عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «مستقل آنلاین»

هدف گذاری برای حمایت از تولید صادرات محور

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: در شرایط فعلی و با اعمال تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران، برنامه ریزی برای ادامه حضور کالاهای ایرانی در بازارهای هدف اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آنطور که درباره برنامه های هدف گذاری شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی شده، هم ردیف با برنامه ریزی برای توسعه روابط تجاری و به ویژه حضور در کشور بازارهای همسایه، حمایت از تولید داخل و بهبود وضعیت واحدهای داخلی نیز در دستور کار قرار دارد.

هدف گذاری برای حمایت از تولید صادرات محور

پیش از این اعلام شده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه های خود را در ۷ محور و با ۳۵ برنامه طراحی کرده است. یکی از مهمترین این برنامه ها تعمیق و توسعه ساخت داخل است که طی روزهای گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از آن به عنوان نهضت ساخت داخل یاد کرده است.

گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه نیز یکی از مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ بازارهای صادراتی برای محصولات ایرانی است. آنطور که گزارش های منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد صادرات به ۱۵ کشور همسایه افزایش پیدا کرده است. آنطور که روز گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده حجم صادرات ایران به کشورهای همسایه ۵۴ درصد در غیرنفتی بوده است که این رقم ۲ درصد واردات این کشورها را تشکیل می داده است. او همچنین از برنامه ریزی برای ۲ برابر شدن میزان صادرات به کشورهای همسایه خبر داده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست‌های اقتصادی داخلی نمی‌تواند بدون توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی اتخاذ شود. آنطور که محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت می گوید؛ حفظ کیفیت و ارائه محصولاتی که نیاز روز بازار است، موضوعی مهم است که در حفظ بازارهای صادراتی بیشترین اهمیت را دارد. جدای از آن اتفاقاتی که داخل کشور صادرکننده می‌افتد نیز بر بازار صادراتی تاثیر مستقیم می‌گذارد. هرچه ثبات اقتصادی و قیمتی حفظ شود، میزان اعتماد مصرف‌کننده به کالاهای صادراتی افزایش خواهد یافت.

در همین ارتباط  مجید کیان پور، عضو فراکسیون توسعه صادرات در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» گفت: موضوع صادرات یکی از مهمترین نیازهای امروز کشور است و صادرات مقوله ای است که می تواند باعث رونق تولید و رونق اشتغال شود و در عین حال تضمین کننده ارتقاء کیفیت، کاهش هزینه و قیمت برای محصولات و کالاهای تولید ایران در بازارهای بین المللی شود.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: حضور در بازارهای بین المللی به وسیله صادرات می‌تواند منجر به تولید محصولی شود که صرفا برای بازارهای داخل تولید نشده است. در حال حاضر کالاهای صادراتی، باید در صحنه رقابت عرضه شود و برای ارتقاء کیفیت، کاهش قیمت و بسته بندی شکیل تلاش صورت بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم اضافه کرد: ارتقاء سطح کیفیت محصولات تولید داخل برای حضور در بازارهای صادراتی نیاز به کسب دانش فنی روز دارد. با این حال حمایت از مزیت و هدف مطلوب صادرات در کشور یکی از مهمترین برنامه های پیش بینی شده برای ادامه حضور در بازار کشورهای همسایه است.

کیان پور گفت: بسیاری از کشورهای جهان برای حفظ توان صادراتی خود بر وابستگی‌های متقابل تاکید می‌کنند. اینکه کشوری برای بلندمدت روی محصولات ما حساب کند و در ازای آن بخشی از نیازهای وارداتی ما را نیز تضمین کند، قطعا اتفاقی مثبت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: برای تضمین بازار کالاهای مزیت دار باید شیوه‌های تجاری مختلف اجرایی شود. از یک سو باید زنجیره تولید کالایی گسترش پیدا کند که این مسئله در سیاست‌های صنعتی کلان کشور تعریف می شود و از سوی دیگر باید سیاست های تجاری به سمت افزایش نفوذ کالاهای ایرانی حرکت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها