میزان فروش «پژو – سیتروئن» و «رنو» پس از خروج از ایران کاهش پیدا کرده است

چنگ اندازی تحریم ها بر صورت خودروسازان فرانسوی

مستقل آنلاین / سرویس اقتصادی: کارشناسان می گویند که بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران موجب کند شدن روند پیشرفت صنایع بزرگ مانند خودروسازی شده، اما این حرکت متوقف نشده است.

چنگ اندازی تحریم ها بر صورت خودروسازان فرانسوی

اگر بپذریم که هدف اصلی ترامپ از قرار دادن صنعت خودرو در سرلیست تحریم های جدید ایران  ایجاد محدودیت در فعالیت دو شرکت فرانسوی رنو و پژو، بوده است؛ نگاهی به آمار منتشر شده از وضعیت فروش دو خودروساز مطرح فرانسه نشان می دهد که تحریم ها موجب زیان دهی اروپایی ها نیز شده است.

به گزارش «مستقل آنلاین» بعد از لغو تحریم های بین المللی، پژو بار دیگر در صنعت خودرو ایران حضور یافت و رنو نیز برنامه ریزی گسترده ای برای بازیابی بازار محصولات خود در ایران کرد. با این حال با بازگشت تحریم های آمریکا، دو خودروساز فرانسوی در میان اولین کمپانی های خارجی بودند که قید حضور در بازار و صنعت ایران را زدند. طی روزهای گذشته دو خودروساز بزرگ اروپا از ضرر و زیان این تحریم ها در درآمدهای خود خبر داده و اعلام کرده اند، درآمد آنها در نتیجه خروج از بازار ایران، روند نزولی گرفته است.

اعلام زیان خودروسازان فرانسوی در نتیجه خروج از بازار ایران در حالی اتفاق می افتد که چند روز پیش از این ایران خودرو توانسته خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بیش از ۶۰ درصد را به صورت رسمی راه اندازی کند. مدیر عامل ایران خودرو نیز گفته است که بالاى ١٥٠میلیون یورو خسارت ثبت کرده ایم و پژو باید تاوان ترک کردن ایران را بدهد. آنطور که در مراسم آغاز به کار خط تولید آزمایشی پژو 301 از سوی مسئولان ایران خودرو اعلام شده، قرار است محصول پژو 301 در فاز اول به ١٠٠ هزار خودرو در سال و در چهار سال آینده به ٢٥٠ هزار دستگاه در سال برسد.

در حالی که با بررسی ها به نظر می رسد، تحریم های اقتصادی آمریکا علیه صنعت خودروی ایران نتوانسته چندان موفقیت آمیز باشد، صحبت ها و گزارش های منتشر شده از سوی مدیران رنو و پژو، دو خودروساز مطرح فرانسوی روی دیگر تحریم ها و زیان کمپانی های اروپایی را نشان می دهد.

زیان شیر فرانسوی از تحریم های ایران

در همین حال کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو-سیتروئن از کاهش فروش ۱۲.۸ درصدی این شرکت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داده است. به گفته آقای تاوارس با وجود رشد ۳ دهم درصدی فروش محصولات گروه پژو-سیتروئن در اروپا ، کاهش فروش ۱.۹ میلیون دستگاه از محصولات این گروه طی ۶ ماه گذشته بیش از همه متاثر از کاهش قابل توجه تقاضای موثر در بازار چین بوده است. بر این اساس، توقف فروش رسمی محصولات پژو-سیتروئن در بازار ایران به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروسازی این کشور به همراه افت ۲۹.۳ درصدی فروش در بازار آمریکای لاتین و سقوط ۶۲.۱ درصدی خرید محصولات این گروه در بازار چین از جمله عوامل اصلی محدود شدن بازار جهانی پژو-سیتروئن بوده است. گروه پژو-سیتروئن(PSA) متشکل از خودروسازی‌های پژو، سیتروئن، اوپل، دی‌اس و ووکس‌هال است.

کاهش فروش محصولات رنو در منطقه

از طرف دیگر شرکت رنوی فرانسه نیز روز چهارشنبه از کاهش فروش محصولات خود در نیمه‌ نخست سال ۲۰۱۹ (۱۱ دی ۹۷ تا ۹ تیر ۹۸) در منطقه خاورمیانه و آفریقا خبر داد و مهمترین دلیل این مساله را خروج این شرکت از جمهوری اسلامی ایران در پی تحریم‌های اعمال شده آمریکا در سال ۲۰۱۸ برشمرد. آنطور که رویترز گزارش داده، میزان فروش محصولات رنو در مدت زمان مذکور در منطقه خاورمیانه و آفریقا ۲۷.۷ درصد و همچنین در کل جهان ۶.۷ درصد تنزل کرده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در شرایط کنونی، جهان با رکود در زمینه صنعت خودروسازی روبرو است. شرکت رنو طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شرکت میزان سهم خود را در بازار جهانی در ۶ ماه نخست ۲۰۱۹ در حالی حفظ کرده که شرایط بازار کاهشی است.» این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان فروش گروه رنو در شرایط کسادی بازار اروپا ثابت مانده است، اما فروش آن ۲۷.۷ درصد در آفریقا، خاورمیانه و هند افت کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها