سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در غزنی افغانستان با ۵ سرنشین

حوالی ساعت ۱۶ عصر روز دوشنبه ۷ بهمن، طالبان یک هواپیمای نظامی حامل افسران ارشد سیا را ساقط کرد. گویا ارزش نظامی این اقدام به گونه‌ ای بوده که برخی منابع آن را منتسب به سلاح های چین یا ایران کرده اند. شاید زنجیره حوادث هوایی اخیر حاوی پیام هایی است که فقط مخاطب اصلی آن، پیام را دریافت میکند.

سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در غزنی افغانستان با ۵ سرنشین

 

والی ولایت غزنی افغانستان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یک شرکت هواپیمائی خارجی دچار سانحه شده و سقوط کرده است. وزارت کشور افغانستان و دفتر معاون دوم رئیس جمهوری این کشور خبر سانحه هوایی را تائید کرده اند. خبرنگاران افغانستان نیز خبر دادند؛ خدمه و اعضای بلندپایه سازمان سیا در سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند. لاشه هواپیما و اجساد کشته‌‌شدگان در محل حادثه وجود دارد. خبرگزاری «رویترز» همچنین به نقل از یک منبع ناشناس تایید کرد که هواپیمای آمریکایی ساقط شده در افغانستان حامل شماری از افسران ارشد سازمان سیا بوده است سخنگوی طالبان گزارش‌ها در مورد سقوط یک بالگرد ارتش آمریکا در منطقه «پکتیکا» افغانستان را تأیید کرده و گفته است که تمام سرنشینان این بالگرد هم کشته شده‌اند. اما خبرنگار فاکس نیوز به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی: هواپیمای حادثه‌دیده «کمتر از ۵ نفر» سرنشین داشته است و مشخص نیست که در این حادثه کسی از سرنشین‌ها زنده مانده است یا نه. فاکس نیوز همچنین اعلام کرد نشانه‌ای از هدف قرار گرفتن هواپیما وجود ندارد. در حالیکه سخنگوی طالبان از سرنگونی یک هواپیمای شناسایی نیز در ایالت بلخ خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته این دومین هواپیمای جاسوسی آمریکا بوده است که در ولایت بلخ سرنگون کردیم.

به دلیل اقدام طالبان در سرنگونی هواپیمای نظامی آمریکا، گفت وگوهای آمریکا و طالبان در دوحه متوقف شد. منابع نزدیک به گروه طالبان با اعلام توقف مذاکرات با آمریکا اعلام کرد طالبان درخواست آمریکا برای کاهش خشونت را رد کرده است. وزیر دفاع آمریکا گفت؛ در حال جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با سقوط هواپیما هستیم «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا ضمن تایید سقوط هواپیمای متعلق به نیروهای هوایی این کشور در افغانستان گفت که هنوز اطلاعات تکمیلی در دست نیست و اینکه نمی‌تواند اظهارنظری جزئی در این رابطه داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها