برنامه موشکی ایران غیرقابل مذاکره است؛

"پمپئو" و پمپاژِ تناقض

مستقل آنلاین/گروه سیاسی - سفر اخیر "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه به نیویورک در شرایط جدیدی صورت گرفت.

"پمپئو" و پمپاژِ تناقض

نخست قرار بود که او نیز در فهرست تحریم‌های "ترامپیست‌ها" قرار بگیرد اما گفته شد که "مایک پمپئو" وزیرخارجه آمریکا با این اقدام مخالف بوده و دستور صدور ویزای ظریف را صادر کرده است.

اما ظریف تنها حدود بیش از ۸۰۰ متر اجازه تردد در این شهر و تنها بین مقر سازمان ملل، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی و اقامتگاه خود اجازه تردد دارد که موضوعی "تخفیف‌آور" است.

در همین حال پمپئو اعلام کرده بود که ایران قرار است بر سر برنامه موشکی خود به مذاکره بنشیند و نقل قولی از ظریف که "اگر آمریکا به متحدان منطقه‌ای خود سلاح نفروشد، بر سر موشک‌های بالستیک مذاکره خواهیم کرد".

این گفته‌ها کور سویی از مذاکره را نمایان کرد اما دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اثبات کرد که "در همچنان برپاشنه قبلی می‌چرخد".

 

در بخشی از بیانیه دفتر نمایندگی ایران که شامگاه دیشب ۲۵ تیر منتشر آمده است: «موشک‌های ایران به هیچ وجه با هیچ کسی و هیچ کشوری در هیچ زمانی مذاکره شدنی نیستند».

"علیرضا میریوسفی"، مسئول مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در نیویورک، نیز در موضع‌گیری مشابه در واکنش به گزارش‌های برخی از خبرگزاری‌ها گفت «برنامه موشکی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ کشوری قابل مذاکره نیست».

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نشست کابینه آمریکا، گفته بود که به دنبال تحریم‌های اقتصادی، ایران حاضر شده که درباره برنامه موشکی‌ خود مذاکره داشته باشد.

"دانلد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا، نیز دیروز سه‌شنبه در جلسه کابینه گفت که ایران نبایستی دست به آزمایش‌ موشک‌های بالستیک بزند.

این بخش از صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا، ناشی از برداشت‌ها یا گزارش‌های غلط از مصاحبه روز دوشنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با شبکه خبری ان.بی.سی آمریکا است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی به نقل از گفته‌های ظریف در مصاحبه با ان.بی.سی نوشته بود که امکان مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران وجود دارد.

این بخش از مصاحبه روز دوشنبه ظریف با شبکه ان.بی.سی به طور کامل نقل نشد و موجب موضع‌گیری‌های بی‌پایه مقام‌های آمریکایی شده است. ظریف در مصاحبه خود گفته که اگر آمریکا مایل به گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی ایران است؛ ابتدا بایستی فروش سلاح به منطقه، که شامل فروش موشک‌ می‌شود، را متوقف کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر با اشاره به همین موضوع نوشت: «پاسخ ظریف به مجری ان. بی. سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن «تعلیق به محال» بود. هم توپ را در زمین آمریکا انداخت و هم به جای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید».

مقام‌های مختلف دولتی و نظامی در ایران، بارها اشاره کرده‌اند که «برنامه موشکی ایران»، بخشی از سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

سلاح هسته‌ای ؛ نه!

از سوی دیگر ترامپ، بار دیگر موضع دولتش را در قبال ایران تکرار کرد و گفت که جمهوری اسلامی نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. او همچنین گفت که آمریکا به هیچ وجه دنبال تغییر رژیم نیست. به گفته ترامپ، «آن‌ها فقط نمی‌توانند سلاح اتمی داشته باشند».

او دیروز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه در نشست کابینه بار دیگر به برنامه موشکی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «آن‌ها نمی‌توانند موشک بالستیک آزمایش کنند». او همچنین گفت که ایران بایستی از یمن نیز خارج شود.

ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش گفت که «پیشرفت‌های زیادی» در پیوند با کاهش تنش‌ها با ایران به دست آمده است. اما او اشاره‌ای به چگونگی این پیشرفت‌ها یا مذاکرات و میانجی‌‌گری‌های احتمالی انجام شده با ایران نکرد. با این حال گفت که ایالات متحده خواهان کمک به ایران است.

همزمان مایک پومپئو نیز در همین جلسه گفت که ایران آماده مذاکره در خصوص برنامه توسعه موشکی خود شده است.

 به گفته وزیر خارجه آمریکا، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران جواب داده و ایران آماده انجام گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی خود شده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «فکر می‌کنم دیروز بود، شایدم پریروز، بود که ایرانی‌ها برای اولین بار گفتند حاضرند بر سر برنامه موشکی خودشان گفت‌وگو کنند.»

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل این بخش از صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا را تکذیب کرده است. به نظر می‌رسد اشاره وزیر خارجه آمریکا به موضع‌گیری اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌.بی‌.سی باشد.

ظریف روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با ان.بی.سی گفت اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و مجددا به میز مذاکره در برجام برگردد آن گاه می‌تواند درباره سایر مسائل هم گفت‌وگو کرد.

اصرار آمریکا بر مذاکره با ایران بر سر برنامه موشکی در حالی است که رژیم اسرائیل بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه را دارد و عضو آژانس جهانی انرژی اتمی هم نیست، همچنین متحدان سعودی - اماراتی آمریکا در منطقه نیز بودجه‌ نظامی چند برایری ایران را دارند که بهانه آنان برنامه موشکی ایران است اما خودشان مشغول به جنگی نا برابر در یمن هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها