قند نیز همانند نمک، فشار خون را بالا میبرد!

دکتر زراتی: در این روزهای کرونایی، نوسانات فشار خون را جدی بگیرید. اگر داروی کاهنده فشار خون مصرف میکنید، مراقب باشید با توجه به تغییر ساعات خواب و خوردن تنقلات حین روز ، دچار نوسانات فشار خون نشوید

قند نیز همانند نمک، فشار خون را بالا میبرد!

آیا مصرف قند و شکر باعث افزایش فشار خون می شود؟ 

طبق گفته محققان این موضوع بستگی به این دارد که از طریق چه منبع غذایی قند وارد بدن می شود.

یافته های محققان نشان می دهد شربت شیرین شده با شکر مضر بوده اما این گفته در مورد میوه ها ، آبمیوه های طبیعی، لبنیات و غلات سبوس دار صدق نمی کند.

طبق مشاهدات محققان دانشگاه تورنتو، ارتباط مثبتی بین نوشیدنی های شیرین شده با شکر و پر فشاری خون ( افزایش 10% ) وجود دارد اما چنین ارتباطی بین غذاهای سالمی که حاوی مقداری قند هستند نظیر میوه جات مشاهده نشده است

در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، رژیمی که سرشار از میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب، حبوبات، مغزها، و گوشت های سفید و کم چرب بوده، به طور قابل توجهی سبب بهبود پرفشاری خون می گردد.

همانطور که مواد غذایی پرنمک سبب پرفشاری خون میشود، مواد غذایی شیرین صنعتی نظیر نبات، مربا، قند و شکر، نقل، انواع شیرینی، سوهان، گز، کیک و کلوچه نیز به دلیل تحریک ترشح انسولین و در نتیجه محبوس شدن آب در بدن، فشار خون را بالا میبرد. 

نتایج حاصل از مطالعه دیگری نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین شده خطر ابتلا به نقرس را افزایش داده اما این ارتباط به هنگام مصرف میوه ها مشاهده نشد. 

اگر چه ممکن است بین مصرف شکر با بیماری های قلبی، چاقی، دیابت نیز ارتباطاتی وجود داشته باشد ، اما طبق تجزیه تحلیل های دقیق تر ارتباط شکر با پرفشاری خون تا به امروز قوی تر بوده است . 

با توجه به مطالب ذکر شده، توصیه می گردد افراد مبتلا به پرفشاری خون مصرف شبرینیجات را محدود نمایند.

در این روزهای کرونایی، نوسانات فشار خون را جدی بگیرید. اگر داروی کاهنده فشار خون مصرف میکنید، مراقب باشید با توجه به تغییر ساعات خواب و خوردن تنقلات حین روز ، دچار نوسانات فشار خون نشوید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها