منع کامل آمد و شد را در سراسر کشور اجرا کنید

چگونگی مواجهه ملت های مختلف پدیده کرونا، نه تنها در رهایی آنها بسیار موثر خواهد بود که به عنوان الگویی برای سایر جوامع توانمند در تاریخ ثبت خواهد شد.

منع کامل آمد و شد را در سراسر کشور اجرا کنید

انجمن اسلامی مهندسان ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی پیشنهاد داد تا با دستور قاطع ریاست جمهوری، منع کامل آمد و شد در سراسر کشور اجرایی شود.

به گزارش مستقل آنلاین، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض خسته نباشید

 

فراگیری بیماری ناشناخته کرونا، پیامد های قابل تامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و ..... را به دنبال خواهد داشت. در این میان چگونگی مواجهه ملت های مختلف با این پدیده، نه تنها در رهایی آنها بسیار موثر خواهد بود که به عنوان الگویی برای سایر جوامع توانمند در تاریخ ثبت خواهد شد.

از این رو تصمیمات هرچند کوچک مدیران جامعه، رفتارها، گفتارها، موضع گیری های هریک از مسئولین در همه جای دنیا به شکل وسیعی از سوی یکایک مردم دنیا رصد ‌و در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.

مدیریت عالی اجرایی کشور که به رغم همه کمبود های ناشی از تحریم، اقتصاد شکننده، نفت ارزان قیمت و ..... که همگان به آنها آگاهیم، توانسته است به شکل قابل قبولی همه ارکان کشور را بدون شعار و فریاد مدیریت نماید و باید امیدوار بود که در صورت فرونشست کارشکنی های معمول، در ادامه راه دولت شاهد موفقیت های مستمر باشیم.

شورای مرکزی انجمن اسلامی مهندسان ایران، به‌عنوان فراگیرترین تشکل مهندسی کشور، با در نظر گرفتن شرایط این روزها که مردم ما، علی‌الخصوص طبقه فرودست جامعه را به چالشی سخت دچار کرده و با نزدیکی به ایام  شعبانیه و سیزده به در (روز طبیعت) و در نظر گرفتن و احتمال شیوع موج دوم کرونا، بسته پیشنهادی زیر را جهت اجرا خدمت شما ارائه می کند:

1- به گفته‌ کارشناسان، مدیریت و قطع کامل زنجیره این ویروس در مدت 14 روز می‌تواند پیامدهای مثبتی را داشته باشد لذا پیشنهاد می‌شود با دستور قاطع ریاست جمهوری، منع کامل آمد و شد ( به جز موارد خاص با کارت تردد ) در سراسر کشور اجرایی شود و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف در زمینه کرونا باید خیلی جدی در دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا قرارگیرد.

2- این شرایط خاص می بایست دست کم به‌صورت موقت تا انتهای فروردین‌ماه تعریف گردد و همه کسب‌وکارها اعم از دولتی، خصوصی (به جز موارد خاص تعریف شده) در این تاریخ تعطیل شوند، البته دولت محترم می‌بایست به تدبیری بهینه برای جبران صدمات اقتصادی به ویژه در کسب و کارهای خرد راه‌حل‌هایی در نظر بگیرد البته واقفیم در این شرایط وخیم اقتصادی چنین فشاری بسیار سخت و طاقت فرساست اما با توجه به نتایج و دست آورد های مثبت آن، که حکایت مرگ وزندگی است، برای دولت و مردم قابل تعریف خواهد بود. پس از اتمام این بیماری که امیدواریم هر چه زود تر فرا برسد، باید تعریف امنیت ملی و ضعف های استراتژیک دولت به نوع دیگری تفسیر شود و هر لحظه خود را برای چالش هایی از این قبیل آماده کرد، زیرا حفظ جان مردم و بهبود کیفیت زندگی آنها مهم ترین و اولین رسالت هر حکومت است. در همین راستا پیشنهاد می شود برای کاهش آلام هموطنان آسیب پذیر تر، بسته های معیشتی چند ماهه به صورت جدی تر به آنها ارائه شود. برای بخش تولیدی کشور نیز سیاست های اقتصادی، حمایتی از جمله معافیت های مالیاتی وتسهیلات بانکی... در نظر گرفته شود.

3- برای دارا بودن مشروعیت تصمیمات کلان کشوری، بهتر است این تصمیمات با رای مجلس آن هم بصورت مجازی اتخاذ شود تا پشتوانه ای دموکراتیک و احترام به نظرات مردم در پس این گونه عملکرد ها باشد.

4- درست است که محاکمه ی مسببین ورود و شیوع بیماری و محتکرین از وظایف قوه ی قضاییه است اما همه از شما انتظار دارند، در اولین قدم ضمن معرفی افراد سودجو، کسانیکه باعث شیوع بیماری شده و تمام گروه هایی که منجر به پنهان کاری عامدانه در این زمینه شده اند را به اطلاع عموم برسانید، عدم اعتماد عمومی به رسانه ی ملی یکی از مهم ترین عوامل لجبازی مردم با دستورات ستاد مبارزه با کروناست که آنها را در یک بی توجهی قرار داده و عده کثیری را راهی مسافرت های نوروزی کرده است.

5- توزیع مواد ضدعفونی کننده احتکار شده به مردم در چارچوب اکیپ های بهداشتی با کمک گیری از اصناف، نهاد های مدنی و دانشجویی در کنار دولت باعث میشود جامعه تاثیر عملکرد های شما در راستای این مبارزه را احساس کند و به گونه ای تصور شود که دولت آنها را دیده است و فراموش نشده اند و در این زمینه همکاری شهرداری ها که با پخش مواد بهداشتی و غذایی با هدف حاشیه نشینان شهری در تلاش هستند، امری لازم است. به گونه ای امروز شما در یک رفراندوم عملی هستید.

6- اخراج پزشکان بدون مرز، حیثیت نظام و ملت را در چشم جامعه جهانی عمیقا تحت تاثیر منفی قرارداده است و از شما انتظار میرود توضیحاتی قابل قبول برای مردم در این زمینه ارائه کنید، یا حتی اگر به واقع خطایی در زمینه ی کمک رسانی آنها وجود داشته نیز به اطلاع مردم برسد.

7- همکاری واحد و متقابل مجموعه ها در راه مبارزه با کرونا میتواند کشور را هر چه زود تر از این مشکل عبور دهد و به نوعی ما به یک وحدت فرماندهی بدست قوه مجریه برای اعلام و اجرا نیازمندیم، اما متاسفانه کرونا در ایران سخنگو های زیادی دارد که هر یک برای مردم نسخه ای جداگانه تجویز می‌کنند و عدم آگاهی عمومی در این زمینه را افزایش داده اند.

8- کرونا ثابت کرده است یک تهدید برای تمدن بشریست و متاسفانه عده ای سعی در ارتباط آن با تصورات توطئه محروانه خود دارند.

گروه های واپس گرا نیز در این روزها با اعمال حرمت شکنانه ی خود از جمله حمله به مکان های مذهبی و نشر اکاذیب و بازی با آبروی پزشکی کشور، جنجال های زیادی راه انداخته اند که مقابله با این جریان های افراطی و افشای آنها، باید همراه تجربیات و عملکرد های این مدت به شکل تحلیلی کلی به اطلاع عموم برسد.

9- بدون کمک نیرو های نظامی در این مسیر کشور با چالش های سخت تری روبه رو خواهد شد، اما این نگرانی در سطح جامعه وجود دارد که باید هر ارگان پس از اتمام بیماری به جایگاه خود بازگردد ازجمله نیروهای نظامی و کنترل خیابان‌ها به این بهانه می‌تواند اثرات بدی برای جامعه مدنی که بازوی توانای دولت و ملت در مشکلات است باشد،جامعه مدنی که بدون هیچ چشم‌داشتی تنها خواسته‌اش عدم سنگ‌اندازی در مسیرشان برای کمک‌رسانی بیشتر است. در تصور عموم جامعه نیرو های نظامی در چند سال اخیر با دخالت و مشارکت های اقتصادی، سیاسی وجه مردمی خود را از دست داده اند که عملکرد آنها در این روزها با همکاری دولت یک فرصت طلایی برای بازگشت به اعتماد عمومی و دستیابی به اصالت حقیقی نظامیان میان مردم است اما خروج از چارچوب وظایف کمک رسانی و دخالت و درگیری با مسائل دیگر ذهنیت جامعه را نسبت به آنها و دولت مرکزی مخدوش می کند.

امیدواریم هر چه زودتر شاهد از بین رفتن ویروس کرونا درسراسر جهان باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها