن شوراها به نفع شهر است؟ چرا تخصص‌گرایی در شوراها کمتر دیده می‌شود؟

بنده بارها عرض کردم که ورود مباحث جناحی و سیاسی در مدیریت شهری بزرگترین آفتی بود که در این دوره  شهر تهران را به چالش کشید؛ معتقدم باید از تمامی نیروهای متخصص حوزه شهری با هر گرایش سیاسی فعال در کشور بهره برد و اجازه فعالیت به متخصصین را داد. این منوط به همان سخنی که پیشتر گفتم، اعضای شورای شهر باید در حوزه مدیریت شهری تخصص داشته و مطالبات شهروندان را بدانند.

انتقاداتی به عملکرد اصولگرایان در زمان شهرداری قالیباف وجود دارد و معاون ایشان متهم به اختلاس است، چرا در آن دوره متوجه این فسادها نشدید و در صورت پیروزی در شوراها اصولگرایان به فسادهای این چنینی رسیدگی خواهند کرد؟

ببینید اولا موضوع معاون شهردار پیشین تهران، آقای دکتر قالیباف هیچ ارتباطی به حوزه مدیریت شهری نداشت، و در مدت زمان کوتاهی مشخص شد که اقدامات خلافی در حال شکل‌گیری است و بلافاصله هم پیگیری و برخورد شد. در آن دوره بسیاری از جریان‌های فساد ریشه‌دار در شهرداری تهران از بین رفت و باید  موضوع فساد اقتصادی در شهرداری و در تمامی ساختار دولتی ریشه‌کن شود. اما قاعدتا بایست برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی بخش‌های نظارتی فعال‌تر و دقیق‌تری را در مدیریت شهری فعال کرد و معتقدم نباید از هیچ اقدام خلاف قانونی هرچند کوچک چشم پوشی کرد. 

چه راهکار عملی برای محرومیت‌زدایی و رفع نسبی تبعیض شهری دارید؟

تهران به عنوان یک کلانشهر جمعیت میلیونی حاشیه‌نشینان زیادی دارد. یکی از اقدامات قابل دفاع و حساب شده‌ی دوره حضور بنده و همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران که با جدیت شهردار محترم وقت انجام شد، کم کردن فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر بود. با توجه به مشکلات اقتصادی هشت سال اخیر قطعا شورای بعد باید برنامه خاصی برای مناطق محروم شهر و مناطق حاشیه‌نشین داشته باشد. در واقع آنچه در شورا باید شکل بگیرد تقسیم بودجه و حمایت از مناطق محروم و حاشیه‌نشین است. فکر می‌کنم عملکرد دوره‌های قبل نشان می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بنده و همکارانم در دوره‌های پیش رسیدگی به وضعیت مناطق محروم و توسعه زیرساخت‌هایی مانند فضای سبز، حمل و نقل عمومی، فضاهای ورزشی به ویژه برای بانوان محترم، رسیدگی به وضعیت خدمات شهری و غیره بوده است. قطعا این روند ادامه خواهد داشت.

کمی به مطالبات خرد بپردازیم. طبعا تمامی مردم تهران دیدگاه‌های مشابهی ندارند. یکی از مطالبات خرد از شوراها و شهرداری‌ها از سوی هنرمندان به خصوص هنرمندان خیابانی است.

نظر شما درباره موسیقی، تئاتر و کلا هنر خیابانی چیست؟ یا طیف شما نیز مانند احمدی‌نژاد اقدام به تعطیلی مراکز هنری می‌کند؟

در این خصوص هم فکر کنم بررسی آمار و ارقام ساخت مراکز فرهنگی و هنری در محلات در دوره حضور بنده در شورای شهر تهران پاسخگو ست. در مدتی که در خدمت شورایاران بودم تمام تلاشم این بود که از ساختمان‌های سرای محلات برای توسعه فرهنگ و هنر استفاده شود؛ بیشترین حمایت از هنرمندان در آن دوره  صورت گرفت. این که بخواهیم هنرمندان را بی‌دلیل متوقف کنیم و مانع فعالیت قانونی آن‌ها شویم، اشتباه است. مسلما با آنچه در قانون جمهوری اسلامی منعی ندارد و از نظر شرعی نیز خلاف محسوب نشود، حمایت می‌شود. کما اینکه سابق هم شده است. یکی از اتفاقاتی که در محلات شکل گرفته بود و متاسفانه با بروز کرونا امکان آن در حال حاضر نیست، جشن‌های ملی مذهبی در سطح محلات بود که تمام آن توسط اهالی محل و هنرمندان محلات انجام می گرفت. در حوزه هنر و فرهنگ معتقدم باید محله محور اقدام کرد. قطعا ممانعتی نخواهد بود مگر که خلاف قوانین و باورهای مذهبی جامعه باشد. 

انتخابات شورا را پررنگ می‌بینید یا مجلس به علت تضاد جناحی صرفا برخی افراد تایید صلاحیت می‌کند؟

بعید می‌دانم تضاد جناحی وجود داشته باشد که افراد نتوانند وارد کارزار انتخابات شوند؛ قطعا اگر فردی تایید صلاحیت نشود، دلایل و مشکلی بوده است و قابل پیگیری است.

این که بخواهیم بگوییم مراکز تایید صلاحیت کننده مانع حضور بی دلیل فردی شوند و یا بخاطر تضاد جناحی مانع شوند، نه چنین چیزی به خاطر راهکارهای بعدی برای پیگیری فرد انجام شدنی نیست. اما در مورد حضور مردم در انتخابات هم انشاالله که مانند تمامی انتخابات گذشته، مردم عزیز ایران و تهران، پرشور حضور خواهند داشت.

نکته آخر

نکته آخر در واقع توصیه‌ای ست به تمامی عزیزانی که قصد حضور در مدیریت شهری را دارند، فراموش نکنیم که باید شرایط زیست بی‌دغدغه و آسان را برای شهروندان عزیز فراهم کنیم و این نیاز به تخصص و تلاش شبانه روزی و دوری از دعواهای جناحی و گروهی را دارد. 

انشاالله که شورای شهر بتواند پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد، مسلما بهره‌برداری از بدنه مدیریت شهری که متاسفانه در سال‌های اخیر کمتر از دانش آن‌ها استفاده شده است، کمک می‌کند تا شهری آباد و زیبا داشته باشیم. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها