روحانی در آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی:

نقد از دولت هزینه ندارد

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۲ شهریور در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) از موارد گوناگون سخن گفت از جمله کاهش تورم نقطه به نقطه و کم شدن فشار بر مردم سخن گفت. باید به ایشان گفت فارغ از آمارها، نه‌تنها فشار اقتصادی بر مردم کم نشده بلکه افزایش یافته و بخش اعظم آن در حوزه مسکن دیده می‌شود.


نقد از دولت هزینه ندارد

رئیس جمهور مطابق معمول تمام مشکلات کشور را به بدخواهان خارجی و تحریم‌ها مربوط دانست در حالیکه فساد اقتصادی، اختلاس و ناکارآمدی، همه موضوعات داخلی است و طی ۶ سال گذشته از تصدی دولت تدبیر و امید، تغییری در این وضعیت ایجاد نشده است.

روحانی در بخشی دیگر از سخنانش به انتقاد بی هزینه از دولت اشاره کرد. البته نباید فراموش کرد که پایه انتقاد بی هزینه از دولت در دوره اصلاحات و ریاست جمهوری " سیدمحمد خاتمی " ریخته شد اما در اینجا باید پذیرفت که دولت کنونی نیز در برابر سیل انتقادها و حتی توهین‌ها واکنشی از خود نشان نمی‌دهد اما پرسش اینجاست که این کافیست؟

بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان محیط زیست همچنان ادامه دارد و دولت هیچ واکنشی در برابر این بازداشت‌ها که نقض صریح قانون اساسی است از خود نشان نمی‌دهد. درست است که دست دولت در این حوزه‌ها باز نیست اما رئیس جمهور این حق و وظیفه را دارد که با دادن " اخطار قانون اساسی " به نهادهایی که این منشور ملی را نقض می‌کنند دست کم به مردم نشان دهد که کدام ارگان‌ها و بر چه اساسی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را که سندی بالادستی برای تمام مسئولان نظام است را نقض می‌کنند.

روحانی تنها دوسال فرصت دارد تا جلوی نا امیدی بیش از پیش مردم ایران را بگیرد و نامی نیک از خود در سپهر سیاسی کشور برجای بگذارد و برای همین باید به‌طور مستقیم با مردم صحبت کرده و به موانع و مشکلات به صورت بی پرده، اشاره کند.

خیل عظیمی از مردم در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ به امید تغییر به روحانی رای دادند اما تا امروز امیدشان به نا امیدی و یاس تبدیل شده است.

روحانی باید بتواند با اختیاراتی بیشتر در حوزه سیاست خارجی عمل کرده و با اولویت قرار دادن رفاه و آسایش مردم ایران، با تمام کشورهای جهان روابطی عادی برقرار کند.

بخشی از سخنان او در مراسم امروز را در ادامه می‌خوانید.

حسن  روحانی رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق دولت با آرمان‌های امام خمینی، گفت: «آمارهای دو ماهه اخیر و نیز آمار روز گذشته مرکز آمار، نشان می‌دهد که  هم نرخ تورم ماهانه و هم تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه‌های ابتدایی سال کاهش یافته است».

رئیس جمهور افزود: «باید همچنان برای رفع مشکل تورم تلاش‌های خود را ادامه دهیم»، اما تاکید کرد «به رغم اینکه فشار و سختی مردم در سال‌های اخیر بیشتر شده اما این احساس وجود دارد که در ماه‌های اخیر مقداری از مشکلات مردم کاسته شده است».

او گفت که «در طول یک‌سال گذشته مردم در رنج و سختی بودند، اما همچنان مقاوم و استوار در برابر توطئه‌های بیگانگان ایستادگی کردند و امروز روز حمایت مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است».

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه «دولت در شرایط کنونی همه توان خود را برای رفاه مردم به‌کار گرفته است»، گفت: «گاهی مشکلات ناشی از قصور و کوتاهی و گاهی ناشی از تقصیر و خطا است. اما زمانی نیز به‌خاطر شرایط ناخواسته‌ای است که از سوی دشمن تحمیل می‌شود».

روحانی با بیان اینکه «دولت همه توان خود را برای ایجاد روابط مناسب با جهان شرق و غرب به‌کار گرفته است»، اما از دولت دونالد ترامپ به عنوان یک «دولت تازه کار ناشی» نام برد و ادامه داد: «یک دولت تازه‌کار ناشی باعث شد که زحمت فراوانی برای مردم ما و منطقه، حتی مردم خودش ایجاد شود».

او مشکلات فعلی را نیز متوجه «تحمیل شرایط سخت از سوی دشمنان» عنوان کرد و گفت: «در این شرایط وجود مشکلات ناشی از تقصیر و قصور معنا ندارد، بلکه به خاطر تحمیل شرایط سخت از سوی دشمن برای ملت ایران است».

رئیس دولت دوازدهم همچنین «انتقاد بی‌هزینه» را یکی از دستاوردهای دولت خود دانست و گفت: «انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت بی‌هزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است».

او با بیان اینکه «انتقاد بی‌هزینه از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است  که برای همیشه باقی می ماند»، گفت: «بسیار سخت است که این آثار دولت یازدهم و دوازدهم را پس از این کسی بتواند تغییر دهد».

روحانی البته گفت که «انتقاد به تنهایی کافی نیست و نیاز به دلسوزی هم داریم، و  نقد دلسوازنه غیر از تخریب کینه‌توزانه است، و پس از انتقاد همه باید برای اصلاح جامعه دست به دست هم دهیم و در این شرایط همدیگر را یاری کنیم تا به مقصد نهایی برسیم».

او با اشاره به سخنان دو روز قبل رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت، گفت که «رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با هیات دولت تأکید فرمود که دولت در میدان است و بار اصلی مسئولیت را بر دوش دارد و همه باید از دولت حمایت کرده و دولت را یاری کنند» و «بدون تردید با وحدت و همدلی بین دولت و مردم و همه نخبگان و به ویژه نسل جوان، از این پیچ تاریخی عبور کرده و دشمن را مایوس خواهیم کرد».

روحانی متقابلا از رهبری به عنوان «رهبری قوی» نام برد و با بیان اینکه  «جامعه قوی در کنار دولت قوی، دولت قوی در کنار رهبری قوی و رهبری قوی در کنار انقلاب قوی قرار دارد»، گفت: «امروز با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود، بلکه این کار دشمنان را برای توطئه بیشتر ترغیب می‌کند».

روحانی با تاکید بر اینکه «توطئه دشمنان روزی به پایان می‌رسد که از ضربه زدن به نظام مأیوس شوند»، گفت: «هدف بزرگ ما مایوس کردن دشمنان است و امید به آینده بهتر مردم هدف دیگری است که آن را با قدرت پیگیری می‌کنیم و معتقدیم تا زمانی که امید وجود دارد، مسیر پیشرفت به خوبی ادامه خواهد یافت».

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها