نایب رییس کمیسیون حمل و نقل وگمرک اتاق ایران عنوان کرد

حمل و نقل ریلی ،جایگزین مناسبی برای نفت

مستقل آنلاین/آزاده کاری - صنعت حمل و نقل در صورت استفاده درست از موقعیت ها و به روز کردن قوانین و مقررات می تواند تا ۱۰ میلیارد دلار برای کشورمان درآمد داشته و جایگزین خوبی برای نفت باشد،اما متأسفانه در حال حاضر این گونه نیست و به دلیل وجود قوانین و مقررات سختگیرانه، تنگ نظری ها و از همه مهمتر نبود سیاست اقتصادی واحد بویژه سیستم بانکداری ناکارآمد عدم اتخاذ سیاست ارزی مناسب و یکسان صدمات زیادی به اقتصاد حمل و نقل زده است.

حمل و نقل ریلی ،جایگزین مناسبی برای نفت

حمل و نقل ترانزیت به عنوان صنعت ارزآور دنیا از قرن بیست و یکم شناخته شده است. در واقع گوی سبقت را از صنعت توریسم نیز ربوده است. ایران به دلیل موقعیت خدادادی و قرار گرفتن در چهارراه های اقتصادی و ترانزیتی دنیا می تواند از این صنعت ارزآور بهره های بسیاری ببرد. کامل زرین قلم - نایب رییس کمیسیون حمل و نقل گمرک اتاق ایران در گفت و گو با مستقل آنلاین عنوان کرد: صنعت حمل و نقل در صورت استفاده درست از موقعیت ها و به روز کردن قوانین و مقررات می تواند تا ۱۰ میلیارد دلار برای کشورمان درآمد داشته و جایگزین خوبی برای نفت باشد،اما متأسفانه در حال حاضر این گونه نیست و به دلیل وجود قوانین و مقررات سختگیرانه، تنگ نظری ها و از همه مهمتر نبود سیاست اقتصادی واحد بویژه سیستم بانکداری ناکارآمد عدم اتخاذ سیاست ارزی مناسب و یکسان صدمات زیادی به اقتصاد حمل و نقل زده است.

معضلات صنعت حمل و نقل 

او با بیان این که عدم نرخ واحد ارز و سیاست روشن ارزی واحد در این زمینه آسیب فراوانی به این صنعت ارز آورده است، گفت: کنترل بازار ارز و چند نرخی بودن آن، کنترل مصنوعی ارز توسط دولت ،جلوگیری از تعیین نرخ ارز توسط بازار و نبود سیستم اقتصادی آزاد باعث مشکلاتی برای اقتصاد کشور و صنعت حمل و نقل شده است. اگر می خواهیم حمل و نقل ترانزیتی درآمدزا همراه با تحولات روز و اقتصادی دنیا داشته باشیم باید سیستم بین نرخ ارز ما هم مثل دنیا باشد و به عبارتی بازار اقتصاد آزاد آن را تعیین کند و در این زمینه دخالتی انجام ندهد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در صورت برنامه‌ریزی صحیح همراه با مطالعات دقیق و سرمایه گذاری کافی، می توان بخش قابل توجهی از کمبود درآمد های ملی را از طریق در آمد های ترانزیتی تامین کرد ، به طوری که برخی کارشناسان معتقدند شاید در بلند مدت بتوان ادعا کرد که درآمد ترانزیت می تواند جایگزین قسمتی از درآمد نفت شود .موضوعی زرین قلم نیز آن را تایید می کند. اما به اعتقاد او حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر انواع حمل و نقل از مزایای بیشتری برخوردار است. زرین قلم یکی از این مزایا را صرفه جویی در سوخت برشمرد و گفت: 50 درصد سوخت های فسیلی در ایران توسط سیستم حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل جاده ای مصرف می شود. براساس آمار ارائه شده از سوی مقامات وزارت راه و شهرسازی میزان مصرف و سوخت در بخش ریلی نسبت به جاده نسبت 1 به 7 است.همچنین آلایندگی کمتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست، از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی به شمار می رود.علاوه بر این ایمنی حمل و نقل ریلی 700برابر سیستم جاده ای و200 برابر حمل و نقل هوایی است.

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل گمرک اتاق ایران ادامه داد: در کل با توجه به مراودات و رقابتی که حمل و نقل ترانزیت کشور با دنیا و کشورهای منطقه دارد، سیستم ارزی بانکداری مناسب و رشد تدریجی نرخ ارز همزمان با تورم و رشد اقتصادی می تواند کمک شایانی به حمل و نقل کشور کند، صحت واقعی نرخ ارز باعث می شود ما قیمت مناسب تری به مشتریان خارجی بدهیم و در نتیجه بازار بیشتری به دست بیاوریم به عبارتی باعث تقویت و رشد صنعت ترانزیت می شود. بازار ثبات پیدا می کند و می توانیم قراردادها و برنامه های بهتری ارائه بدهیم .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها