علائم کمبود پروتئین در بدن

در این مطلب میخواهیم راجع به علائمی که به علت دریافت ناکافی پروتئین به وجود می آیند صحبت کنیم. اما ابتدا باید بدانیم که میزان نیاز روزانه به پروتئین چقدر است؟

علائم کمبود پروتئین در بدن

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

"حداقل" 10% انرژی روزانه شما باید از پروتئین تامین گردد. سفیده تخم مرغ بهترین منبع پروتئین می باشد و لبنیات و گوشت هم از دیگر منابع پروتئین هستند. حتما روزانه 1 عدد سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی خود داشته باشید.

یکی از علائم شایع دریافت ناکافی پروتئین، تورم یا ادم به خصوص در ناحیه شکم، دست، ساق پا و پا می باشد. اما از آنجاییکه ادم ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید حتما در مورد علت ایجاد ادم در نواحی از بدنتان با پزشک مشورت کنید.

 

تغییرات خلق و خو مانند حساسیت بیش از حد، زود عصبانی شدن و حتی افسردگی از علائم دیگر کمبود دریافت پروتئین می باشد.

 

مشکلات پوست، مو و ناخن از جمله نازکی تار مو،پوست خشک و شکننده می تواند به علت کمبود پروتئین رخ دهد.

.

ضعف و خستگی زودهنگام از دیگر نشانه های کمبود دریافت پروتئین در رژیم می باشد.

.

احساس گشنگی! واضح است، پروتئین یکی از 3 درشت مغذی مورد نیاز برای تامین کالری شماست. تحقیقات نشان داده اند مصرف غذاهای حاوی پروتئین احساس سیری بیشتری در طول روز به شما خواهند داد.

.

شاید میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی شما تنها علت به وجود آمدن مشکلاتی که ذکر شد نباشد، اما حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 در رژیم غذایی اصولی باید میزان مورد نیاز پروتئین در هر شخصی با توجه به عوامل متعددی مانند جنس، سن، میزان فعالیت، بیماری های زمینه ای و ... محاسبه گردد.

 رژیم غذایی اصولی را از متخصصین تغذیه بخواهید و برای بدن خود ارزش قائل شوید.

 

 

اگر مشکل کلیوی دارید حتما راجع به میزان دریافت پروتئین با کارشناس یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها