قیمت خودرو در بازار بالا می رود

یک کارشناس صنعت خودرو براین‌باور است که اخذ مالیات از نقل و انتقال خودرو، قیمت خودرو را در بازار بالا خواهد برد و بر هزینه‌های حمل‌ونقل نیز تأثیر خواهد گذاشت.

قیمت خودرو در بازار بالا می رود

سازمان امور مالیاتی روز گذشته از اجرایی شدن قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده از نقل و انتقالات خودرو و ایجاد سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو خبر داد. معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور دراین‌خصوص گفت: انتقال‌دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت می‌توانند با ورود به سامانه مزبور، قبل از تعویض پلاک یا ثبت انتقال نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال اقدام کنند.

هادی خانی در ادامه گفت: این اقدام در راستای اجرای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰.۰۳.۰۲ که از تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۱۳ لازم‌الاجرا شده، صورت گرفته و برهمین‌اساس، سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو» کرده که این خدمت، شرایطی را فراهم می‌سازد تا شهروندان بتوانند پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک و به صورت الکترونیکی مالیات خود را پرداخت کنند.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه این اقدام سازمان امور مالیاتی قیمت خودرو را بالا خواهد برد، گفت: قطعاً اخذ مالیات یکی از بهترین روش‌های حکومت‌داری است اما ما در شرایط بد اقتصادی هستیم و این نوع مالیات‌گیری باید به‌گونه‌ای باشد که در وهله اول توازن را در جامعه برقرار کند. مالیات درآمدی است برای دولت اما مهم‌تر از آن مالیات یک ابزار بازتولید ثروت نیز است، برای همین در دنیا از ثروتمندان بیشتر مالیات اخذ می‌شود و از فقرا کمتر تا آنجا که بخشی از جامعه اصلاً مالیات پرداخت نمی‌کنند و در نتیجه مالیات‌گیری یک ابزار ایجاد عدالت نیز است.

مجلس مسیر را گم کرده است

وی در ادامه گفت: بنده امروز در اخبار خواندم که مالیات‌گیری بر خانه‌های خالی دوباره به تعویق افتاده و طبق آمارهای خودشان که گفته می‌شود یک میلیون و سیصد هزار خانه خالی وجود دارد و حدود نهصد هزار از آنها در دست بانک‌ها است و آنها درحالی‌که می‌توانند مالیات پرداخت کنند مالیات نمی‌دهند و اگر این خانه عرضه شود قیمت خانه پایین خواهد آمد اما زور سازمان امور مالیاتی به بانک‌ها و ارکان قدرت اقتصادی نمی‌رسد و می‌آید از مردم عادی مالیات را اخذ می‌کند و ازآنجاکه قوانین از سوی مجلس صادر می‌شود به نظر می‌رسد که مجلس مسیر را گم کرده است و زور آن به ثروتمندان نمی‌رسد و ابزاری را به کار می‌برد که بیشترین ضربه را به قشر ضعیف جامعه می‌زند.

کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه دهک اول درآمدی از پرداخت مالیات ضرری را متحمل نخواهند شد؛ گفت: معمولاً ابزار تولید نیز در دست دهک اول درآمدی است و در آخر مالیاتی که پرداخت می‌کند را از جیب مردم عادی می‌گیرد و درآمدش را کسب می‌کند و هزینه مردم عادی باز بالا خواهد رفت و خرید لبنیات و مواد خوراکی برای مردم عادی گران تمام خواهد شد و بخش عمده جامعه که کارگر و کارمند هستند که خیلی راحت می‌شود از آنها مالیات اخذ کرد در اینجا ضرر می‌کنند.

هزینه حمل‌ونقل افزایش پیدا خواهد کرد

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این موضوع که سرانجام باید نظم مالیاتی در کشور راه بیفتد گفت: اینکه از جایی مانند صنعت خودرو و نقل و انتقالات آن مالیات‌گیری را شروع می‌کنند فشار را حداقل بر روی بازار خودرو بالا خواهد برد. خودرو تنها یک کالای مصرفی نیست که از سوی مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود بلکه موضوع لجستیک نیز باید در این بین مورد بررسی قرار گیرد، این روزها هزینه حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار بالا رفته و نباید فراموش کرد که هرگونه حرکتی بر روی خودرو بر هزینه‌های حمل‌ونقل تأثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه گفت: به نظر بنده، الان زمان نامناسبی برای این کار است؛ به‌خصوص در موقعیتی که بازار خودرو بسیار آشفته است و صنعت خودرو نیز اوضاع خوبی ندارد و این اقدام تنها به این آشفتگی‌ها دامن خواهد زد.

وعده وزارت صمت بی‌پشتوانه بوده است

کاکایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا وعده‌ها در خصوص کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید محقق نشد؛ گفت: تنها راه برای کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو آزادسازی آن است نه بالا بردن تدریجی قیمت آن و این موضوع که شما هیجده درصد قیمت خودرو را بالا می‌برید درحالی‌که تورم در کشور حداقل از ابتدای سال تاکنون سی درصد بوده است به خریدار این پیغام را می‌دهد که اگر از خودروساز خودرو بخرد حداقل دوازده درصد سود خواهد کرد و جلوتر از تورم حرکت می‌کند و در سه سال گذشته نیز رانت پنجاه تا صد درصدی در بازار خودرو بوده است و این افزایش قیمت تنها بخش زیان را پوشش خواهد داد و نه سرمایه‌گذاران را کم خواهد کرد و آنقدر رقم آن منطقی نبوده که به خودروسازها قدرت بدهد که تولید خود را بالا ببرند و در ماه‌های اخیر نیز مشکلات کمبود تراشه نیز برای خودروسازها دردسرساز شده و قول وزارت صمت برای افزایش تولید بی‌پشتوانه بوده است و در کار تولید با حرف نمی‌شود کار را پیش برد و باید نقدینگی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها