همین فردا انتخابات برگزار شود احمدی‌ نژاد از هر اصلاح طلب و اصولگرایی بیشتر رأی می‌آورد

جامعه‌ای که از جریانات سیاسی ناامید شده است به دنبال یک منجی و ناجی می‌ گردد که بسیاری آن منجی و ناجی را در چهره احمدی ‌نژاد می‌بینند. اگر همین فردا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود احمدی‌نژاد از هر اصلاح‌طلب و اصول‌گرایی بیشتر رأی می‌آورد و بدون اینکه نیازی به کوچک‌ترین تبلیغات داشته باشد.

همین فردا انتخابات برگزار شود احمدی‌ نژاد از هر اصلاح طلب و اصولگرایی بیشتر رأی می‌آورد

«صادق زیباکلام»، استاد علوم سیاسی دانشگاه، در ارزیابی تاثیر افشاگری‌ها بر نظام سیاسی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در علوم سیاسی روشی تحت عنوان پوپولیسم وجود دارد به این ترتیب که از طریق پوپولیسم شعارهای مطرح می‌شود و رفتارهایی شکل می‌گیرد که این شعارها و رفتارها مطلوب اقشار و لایه‌های کم درآمدتر، محروم‌تر، حاشیه‌نشین در شهرها، روستاییان و اقشار و لایه‌های کمتر تحصیلکرده است.

این مدرس دانشگاه افزود: به عنوان مثال اساس احمدی نژاد دارای کاریزما در میان اقشار مذکور است به این معنی که حتی اگر احمدی‌ نژاد به راه و روش‌های پوپولیستی متمسک نشود، در میان برخی اقشار از کاریزما برخوردار است. در حقیقت اقشار و لایه‌های طرفدار چهره‌ها و شخصیت‌های پوپولیست، به این کار ندارند که احمدی ‌نژاد 8 سال ریاست جمهوری بود و اساساً نفوذ و اقتدار او با روحانی، خاتمی یا حتی مرحوم هاشمی رفسنجانی قابل مقایسه نیست.

زیباکلام در ادامه توضیح علت محبوبیت چهره‌های پوپولیست ادامه داد: طرفداران پوپولیست کاری به این ندارند که عملکرد اقتصادی احمدی ‌نژاد چطور بوده یا شرایط سیاست خارجی، میزان آزادی مطبوعات و وضعیت زندانیان سیاسی در زمان او به چه شکل بوده است. در حقیقت آن جایگاهی که چهره و شخصیت پوپولیست در دل و در قلبشان ایجاد کرده، کفایت می‌کند و در مقابل هر قدر استدلال کنید که رفتار او چگونه بوده، چیزی تغییر نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با بسترهای جامعه برای پذیرش یک پوپولیست دیگر در انتخابات 1400 تصریح کرد: جامعه‌ای که از جریانات سیاسی ناامید شده است به دنبال یک منجی و ناجی می‌گردد که بسیاری آن منجی و ناجی را در چهره احمدی ‌نژاد می‌بینند. معتقدم اگر همین فردا 16 مرداد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود احمدی‌ نژاد از هر اصلاح‌طلب و اصول‌گرایی بیشتر رأی می‌آورد و بدون اینکه نیازی به کوچکترین تبلیغات داشته باشد. مطلب این است که هم ریزش بسیار زیادی از جانب اصول‌گرایان و اصلاح‎طلبان اتفاق افتاده و بدنه اجتماعی خود را از دست دادند.

زیباکلام با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: همان طور که اکثریت در اسفند 98 پای صندوق نیامدند، خرداد 1400 هم پای صندوق نمی‌آیند. بنابراین این موقعیت خوبی برای تندروها، جبهه پایداری و برای طرفداران احمدی نژاد به وجود آورده که بتوانند، سال آینده با حداقلی از آراء قوه مجریه را بگیرند، همچنان که دیدیم قوه مقننه را هم سال گذشته گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به اینکه افرادی نظیر احمد توکلی تحت لوای دیده‌بان عدالت و با شعار فسادستیزی پا به عرصه می‌گذارند، افزود: هیچ اعتقاد، امید و باوری به کسانی که در ایران می‌گویند ما می‌خواهیم در ایران با فساد مبارزه کنیم، ندارم حالا می‌خواهد احمد توکلی باشد یا سایر ارگان ها و نهادهایی که می‌گویند که می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم.

این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه فسادستیزی باید به صورت واقعی باشد، خاطرنشان کرد: هر گاه یک نفر آمد و این سوال را مطرح کرد که چرا علی‌رغم همه اعدام‌ها و بگیر و ببندها اینقدر فساد در ایران زیاد است آن وقت مطمئن باشید، آن آدم به دنبال حل این مشکل است. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها