شناخت بیشتر امگا ۳

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از امگا 3 می‌شود، اما ممکن است برخی از خانواده‌ها هنوز نسبت به نیاز تأمین امگا 3 از طریق تغذیه مناسب اطلاعات کافی نداشته باشند.

شناخت بیشتر امگا ۳

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

یکی از مواد مغذی مهم در تقویت عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ایجاد التهاب، افزایش فشار خون و حتی سرطان، اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند.

اسیدهای چرب امگا3 در کبد نقش محافظتی دارند. این اسیدهای چرب به میزان زیادی در روغن ماهی وجود دارند. دانه بذرک وبرخی مغزها از قبیل گردو, فندق, بادام و پسته نیز منابع خوب امگا3 هستند.

اسیدهای چرب تک غیراشباع از طریق کاهش کلسترول, اثرات مفیدی دارند. بعلاوه این اسیدهای چرب نسبت به سایر چربیها موجب کاهش تجمع چربی در کبد و درنتیجه بهبود التهاب کبد می شوند. روغن زیتون مهمترین منبع این اسید چرب است. سایر منابع شامل مغزها و آواکادو هستند.

همه ما بارها و بارها شنیدیم که ماهی حاوی امگا ۳ میباشد اما ذکر این نکته ضروریست که همه انواع ماهی ها نیز مقادیر متاسب امگا ۳ ندارند.

مثلا ماهی قزل آلا مقادیر پایین و ماهی سالمون و ساردین مقادیر مناسبی امگا ۳ دارند.

متاسفانه خیلی از افراد کلا عادت به مصرف ماهی ندارند لذا با توجه به اینکه گردو سرشار از امگا ۳ می باشد، توصیه میشود همه افراد حداقل روزانه دو عدد گردو مصرف کنند.

این به ویژه در زنان باردار، کودکان، افراد مبتلا به افزایش تری گلیسیرید ، افراد با سابقه سرطان و سالمندان بسیار مهم است.

 

فراموش نکنید که گردو را به صورت شکسته شده نخرید چرا که چربی های آن اکسید شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها