عوارض بوتاکس چیست؟

عوارض بوتاکس چیست؟


 

 

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین راه‌های جوانسازی پوست صورت، استفاده از بوتاکس است. در واقع با استفاده از بوتاکس شما می‌توانید تمام چین و چروک صورت، افتادگی پلک، هاله سیاه اطراف چشم و... را درمان کنید. تزریق بوتاکس در کنار مزایایی که می‌تواند برای زیبایی و شادابی چهره فرد داشته باشد، معایب و عوارض بسیاری را به همراه دارد. اگر می‌خواهید با عوارض ناشی از بوتاکس صورت بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

عوارض بوتاکس چیست؟

با توجه به مطلب منتشر شده در کلینیک صدف، در رابطه با عوارض بوتاکس: تزریق ژل و بوتاکس از کم‌تهاجمی‌ترین درمان‌ها برای رفع چروک‌های صورت و جوان‌سازی پوست است. این روش‌ها به دلیل عوارض کم و حتی ناچیزی که دارند از محبوب‌ترین روش‌های درمانی در سراسر جهان محسوب می‌شوند. طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ میلیون درمان با استفاده از بوتاکس و ژل انجام شده است. این آمار دقیقا کم بودن عوارض تزریق ژل و بوتاکس را نشان می‌دهد. با این حال نمی‌توان عوارض احتمالی آن‌ها را نادیده گرفت. بنابراین بهتر است اگر قصد درمان پوست به این روش‌ها را دارید، عوارض آن را هم بشناسید.

بوتاکس مانند هر عمل زیبایی دارای عوارض و مزایای بسیاری می‎‌باشد. با وجود عارضه‌هایی که دارد بسیاری از افراد تصمیم به انجام آن می‌گیرند، این دسته از افراد فکر می‌کنند که مزایای بوتاکس بسیار بیشتر از معایب آن است. در ادامه این مطلب با معایب و عوارض بوتاکس بیشتر آشنا خواهید شد:

قرمزی پوست

یکی از عارضه‌هایی که در تمام روش‌های جراحی زیبایی ایجاد می‌شود، قرمزی پوست صورت است. در واقع پوست صورت بسیار حساس و واکنش‌پذیر است، از این رو در برابر هر ضربه یا تزریقی واکنش نشان می‌دهد. معمولا اولین واکنشی که پوست در برابر تزریق نشان می‌دهد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق است. البته میزان این قرمزی به نوع سوزن، تزریق آهسته و آرام، مهارت پزشک، مواد تزریق شده و.... بستگی دارد.  

سردرد و تهوع

کسانی که برای اولین بار تزریق بوتاکس را انجام می‌دهند دچار سر درد و حالت تهوع خفیفی می‌شوند. این عارضه شایع معمولا در 15 درصد مراجعین خود را نشان می‌دهد و تا سه الی چهار روز بعد از عمل از بین می‌رود. برای درمان این عارضه استفاده از داروهایی چون استامینوفن می‌تواند بسیار موثر عمل کند.

درد

بوتاکس مانند دیگر جراحی‌های زیبایی درد دارد. در واقع میزان درد بوتاکس رابطه مستقیمی با آستانه تحمل فرد دارد. برای انجام بوتاکس و کاهش درد آن در زمان تزریق می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید، بهترین زمان برای مصرف این دارو درست یک ساعت قبل از بوتاکس است. درد در محل تزریق تا نیم ساعت بعد از تزریق باقی می‌ماند از این رو بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که برای کاهش درد ناحیه تزریق فرد از کمپرس سرد استفاده کند.

 

عفونت

اگر در محیط‌های درمانی غیر بهداشتی و نامناسب بوتاکس را انجام دهید، احتمال بروز عفونت به شدت افزایش پیدا می‌کند. محلول بوتاکس درون ساختار خود مایعی به نام سالین دارد که از رشد باکتری‌های عفونی جلوگیری می‌کند. سالین در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود. از این رو اگر دچار عفونت شدید احتمال بسیار کمی وجود دارد که محلول بوتاکس شما این عفونت را ایجاد کرده باشد. پزشک قبل از تزریق بوتاکس سعی می‌کند تا با ضدعفونی کردن و استریل کردن سطح پوست، مانع ایجاد عفونت در پوست صورت شود.

کبودی

زمانی که عروق خونی نتوانند قبل از بوتاکس شناسایی شوند، در حین تزریق پاره می‌شوند. معمولا پزشکانی که با آناتومی صورت و گردن آشنایی نداشته باشند در فرآیند تزریق به عروق خونی آسیب می‌زنند. برای جلوگیری از کبودی صورت تا هفت روز قبل از بوتاکس از مصرف داروهای آسپرین و ضدالتهابی جلوگیری کنید. علاوه بر این موضوع سعی کنید که در زمان تزریق بوتاکس نشسته باشید.

معمولا پزشکان برای جلوگیری از کبودی در محل تزریق، انگشت خود را بدون ماساژ دادن در محل تزریق فشار می‌دهند.

چهره بی احساس

تزریق‌های بی حد و اندازه و بدون فاصله زمانی درست و مناسب، می‌تواند موجب بی روح شدن و خستگی چهره فرد شود. در صورتی که بوتاکس در اولین بار شادابی و جوانی را به صورت فرد بازمی‌گرداند، اما زیاده روی در آن به هیچ عنوان درست نیست.

شل شدن پلک

شل شدگی و افتادگی پلک صورت بیشتر در زمان تزریق بوتاکس بین دو ابرو ایجاد می‌شود. بسیاری از پزشکان بر این باورند که افرادی دچار این نوع عارضه می‌شوند که بوتاکس را در مراکز درمانی نامعتبر و توسط پزشکان ناکارآمد انجام دهند. تزریق نادرست و جایگذاری اشتباه عضلات بالا برنده پلک در نهایت می‌تواند منجر به افتادگی و شل شدن پلک شود.

برای اینکه بعد از انجام بوتاکس دچار افتادگی و شل شدگی پلک نشوید بهتر است به چند مورد توجه داشته باشید:

  • بعد از انجام بوتاکس به هیچ عنوان خم نشوید و محل تزریق را ماساژ ندهید.
  • پزشک باید برای دوام و ماندگاری بیشتر، محلول بوتاکس را به آرامی برایتان تزریق کند.
  • برای اینکه نتیجه بهتری از بوتاکس بگیرید، سعی کنید عضلات صورت خود را برای چند ساعت بعد از تزریق به کار بگیرید.

چطور عوارض بوتاکس را کاهش دهیم؟

بوتاکس3

با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت webmd در رابطه با عوارض بوتاکس: برخی از عوارض بوتاکس به طور طبیعی تا چند ساعت بعد از تزریق از بین می‌روند که البته این موضوع یک امر بسیار طبیعی است. اما برخی دیگر از عوارض بوتاکس ممکن است تا روزها روی صورت باقی بماند. برای اینکه بتوانید عوارض بوتاکس را کاهش دهید بهتر است به تمام نکات مراقبتی که پزشکان به شما می‌گویند توجه داشته باشید. با رعایت نکات مراقبتی بعد از تزریق می‌توانید میزان عوارض بوتاکس صورت را کاهش دهید.

جمع بندی

حال انتخاب با خودتان است که با وجود این عارضه‌ها آیا باز هم تمایل به انجام بوتاکس صورت دارید یا خیر؟ بسیاری از افراد با توجه به مزایایی که بوتاکس صورت می‌تواند روی زیبایی و جوان شدن چهره داشته باشد، تمایلی به انجام آن ندارند. در این مقاله سعی کردیم تا با بازگو کردن عوارض بوتاکس آگاهی شما را در این زمینه بالا ببریم.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها