سعید لیلاز با ارائه تحلیلی مطرح کرد:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ مهمترین اقدام دولت در سال۹۹

سعید لیلاز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را سبب افزایش تاب‌آوری ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا دانست.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ مهمترین اقدام دولت در سال۹۹

یک تحلیلگر سرشناس مسائل اقتصادی و سیاسی با اشاره به موفقیت دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این حرکت را سبب افزایش تاب‌آوری ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه دانست و ضمن تشکر از دولت، به ارائه برخی پیشنهادها پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از برنا، سعید لیلاز، اقتصاددان و تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی، در رابطه با وضعیت اقتصادی برخی اقشار جامعه و اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در شرایط سخت اقتصادی گفت: از ابتدای بحران تحریم‌ها همواره پیشنهادهایی در این رابطه به صورت علنی و یا محرمانه به دولت آقای روحانی و سایر مسئولین کشور داشتم.

او با بیان اینکه هدف اصلی دولت ایالت متحده آمریکا در دور جدید تحریم‌ها در ایران برخلاف ادعاها، تحمیل حداکثر فشار به فقیرترین قشر ایران بوده است، افزود: بیشترین اثراتی که تحریم‌ها بر مردم ایران داشت، تحمیل فقر بر اقشار ساکن در مناطق شهری بود که حقوق‌بگیران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان را در بر می‌گیرد. از اوایل سال97 تاکنون با بحران‌ها و طوفان‌های شدید تورمی روبه‌رو بودیم که بزرگترین مشخصه اقتصادی این سال‌ها را تشکیل می‌دهد. 

لیلاز تصریح کرد: با وجود تورم 150درصدی که در طول دوسال گذشته در کشور وجود داشت، عمده فشارها به توده فقیر جامعه که در نقاط شهری متمرکز بودند، وارد شد؛ چراکه بخش کشاورزی موفق شد خود را از زیر ضربه تحریم‌ها بیرون بکشد و به تولیدات مواد غذایی ایران هم افزوده شده است.

او ادامه داد: بنابراین، اصلی‌ترین وظیفه دولت به لحاظ سیاسی، امنیتی، بین‌المللی و انسانی توجه به توده فقیر شهری متشکل از کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است و از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گرهی از مشکلات این دهک از جامعه باز شد.

به گفته لیلاز، دولت در این عرصه تلاش بسیاری کرده است. 

این متخصص حوزه اقتصادی افزود: سال98 که فشار تا این حد وارد نشده بود، معیشت کارگران مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس، افزایش حداقل دستمزد کارگران کمتر از نرخ تورم یعنی 42 درصد نبود و هم اینکه مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد خمینی معادل و بیشتر از این درآمد داشتند. 

او تصریح کرد: سرانجام هم دولت موفق شد حقوق بازنشستگانی که حتی ابزاری برای برون‌رفت از فشاری وارده را نداشتند، همسان‌سازی کند. گرچه هزینه سنگین حدود 20 هزار میلیارد تومانی تنها برای سال 99، به دولت وارد شده؛ اما اقدام بسیار بزرگی بود که آثار معیشتی، امنیتی و سیاسی بسیار خوبی خواهد داشت و بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. 

لیلاز اضافه کرد: این اتفاق تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر آمریکا را افزایش می‌دهد. یعنی، به لحاظ سیاسی این امکان را می‌دهد که تاب‌آوری بیشتری در برابر تحریم‌ها داشته باشیم.

این کارشناس سرشناس حوزه اقتصادی با بیان اینکه اگر 3تا 4 دهک پایین درآمدهای ایران به‌ویژه در نقاط شهری که به لحاظ ثابت بودن درآمدهایشان هیچ راهی برای تامین معیشت ندارند، تحت حمایت قرار دهیم تا قیامت می‌توانیم در برابر تحریم های آمریکا خود را بیمه کنیم، گفت:  بسیار خوشحالم که این اتفاق رخ داد. زیرا با توجه به تورم‌های موجود به ثبات اجتماعی ایران کوچکترین خدشه‌ای وارد نشد که به خاطر همین رویکرد بوده است. رویکردی که دولت موفق شد چهار دهک از جامعه که جمعیت چند ده میلیونی را در بر می‌گیرد، تحت پوشش قرار دهد. 

او افزود: هزینه برق برخی از این دهک‌ها هم از ابتدای آبان مجانی شده است که برای این دهک‌ها در واقع امکان اینکه بتوانیم آب و گاز آنها را مجانی کنیم، وجود دارد. اگر دولت بتواند یارانه کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومان وارد می‌کند، به طرز هوشمندتر و دقیق‌تری به این اقشار برساند؛ به شما قول می‌دهم ثبات سیاسی و اجتماعی برای 15 سال آینده تضمین می‌شود. 

لیلاز در ادامه اظهار کرد: این کاری که دولت برای بازنشستگان انجام داد، می‌توان گفت یک حرکت تاریخی بوده؛ چرا که این قشر عمدتا جز جمعیت شهری و آسیب‌پذیرترین بخش جامعه هستند و برخلاف کارگرها تشکل ندارد و عملا تمرکز و قدرت چانه‌زنی هم ندارند و کار بسیار صحیح و در موقعیت درست از سوی دولت انجام شد. 

او گفت: این پول به بنیه مالی دولت شاید فشار وارد کند، ولی این عدد در برابر رشد نقدینگی در ایران قابل‌توجه نیست. دولت‌ها همگی برای برخی اقشار پول خرج می‌کنند؛ اما تفاوت در این امر است که این هزینه‌ها را برای کدام طبقه اجتماعی خرج می‌شود؟

لیلاز افزود: دولت‌ها در ایران در شرایط امروز وظیفه‌ای مهم‌تر از تامین معیشت فقیرترین اقشار جامعه ایران اعم از شهری و روستایی و به‌ویژه بی‌پناه‌ترین آنان یعنی حقوق‌بگیران، ندارند. به‌ویژه در شرایطی که امواج تورمی ناخواسته به دلیل کرونا و تحریم را شاهد بودیم. 

به گفته این کارشناس اقتصادی، تمام دنیا در این ایام کرونا شروع به چاپ پول کرده‌اند.

او بیان کرد: دولت در ایران به‌موقع عمل کرده و این حرکت علاوه بر حرکت صحیح در حکمرانی مناسب، حرکت ضدآمریکایی است و قول می‌دهم سیاستگذاران کاخ‌سفید را ناراحت می‌کند؛ چراکه دیگر نمی‌توانند روی بی‌ثباتی ایران در زمینه فشار اقتصادی حساب باز کنند. یقین دارم که آثار مثبت این حرکت در برابر آثار منفی بسیار بیشتر و چشمگیرتر است. 

لیلاز با اشاره به اینکه عدالت اجتماعی با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق می‌شود، گفت: بهره‌وری در اقتصاد ما پایین است و اگر بهره‌وری بیشتری داشتیم، بازنشستگان در موقعیت بهتری بودند و اینکه در حال حاضر نتوانستیم شرایط خوبی فراهم کنیم؛ به‌خاطر سیستم اقتصادی است. دولت‌ها در ایران امکان و وظیفه دارند تا قدرت خرید جامعه را حفظ کنند. 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی تاکید کرد: زمانی که می‌خواهیم کشور توسعه پیدا کند، به سرمایه‌داران توجه می‌شود. اما برای حفظ ثبات ایران باید حمایت از طبقات متوسط و محروم اولویت پیدا کنند.

لیلاز در پایان با ارائه برخی پیشنهادها گفت: دولت یارانه کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی را هوشمندانه‌تر و یا با بودجه کمتر توزیع کند و آب و گاز را در مورد دهک‌های پایین درآمدی ولو به صورت موقت رایگان کنیم؛ حرکت موثری در جهت حفظ ثبات سیاسی اجتماعی و تعمیق عدالت اجتماعی که جز سیاست‌های نظام اسلامی است، خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها