"محبعلی" در گفت‌وگو با مستقل آنلاین:

هدف، کنترل ایران است

مستقل آنلاین/"قاسم محبعلی" مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش "مستقل آنلاین" که هدف آمریکایی‌ها از تشکیل ائتلاف نظامی برای حفاظت از کشتی‌ها در "تنگه هرمز" و "باب‌المندب" چیست؟ گفت: هدف از این اقدام به نظر می‌رسد تقریبا روشن باشد.

هدف، کنترل ایران است

 تامین امنیت کشتی‌های حامل کالا و نفت و گازی است که به بنادر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و باب المندب و دریای سرخ  در رفت و آمد هستند. اما این اقدام می تواند پیامدهای دیگری هم داشته باشد و تنها محدود به حفاظت آنها در برابر حملات احتمالی از سوی ایران،  یمنی‌ها و یا مهاجمان ناشناس نباشد.

این دیپلمات پیشین افزود: هدف آنان می‌تواند در ادامه به کنترل رفت و آمد کشتی‌ها در این مناطق تسری بابد و درنهایت و در صورت  خواست آمریکایی‌ها و وجود شرایط مناسب به شکلی از محاصره دریایی ایران منجر شود و عبور و مرور کشتی‌ها به بنادر ایران را نیز تجت بازرسی قرار داده و از انتقال محموله‌های نفتی از ایران و کالا‌های تحریمی  به مقصد ایران ممانعت به عمل آورند.

photo_2019-07-11_14-03-24

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره پیامدهای این اقدام گفت: طبعا این اقدامات می‌تواند واکنش‌های ایران  را نیز در پی داشته باشد. واکنش هایی که احتمالا زمینه ساز برخوردهای نظامی  حداقل مشابه جنگ نفت‌کش‌ها را در دهه 60 و در جریان جنگ ایران وعراق را یادآوری کند.

محبعلی ادامه داد: در هر حال ازجمله گام‌های بعدی و ادامه‌دار آمریکایی‌ها برای اعمال فشار  هرچه بیشتر به ایران برای  کشاندن  حکومت جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاکره و رسیدن به یک توافق جدید هسته‌ای و حتی یک توافق که شامل و در برگیرنده تمامی موضوعات مورد اختلاف طرفین  تلقی می‌شود، است.

او در پایان گفت:  البته اگر وقایع ناخواسته و پیش بینی نشده‌ای این گام‌ها متوقف نساخته و یا به درگیری نظامی  نکشاند همچنان کشور باید انتظار گام‌های بعدی تکمیل کننده حلقه‌های فشار و محاصره را داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها