شوراهای شهر از مهم ترین نهادهای مردم سالاری و اداره کشور توسط مردم محسوب می شوند

‍ ‍فرزانه رحمتی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در نطق پیش از دستور خود در صحن رسمی روز دوشنبه مورخ ۹۹/۰۴/۰۹ گفت: شوراهای شهر به عنوان مهم ترین نهادهای مردم سالاری و اداره کشور توسط مردم محسوب می شوند.

شوراهای شهر از مهم ترین نهادهای مردم سالاری و اداره کشور توسط مردم محسوب می شوند

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع به حدی است که یکی از فصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن اختصاص یافته است. پر واضح است تصمیمات بر آمده از شوراهای شهر نمادی از حاکمیت مردم بر سرنوشتشان تلقی می شود . یکی از تصمیماتی که شوراها برای اداره شهر اتخاذ می نمایند، انتخاب شهردار به عنوان سکاندار مدیریت اجرایی شهر است.

 شهردار منتخب موظف است در چارچوب تصمیمات و سیاست گذاری شورایی که از آن رأی اعتماد گرفته حرکت نماید. منشأ بسیاری از اختلافات میان شورای شهر و شهردار، به زمانی برمی گردد که شهردار خاستگاه واقعی خود را فراموش کرده و خود محوری را جایگزین شورا محوری نماید. یکی دیگر از موارد اختلاف انگیز که می تواند به عنوان یک اشتباه استراتژیک از سوی شهردار اتفاق افتد،ناتوانی در حل و فصل مشکلات بوجود آمده و رو آوردن به اتخاذ مواضع فرافکنانه و دور از شأن جایگاه نخست مدیریت شهری می باشد. 

 ارتباط مستمر با رسانه ها و ارائه گزارش عملکرد و بررسی نقاط قوت و ضعف مدیریت شهری گامی مهم در جهت توسعه شهری محسوب می شود.

اما اگر در اتخاذ مواضع،ذهنیت ها و اختلاف شخصی دخالت داده شود،نه تنها گزارش عملکرد و خدمات انجام شده نمی تواند گامی به پیش باشد بلکه زمین رسانه به میدانی برای جنگ و کشمکش تبدیل می شود.و از این موضوع تنها کسانی سود خواهند برد که اساساً با نهادی مدنی به نام شورا مشکل داشته و برای عدم موفقیت مدیریت شهری برنامه ریزی می کنند.

نشست رسانه ای در هفته گذشته که شهردار اراک با برخی رسانه ها ترتیب داد، حواشی مختلفی را بوجود آورد. از نظر اینجانب این نشست، با توجه به مواضعی که شهردار اراک اتخاذ کرد،از محور اصلی که همانا گزارش عملکرد و بررسی نقاط قوت و ضعف شهرداری بود، خارج شده و اصطلاحاً حاشیه بر متن غالب گردید و این موضوع چیزی نبود جز ضعف در دیپلماسی شهری.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها