ابتکار جدید آمازون؛ تقلید صدای درگذشتگان

این فروشگاه اینترنتی در حال توسعه سیستمی است که پس از شنیدن حداقل یک دقیقه از صدای فرد مورد نظر، صدای او را برای مشتریان تقلید کند.

ابتکار جدید آمازون؛ تقلید صدای درگذشتگان

شرکت «آمازون» در ابتکاری تازه به دارندگان «الکسا» این امکان را می‌دهد تا از صدای اشخاص مورد علاقه، حتی اقوام متوفی خود مانند پدربزرگ یا مادربزرگ در این دستگاه استفاده کنند.

 

روهیت پراساد، معاون ارشد آمازون، این خبر را چهارشنبه در کنفرانس بزرگ این شرکت در لاس وگاس اعلام کرد.

 

به گفته او این فروشگاه اینترنتی در حال توسعه سیستمی است که پس از شنیدن حداقل یک دقیقه از صدای فرد مورد نظر، صدای او را برای مشتریان تقلید کند. به این ترتیب الکسا که نوعی دستگاه هوشمند صوتی است، با این صدای انتخابی کار می‌کند.

 

روهیت پراساد، با اشاره به اینکه «بسیاری از مردم عزیزانی را که دوست دارند» در دوران همه‌گیری ویروس کرونا از دست داده‌اند»، گفت که هدف این طرح «ماندگاری خاطرات» است.

 

آمازون هنوز درباره جزئیات این طرح و زمان عرضه چنین قابلیتی توضیحی نداده است.

 

این طرح، بخشی از حوزه فناوری محسوب می‌شود که باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد زیرا علاوه بر مزایای بالقوه ممکن است از آن سواستفاده شود.

 

برای نمونه شرکت «مایکروسافت» اخیرا مشاغلی را که ممکن است از نرم‌افزارهای آنها برای بازسازی صدا استفاده شود، محدود کرده است.

 

هدف اولیه این فناوری کمک به افرادی است که دارای اختلالات گفتاری یا مشکلات دیگر هستند، اما برخی نگرانند که از این تقلید صدا برای تبلیغ یا پخش دروغ‌های سیاسی استفاده شود.

 

آمازون امیدوار است تا این پروژه به الکسا کمک کند تا حضور پررنگ‌تری در زندگی خریداران داشته باشد. به گفته یکی از مدیران آمازون، الکسا حدود یکصد میلیون مشتری در جهان دارد که مطابق پیش‌بینی‌های فروش این دستگاه است که در ژانویه ۲۰۱۹ ارائه شد.

 

روهیت پراساد در جریان این کنفرانس گفت که هدف آمازون از تولید الکسا، ارائه «هوش تعمیم‌پذیر» با توانایی سازگاری با محیط کاربر و یادگیری مفاهیم جدید با ورود خارجی اندک است.

 

او تأکید کرد که نباید این قابلیت را «با هوش مصنوعی عمومی دانا و همه چیز با همه توان» یا به اصطلاح «ای‌جی‌آی» که برخی شرکت‌های دیگر به دنبال آن هستند، اشتباه گرفت.

 

 

کنفرانس آمازون برای ترسیم چشم‌انداز قابلیت‌های آینده الکسا بازناب زیادی در رسانه‌های خبری داشت.

 

در بخشی از برنامه، ویدئویی از کودکی پخش شد که از الکسا می‌پرسد که آیا می‌تواند ادامه داستان «جادوگر شهر اوز» را با صدای مادربزرگ مرحوم خود بشنود.

 

لحظاتی بعد الکسا ضمن تأیید دستور، صدای خود را تغییر داد و با لحنی عادی و ظاهرا شبیه به صدای مادر بزرگ واقعی این کودک، شروع به خواندن داستان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها