چرا برنج قهوه ای؟

برنج قهوه ای یک دانه بسیار مغذی و کم کالری و بدون گلوتن است که به سلامت قلب وهضم کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان، دیابت و کلسترول بالا را کاهش دهد

چرا برنج قهوه ای؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

برنج قهوه ای یک دانه بسیار مغذی و کم کالری (216 کالری در هر فنجان) و بدون گلوتن است که به سلامت قلب وهضم کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان، دیابت و کلسترول بالا را کاهش دهد.

 

برنج قهوه یک غلات کامل است ، به این معنی که شامل سه بخش است: لایه بیرونی، لایه غنی از فیبر به نام سبوس، یک هسته غنی از مواد مغذی ، و لایه میانی دارای نشاسته به نام اندوسپرم. بدنه بیرونی، غیر قابل خوردن است که جدا می شود.

برنج سفید، در مقابل، یک غلات تصفیه شده است زیرا سبوس و هسته داخلی آن برداشته شده است ، فقط نشاسته آن باقی میماند . این فرآیند باعث می شود تا بسیاری از فیبر ها و مواد مغذی آن از بین برود. بعضی از این مواد مغذی شامل ویتامین های B و آهن به برنج سفید غنی شده اضافه می شوند، اما فیبر آن از دست میرود. 

 

 

فیبر موجود در برنج قهوه ای کلسترول بد(LDL) را کاهش میدهد، به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند، باعث میشود مدت طولانی تری احساس سیری بکنید و ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته های خون کمک کند.

برنج قهوه ای "شاخص گلیسمی پایینی" دارد. شاخص Glycemic نشان می دهد که چه مقدار از غذا و چقدر سریع قند خون را بعد از مصرف غذا افزایش می دهد. میانگین GI برای برنج قهوه ای 55 است. برنج سفید دارای میانگینGI 64 است و آن را یک غذا با GI متوسط در نظر میگیرند.در نتیجه برنج قهوه ای به پیشگیری دیابت کمک میکند.مواد مغذی زیر در غلات کامل یافت می شود:

 

 

ویتامین های B ، که در بسیاری از فعالیت های بیولوژیکی نقش دارند؛

فولات (اسید فولیک)، که به ساخت سلول های جدید بدن کمک می کند و می تواند از نقایص خاصی زاد و ولد جلوگیری کند.

آهن، ماده معدنی که بدن برای حمل اکسیژن در خون استفاده می کند؛

منیزیم، که در بیش از 300 عملکرد بیولوژیکی دخیل است.

سلنیوم، یک ماده معدنی موثر در سیستم ایمنی بدن و تنظیم غده تیروئید است.

 

 

آرسنیک در برنج قهوه ای؟

در سال 2012یک مقاله منتشر شد که در آن گفته شد ، در حالی که آرسنیک به طور طبیعی در انواع غذاها وجود دارد، بیشتر احتمال دارد که برنج قهوه ای را آلوده کند زیرا برنج قهوه ای در هنگام رشد آب زیادی را جذب می کند. با این حال، FDA بیش از 1000 نمونه برنج را تجزیه و تحلیل کرد و در سال 2014 اعلام کرد: "سطح آرسنیک موجود در برنج قهوه ای کمتر از آن است که باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر سلامت شود."

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها