فرودگاه جدید استانبول؛ بزرگ ترین فرودگاه جهان

استانبول از بزرگترین و توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه محسوب می شود که در قاره‌های اروپا و آسیا قرار گرفته و توسط تنگه‌ی بسفر این دو قاره را از هم جدا می‌کند.

فرودگاه جدید استانبول؛ بزرگ ترین فرودگاه جهان

استانبول از بزرگترین و توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه محسوب می شود که در قاره‌های اروپا و آسیا قرار گرفته و توسط تنگه‌ی بسفر این دو قاره را از هم جدا می‌کند. استانبول هم به‌صورت فیزیکی و هم فرهنگی دو قاره را به هم پیوند زده و در آن می‌توانید مدرنیته‌ی غربی و عناصر شرقی را کنار هم ببینید. بنابراین می توان گفت این شهر تلفیقی از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف است. تاریخ، فرهنگ و زیبایی شهر باعث شد تا در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شود و بسیاری از گردشگران برای رفتن به این شهر با تهیه بلیط لحظه اخری تهران استانبول اقدام کنند.

با تمام این تفاسیر عده ای از مسافران برای این که بخواهند به استانبول بروند نیاز به اطلاعاتی نظیر اینکه فرودگاه های استانبول چند تا است، هر کدام در کجا قرار دارند و ... احتیاج دارند.

در ابتدا بهتر است بدانید که شهر استانبول به دلیل پذیرش حجم بالایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی شاهد حجم بالایی از ترافیک در بخش حمل و نقل است و از این رو، برای پاسخگویی به این ترددها پایانه‌های متعددی از جمله ترمینال‌های مسافری، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌های مختلفی احداث و توسعه یافته است. برای مثال، در استانبول سه فرودگاه آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport)، صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) و فرودگاه جدید استانبول (Istanbul Airport) پاسخگوی پروازهای داخلی و بین‌المللی هستند، ولی در آپریل ۲۰۱۹ تمامی پرواز های فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول انتقال یافت و فرودگاه آتاتورک برای همیشه به نقش خود در انتقال مسافران پرواز های داخلی و خارجی پایان داد.

ما در این مطلب قصد داریم تا شمارا با فرودگاه جدید استانبول آشنا کنیم تا در آینده سفری راحت تر با شناخت این فرودگاه، به شهر استانبول داشته باشید.

 

معرفی فرودگاه استانبول، بزرگترین فرودگاه جهان

فرودگاه جدید استانبول که فاصله اندکی با دریای سیاه دارد، سومین فرودگاه این شهر پس از فرودگاه های آتاتورک و صبیحه است که در حال حاضر با تکمیل شدن فاز اول این فرودگاه، تمامی پرواز های فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه منتقل شده است. جالب است بدانید این فرودگاه که در چهار فاز تکمیل خواهد شد از ۶ باند پرواز، سه پایانه و ۱۰۰ هزار مترمربع فضای فروشگاهی تشکیل می‌شود. فاز اول فرودگاه جدید استانبول که در زمینی به مساحت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع و به مبلغ ۶ میلیارد یورو ساخته شده است، که با تکمیل فاز اول این فرودگاه که حدود ۱۰ هزار نفر به صورت ۲۴ ساعته در ساخت آن همکاری می‌کنند، ظرفیت جابجایی سالانه ۹۰ میلیون مسافر به ۳۵۰ مسیر و ارائه خدمات‌ به ۲۵۰ شرکت هواپیمایی را خواهد داشت. همچنین پارکینگ فرودگاه نیز با ظرفیت ۱۸ هزار اتومبیل، بزرگترین پارکینگ در نوع خود در اروپا خواهد بود. با اتمام تمامی فازهای فرودگاه جدید استانبول که بزرگترین پروژه فرودگاهی جهان است، سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده خواهند کرد. گفته می شود در سال ۲۰۲۸ تمام فازهای این پروژه به اتمام می رسد.

 

3c04e36b-1bc7-4816-afe1-d2b0084a3d9d

 

یکی از دیگر نکاتی که بهتر است بدانید این است که این فرودگاه به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود نخستین جایزه خود را در مسابقه سال ۲۰۱۵ معماری بین الملی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو با همکاری مرکز اروپایی معماری، هنر، طراحی و مطالعات شهری برگزار شد، دریافت کرد.

 

فرودگاه جدید استانبول در کجا قرار دارد؟

این فرودگاه تقریبا ۵۰ دقیقه با مرکز شهر استانبول و میدان تقسیم فاصله دارد و در بخش شمالی منطقه آرناووت کوی (Arnavutkoy) واقع شده است.

 

امکانات فرودگاه جدید استانبول چیست؟

از امکانات این فرودگاه شامل ساختمان ترمینال، مسیر تاکسی، برج کنترل هواپیما، سیستم های ارتباطی و آب و هوایی و چند ساختمان تاسیسات است و معماری آن به گونه ای است که سبک مساجد و حمام های استانبول را نشان می دهد. همچنین این مجتمع بزرگ یک هتل با ۴۵۱ اتاق را در خود جای داده است و یکی از امکانات مهم و خوب این فرودگاه محسوب می شود. در فرودگاه استانبول صدها برند ترکیه ای و غیر ترکیه قرار دارد که این فروشگاه ها در این فرودگاه پهناور قرار گرفته اند. بهتر است بدانید سالن استراحت مخصوص این فرودگاه با امکانات فوق العاده ای که دارد، یکی از خاص ترین سالن های ویژه استراحت در فرودگاه ها است. از دیگر امکانات فرودگاه استانبول می توان به مراکز درمانی، سالن نمایشگاه و کنفرانس، مسجد، رستوران اشاره کرد. بنابراین شما می توانید با خرید بلیط هواپیما به مقصد استانبول از safarmarket.com/flights/Istanbul به این فرودگاه بروید و قبل از شروع گشت و گذار در شهر، ‌از امکانات این فرودگاه بهره مند شوید.

 

هتل فرودگاه جدید استانبول

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فرودگاه وجود یک هتل در آن است. همانطوری که بیان کردیم این فرودگاه بسیار بزرگ است و به همین دلیل مسافرانی که در این فرودگاه جابجا می شوند بسیار زیاد هستند. به همین دلیل برای آسایش مسافران هتلی را در آنجا ساخته اند که هر فردی تمایل دارد در این هتل استراحت کند. این هتل بزرگترین هتل پایانه ای اروپا با کابین های نسل آتی پر طرفدار یوتل (Yotel) ساخته خواهد شد که از اتاق های جانبی در زمین و آسمان برخوردار است. این هتل قرار است داخل ساختمال اصلی ترمینال ساخته شود و دسترسی به آن برای مسافران تجاری و تفریحی، خدمه هواپیما و افراد دیگری که در فرودگاه هستند آسان خواهد بود. شرکت سازنده این هتل در فرودگاه استانبول، در دو منطقه از طراحی و استفاده هوشمندانه از فناوری استفاده کرده است. این هتل دارای یک منطقه‌ی هوایی شامل ۱۰۲ اتاق و یک منطقه‌ی زمینی شامل ۳۴۹ اتاق است. در هر دو بخش این هتل فضاهای عمومی وجود دارد که اختصاص به خیابان های هوشمند، مناطق مخصوص استراحت، مراکز درمانی و اتاق هایی برای ارتباط مردم با طبیعت وجود دارد. منطقه زمینی این هتل بزرگ و مجهز هم نیز شامل رستوران، کافه و سالن بدنسازی است که هر هفت روز هفته به صورت شبانه روزی دایر است.

 

 

ea077821-2290-4cde-a243-64dd05c4eb6d

راه های دسترسی به فرودگاه جدید استانبول

شاید بتوان گفت یکی از بزگترین مشکلات این پروژه عظیم، دوری آن از مرکز شهر و عدم دسترسی مناسب و راحت با وسایل نقلیه عمومی به این فرودگاه است. این فرودگاه در نزدیکی بخش اروپایی شهر واقع شده و فاصله کمی از دریای سیاه دارد و حدود ۴۰ کیلومتر تا میدان تکسیم و ۴۵ کیلومتر تا سلطان احمد فاصله دارد. در حال حاضر یک راه حمل و نقل عمومی استفاده از خطوط سرویس ویژه به نام هاوا ایست (HAVAİST) برای این فرودگاه است. البته بهتر است بدانید خطوط مترو برای دسترسی راحت به این فرودگاه در حال احداث است و همزمان با افتتاح فرودگاه جدید استانبول، فعالیت های عمرانی دو خط مترو به نام گایرت تپه و هالکلی به منظور دسترسی راحت تر، در حال انجام است. بنابراین در آینده دسترسی به این فرودگاه از طریق شبکه ریلی میسر خواهد بود. دیگر راه های حمل نقل تاکسی و استفاده از اتوبوس های فرودگاه است که بهتر است بدانید هزینه تاکسی ممکن است نسبتا زیاد باشد.

 

امنیت فرودگاه جدید استانبول

بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری ها در فرودگاه جدید استانبول مورد استفاده قرار گرفته است، به گونه ای که  برای نخستین بار از سامانه رادار زمینی استفاده خواهد شد. شاید در نگاه اول متوجه حسگرها و امنیت فوق العاده بالای فرودگاه نشوید؛ وجود بیش از ۹ هزار دوربین امنیتی در فرودگاه نشان دهنده میزان اهمیت آن است. از دیگر امکانات پیشرفته فرودگاه استانبول می توان به زیر ساخت های مربوط به تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره اشاره کرد که همه فرودگاه ها در جهان از این امکانات برخوردار نیستند. در مجموع می‌توان گفت فرودگاه استانبول به عنوان یکی از بزرگترین و نوین ترین فرودگاه های جهان، خود می تواند یک جاذبه گردشگری برای کسانی باشد که با خرید بلیط هواپیما از safarmarket به این شهر سفر می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها