عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «مستقل آنلاین»

برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه برنامه ریزی شود

مستقل آنلاین / سرویس اقتصادی: گسترش تجارت با کشورهای همسایه یکی از مهمترین برنامه ریزی های صورت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است. طی ماه های گذشته مسئولان این وزارتخانه بارها تاکید کرده اند که باید از ظرفیت های تجاری و اقتصادی موجود در کشورهای منطقه برای بهبود بخشیدن شرایط موجود استفاده کرد. ایران با 15 کشور مرز مشترک دارد، با این حال بررسی ها نشان می دهد که از میان این کشورها تنها مبادلات اقتصادی با عراق و افغانستان وضعیت قابل قبولی دارد.

برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه برنامه ریزی شود

از طرف دیگر تحریم های اقتصادی تا اندازه ای موجب کند شدن سرعت توسعه تجارت ایران و کاهش ضریب نفوذ کالاهای تولید شده در بازارهای منطقه بوده، اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان حوزه بازرگانی همچنان معتقدند که با تسهیل روند صادرات کالا به کشورهای همسایه می توان به نقش آفرینی بهتر و بیشتر در بازار کشورهای همسایه امیدوار بود.

از طرف دیگر فعالان حوزه تجارت معتقدند که تعدد بخشنامه ها و دستورالعمل های صادر شده از سوی بانک مرکزی طی ماه های گذشته یکی از مهمترین عوامل کاهش جذابیت حوزه بازرگانی برای حضور چهره های شناخته شده این حوزه است. مدتی قبل بود که محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که طی سال گذشته تعداد قابل توجهی کارت بازرگانی صادر شده است. او همچنین از حضور پررنگ خرده صادرکنندگان انتقاد کرده بود و با اشاره به افزایش ناگهانی تعداد صادرکنندگان ناشناخته درباره احتمال تکرار تجربه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور هشدار داده بود.

در ارتباط با برنامه ریزی در جهت حضور ایران در بازارهای کشورهای همسایه حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» سه راهکار اصلی برای حضور با برنامه ریزی و بلندمدت در بازار کشورهای همسایه تشریح کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و فشارهای ناشی از تحریم‌ها ،گفت: با توجه به مشکلاتی که در روند تجارت کشور پیش آمده است، راهی جز توسعه صادرات غیرنفتی نداریم و در این راستا باید تمرکز خود را روی کشورهای همسایه و کشورهای منطقه بگذاریم.

صالحی ادامه داد: با وجود تحریم ها، اگر بتوانیم میزان صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد، ارزش پول ملی را حفظ خواهد کرد. در حال حاضر راهی جز تمرکز بر بازار کشورهای همسایه نداریم. این استراتژی از ابتدای سال 97 دستور کار قرار گرفته و در حال حرکت در این همین مسیر هستیم.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی اضافه کرد: از سال گذشته بازسازی روابط با همسایگان را آغاز شده و امروز با وجود همه مشکلات موجود و فشارهای خارجی و تاثیر تحریم ها توانستیم با همکاری بخش خصوصی و دولت راه‌هایی را برای ادامه همکاری های تجاری با برخی از کشورها پیدا کنیم.

صالحی در پایان با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای حضور در بازار کشورهای همسایه، ادامه داد: براساس بررسی های صورت گرفته در اتاق بازرگانی ایران سه راهکار برای حضور بلندمدت و مؤثر در بازار کشورهای منطقه وجود دارد. راهکار اول تمرکز بر صادرات در قالب تهاتر است و در این شیوه دیگر نیازی به مناسبات بانکی بین کشورها نیست. راهکار دیگر، امضای موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با همسایگان بود که تاکنون مغفول مانده است. رونق بخشیدن به تجارت مرزی نیز راهکار سوم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها