یک گفتگوی سیاسی با استانداران و فرمانداران 

روحانی روز ۷ بهمن در سمینار استانداران و فرمانداران سخنرانی داشت که در صدا و سیما پخش نشد. روحانی به فاتحان پیش از موعد انتخابات مجلس، گفت: "اگر مجلس بعدی برای شماست، دیگر چرا غصه می‌خورید؟! نوش‌جانتان!

یک گفتگوی سیاسی با استانداران و فرمانداران 

 مستقل آنلاین، هرمز شریفیان/

"حسن روحانی" رئیس جمهور، دوشنبه ۷ بهمن در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور به موضوعاتی درباره مسائل روز سیاسی اشاره کرد. روحانی گفت: "برخی از رفراندم خوششان نمی‌آید اما نظام ما روی رفراندم بنا شده است". اینجا باید یادآوری کرد که سخنان روحانی درباره رفراندم هنوز جدی گرفته نمی‌شود. او در سال‌های نخست دوره اول ریاست جمهوری خود از رفراندم سخن به‌میان آورد. اساسا هربار که هجمه و حمله مخالفان روحانی پررنگ‌تر از حد معمول می‌شود، او با به‌کارگیری "لفظ" رفراندم فریاد آنان که به‌راستی از همه‌پرسی وحشت دارند را، در می‌آورد و بر روی آن مانوور می‌دهد. روحانی اما هیچگاه به اشاره نگفته رفراندمی که بارها بر آن تاکید کرده و می‌کند قرار است بر روی چه موضوع یا موضوعاتی باشد؟ از سوی دیگر درست است که رئیس جمهور به‌لحاظ قانونی اختیار درخواست برگزاری رفراندم را دارد و بر فرض که بخواهد موضوعی را به همه‌پرسی برساند - اما آیا او با وجود موانع پرشمار و کارشکنی‌های دولت پنهان، قادر به برگزاری آن هست؟ پاسخ به احتمال بسیار منفی است. آیا بهتر نیست ریاست محترم جمهور به جای برگزاری همه‌پرسی به فکر محقق کردن وعده‌های انتخاباتی‌اش، دست کم در سال آخر ریاست جمهوری خود باشد؟ رفع حصر "میرحسین موسوی"، "زهرا کاظمی(رهنورد)" و "مهدی کروبی" نه تنها طی ۷ سال گذشته محقق نشد بلکه وزارت اطلاعات دولت او نزدیک به دوهفته است که "محمدحسین کروبی" فرزند شیخ اصلاحات را به شیوه‌ای بسیار غیرمعمول بازداشت و تحت بازجویی قرار داده آن هم به اتهام کاری که پدر محصورش انجام داده است. رئیس دولت تدبیر و امید به دعوت از مردم به راهپیمایی در سال‌های ۹۶ و ۹۸ اشاره کرده و برای چندمین بار دلیل "پررو شدن ترامپ" را به اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ مرتبط کرده است. حتی اگر تحلیل روحانی درست و واقعی باشد این واقعیت نیز وجود دارد که در این دو رشته اعتراض در سال‌های ۹۶ و ۹۸، شماری از شهروندان و ایرانیان، جان خود را از دست داده و کشته و بازداشت شدند. با این حال هنوز از سوی نهادهای ذیربط به شمار دقیق جان‌باختگان اشاره‌ای نشده است. این درحالی است که خبرگزاری "رویترز" چندی پیش و طی گزارشی، رقم بسیار بزرگی را از جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه اعلام کرد. روحانی همچنین توصیه کرد که "با صندوق رای قهر نکنیم" اما ریاست محترم جمهور اندکی دیر به‌یاد این موضوع افتاده و تاکید کرده: "فردی بگوید به انتخابات اعتمادی ندارد، حرف خطرناکی است". آیا از نظر رئیس جمهور آنچه که درباره ردصلاحیت‌های بسیاری از نامزدهای انتخابات آتی مجلس و به این شکل گسترده رخ داده، باعث بی‌اعتمادی بخشی بزرگ از مردم نمی‌شود؟ یعنی یک نهاد حکومتی با رد صلاحیت‌های اکثرا جهت‌دار و غیر منطبق با قانون و با "نظارتی استسلاقی"، نامزدهای یک جریان اصلی سیاسی را به‌صورت گسترده رد صلاحیت می‌کند و طبیعی است که چنین رویه‌ای باعث بی‌اعتمادی شود اما یک شهروند از این نبود اعتماد سخنی به‌میان نیاورد چون به زعم رئیس جمهور بر زبان آوردن آن کار خطرناکی است؟ شاید تنها بخش سخنان رئیس جمهور که اندکی نزدیک به بخش بزرگی از جامعه‌مدنی ایران بود، بخش پایانی سخنانش بود که به فاتحان پیش از موعد انتخابات مجلس یازدهم، گفت: "اگر مجلس بعدی برای شماست، دیگر چرا غصه می‌خورید؟! نوش‌جانتان! گزیده‌ای از سخنان حسن روحانی در این نشست که صدا و سیما نیز مانع از پخش زنده آن شد، در ادامه بخوانید

 هراس برخی از "رفراندوم"

روحانی با اشاره به اظهارات برخی درباره موضوع رفراندم، گفت: برخی از کلمه رفراندم خوششان نمی‌آید؛ این در حالیست که پایه انتخابات ما از رفراندم شروع شده و نظام ما روی رفراندم بنا شده است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است و همان همه‌پرسی به ما گفت که اسلامیت و جمهوریت را مورد نظر قرار دهیم. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام باشیم، گفت: پاسداری از جمهوریت یعنی پاسداری از ولایت عامه، نظر و خواست مردم؛ ما به همین رای دادیم و نظام ما از دهم و یازدهم فروردین سال 58 آغاز شد. اتفاقا یکی از پایه‌های قانون اساسی ما نیز همه‌پرسی است و این قانون بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی مجددا با رفراندم تبدیل به قانون اساسی شد، در بازنگری نیز مجددا با همه پرسی و رفراندم تبدیل به قانون اساسی کشور شد. وی با بیان این که اخیرا برخی نسبت به کلمه همه‌پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند، اضافه کرد: برخی از حساسیت‌ها نه به اندازه ویروس کرونا اما خطرناک است و ما باید مواظب باشیم این بیماری سرایت نکند و نظر دیگری نسبت به این اصل مهم و اساسی که در کشور و قانون اساسی ما وجود دارد، پیدا نکنیم.

مشروعیت ما از قانون اساسی است

رئیس جمهور تصریح کرد: قانون اساسی پایه کار ماست و  مشروعیت همه ما بدون استثنا از قانون اساسی است و مشروعیت  قانون اساسی و همه قوانین و مقررات نیز از آرای مردم است. روحانی با بیان اینکه ما از دوران مشروطه با مسئله آرای مردم، انتخابات و مجلس آشنا شدیم، یادآورشد: همه فداکاری‌ها در دوران مشروطه برای حاکمیت آرای مردم بود و حاکمیت ملی یکی از اهداف ملی مشروطه و انقلاب اسلامی ایران بود؛ مردم باید بر سرنوشت خود حاکم شوند و حاکمیت ما بر خود نیز به دستور خداست و کسی نمی‌تواند این حاکمیت که حاکمیت ملی است را نقض کند

انتخابات به تشریفات مبدل نشود

رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب مشروطه از مسیر خود منحرف شد و استبدادگران آمدند و مسلح شدند و انتخابات تبدیل به تشریفات انتصابات شد، تاکید کرد: بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی روزی است که انتخابات تبدیل به تشریفات شود و جای دیگری انتصاب کنند و مردم پای صندوق بروند و تشریفات انتخابات را انجام دهند؛ خدا نکند چنین روزی برای کشور ما پیش بیاید. وی ادامه داد: یادمان است که در زمان رژیم گذشته در حوزه‌های انتخابیه عده‌ای کاندیدا می‌شدند اما همه می‌دانستند که وکیل چه کسی است و در شهرستان‌ها می‌گفتند فلانی از تهران تعیین شده است؛ مردم هم می‌دانستند که به هر کسی که رای بدهند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند همان آقایی که به قول آن زمان از تهران تعیین شده نامش از صندوق‌ها خارج می‌شد و این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد.

انقلاب برای حاکمیت بر سرنوشت بود

روحانی با تاکید بر این که یکی از دلایل انقلاب مردم این بود که بر سرنوشت خود حاکم شوند، ادامه داد: در انقلاب اسلامی مشخص شد که دیگر آن گونه نیست که تهران تصمیم بگیرد بلکه مردم تصمیم گیر هستند و در پای صندوق حاضر می‌شوند و با آن کسی که می‌خواهند رای می‌دهند.

اعتراض‌های ۹۶، "ترامپ را پررو کرد"

روحانی با اشاره به اتفاقات دی ماه سال 96 خاطرنشان کرد: دی ماه 96 عده‌ای به خیابان‌ها آمدند و شلوغ کردند. حال ممکن است عده‌ای از آنها معترض و عده دیگر غیر معترض باشند، اما دی ماه سال 96 جزو روزهای تلخ تاریخ ماست و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که  این سال بود که ترامپ را پررو کرد و به آمریکا قدرت داد تا در برابر ایران بایستند و دشمنان ما را تشویق کرد. در آن روزها عده‌ای با هدف دیگری به خیابان‌ها آمدند و نمی‌دانستند که در حال انجام چه کاری هستند، اما ما در برابر این حوادثی که پیش آمد و همچنین روزهای مختلف به مردم خود اتکا و افتخار کردیم. وی ادامه داد: روزی که در سال 96 و 98 از مردم دعوت کردیم تا به خیابان‌ها بیایند و جواب دشمنان را بدهند آیا گفتیم که فقط فلان حزب بیاید و فلان حزب نیاید یا این که گفتیم همه بیایند و امروز روز ملی است و همه باید از کشور دفاع کنیم؟ آیا در آن زمان تقسیم می‌کردیم و می‌گفتیم که در این روز ملی فقط یک جناح به خیابان‌ها بیاید؟ آیا در 22 بهمن همه مردم را به خیابان‌ها دعوت می کنیم و یا فقط از یک جناح دعوت می‌کنیم؟

مجلس برای شما، نوش‌جانتان

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به بعضی جریانات حاکم بر برخی دستگاه‌ها، گفت: شماها که در جلسات خصوصی و اتاق‌های فکر خود می‌گویید مجلس بعدی صد در صد برای ما است؛ خوب الحمدالله؛ اگر مجلس بعدی برای شماست دیگر چرا اینقدر غصه می‌خورید؟ بگذارید لااقل مشارکت شکل بگیرد و رقابت بالا برود و مجلس هم برای شما باشد نوش جان‌تان. ما مشکلی با این داستان نداریم. رییس جمهور تاکید کرد: بگذاریم امنیت حاصل و رقابت‌ها شکل بگیرد و انتخابات سالم باشد و همه تلاش کنیم تا مشارکت را بالا ببریم. همیشه مشارکت در انتخاب‌های مجلس معمولا میان 50 تا 70 درصد بوده است نگذاریم این مشارکت حداقل شود بلکه باید بگذاریم این مشارکت در حداکثر آراء باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها