کارگران بومی خوزستان بر لبه تعدیل

در طول سال‌های گذشته با وجود اینکه منابع نفت و گاز خوزستان منبع در آمد کل کشور بوده، اما نگاه دولت‌ها به این منطقه بیشتر سلیقه‌ای جناحی و حتی گذرا بوده است.

کارگران بومی خوزستان بر لبه تعدیل

گروه اقتصادی مستقل آنلاین/شیرین سعیدی

معیشت و نان در مناطق کمتر توسعه یافته به دلایل مختلف و متعدد بیش از مناطق دیگر دستخوش تزلزل و بی‌ثباتی است. کاهش سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و سیاست‌های بی‌ثبات باعث شده تا سال‌ها پس از اتمام جنگ و تنش‌ها هنوز مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق جنوبی درگیر توسعه نیافتگی باشند.

صرف نظر از اینکه توسعه نیافتگی در مناطق مختلف کشور از جمله جنوب و به خصوص خوزستان محصول سیاست‌گذاری‌های اشتباه و کوتاه مدت، تصمیمات خلق‌الساعه و ندیدن آینده کل کشور در منابع و وضعیت این استان است. خوزستان از دیر باز غیر از قطب غله کشوربودن به دلیل وجود منابع آبی و زیرزمینی مانند نفت  گاز قطب انرژی کشور نیز بوده، اما هیچ کدام از این مزیت‌ها باعث توسعه یافتگی این منطقه نشده است. دلیل آن هم واضح است، وجودمنابع توسعه یافتگی به دنبال ندارد، بلکه مدیریت و استفاده از این منابع توسعه یافتگی و ثبات را به ارمغان می‌آورد.

در طول سال‌های گذشته با وجود اینکه منابع نفت و گاز خوزستان منبع در آمد کل کشور بوده، اما نگاه دولت‌ها به این منطقه بیشتر سلیقه‌ای جناحی و حتی گذرا بوده است. در حالی همه این منابع و شرکت‌های این منطقه حافظ منافع و منابع ملی هستند و مدیریت کردن بر این منابع نیز باید در حد و اندازه ملی و چه بسا بالاتر و بین‌نسلی باشد. اما همین نگاه کوتاه مدت باعث شده تا هیچ ثباتی بر منطقه، منابع، شرکت و از همه مهمتر ثبات آینده منطقه که در گرو ثبات اقتصادی و اشتغال پایدار در منطقه است، به شدت بی‌توجهی شود. نتایج آن هم، در بیشتر شرکت‌های فعال منطقه قابل مشاهده است.

در روزهای گذشته که به دلیل تصمیمات دولت شوک قیمتی به برخی کالاهای اساسی و نرخ‌های کلیدی (بنزین، طلا، ارز و....) وارد شده تنش این بی‌درایتی به شرکت‌های وابسته به صنعت نفت بیشتر دیده می‌شود. پروژه‌های جدیدی تعریف نشده، پروژه‌های قبلی تعطیل می‌شوند یا برای کاهش هزینه‌ها به دست پیمانکارانی افتاده که فقط در پی سود بردن از دارایی‌های پروژه هستند و هیچ توجهی به کار کردن یا بهره‌برداری از نتایج ندارند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کارکنان این شرکت‌ها و پروژه‌ها با توجه به تغییر شرایط احساس ناامنی و خطر کنند و در پی چاره‌جویی باشند تا حداقل بتوانند وضعیت موجود را حفظ کنند. به همین دلیل هم دست به دامن نمایندگان استان خوزستان شده‌اند و نامه‌ای برای آنها نوشته‌اند تا بتوانند شرح وضعیت خود را به طور دقیق و روشن بگویند:

«خدمت نمایندگان محترم ملت شریف ایران

علی‌الخصوص مجمع نمایندگان استان خوزستان

 

با سلام و آروزی توفیقات برای آن عزیزان در مسیر اعتلای ایران اسلامی، خدمت نمایندگان محترم ملت شریف ایران در مجلس شورای اسلامی، علی‌الخصوص مجمع نمایندگان استان خوزستان معروض می‌دارد همانطوریکه مسبوق سابقه می‌باشید، بخش عمده‌ای از اقتصاد و معیشت مردم بومی مناطق نفت‌خیز در استان خوزستان وابسته به فعالیت‌های شرکت‌های نفتی در این مناطق می‌باشد و به این لحاظ شرکت‌های بسیاری در این منطقه در بخش‌های مختلف در حال فعالیت بوده که بعضا با توصیه‌ها و پیگیری‌ نمایندگان و مسئولین محترم و درخواست‌های مکرر مردم زحمتکش و محروم منطقه نسبت به جذب نفرات و پرسنل خود از میان فارغ‌التحصیلان و نیروهای بومی اقدام نموده‌اند، فلذا این موضوع که سرنوشت و اقتصاد و معیشت مردم ما مردم بومی منطقه به فعالیت این شرکت‌ها وابسته می‌باشد بر کسی پوشیده نیست به نحویکه با وجود عدم پرداخت به موقع و پایین بودن دستمزدها تنها به دلیل نیاز و تنگدستی و بیکاری حاضر به قبول ‌شغل‌های پر مخاطره و سخت در این شرکت‌ها گردیده‌ایم.

اخیرا شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان یکی از کارفرمایان دولتی حاضر در منطقه دشت آزادگان در اقدامی دستوری از طرف وزارت نفت به شرکت‌های پیمانکاری حاضر در منطقه اعلام نموده است که قصد واگذاری قراردادهای خود با این شرکت‌هارا به  پتروپارس دارد. این واگذاری جدا از نحوه وتشریفات غیرقانونی آن که برخلاف قوانین موضوعه آن نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی است نه تنها باعث خسارت و آسیب به این پروژه‌ها خواهد شد، بلکه سبب ساز اخراج عده کثیری از نیروهای بومی که در حال حاضر در این شرکت‌ها مشغول به کار می‌باشند نیز خواهد گردید.

تکرار عملکرد شرکت پترو پارس در منطقه عسلویه در استقرار و به کار گیری نفرات غیربومی که در سیاست‌های آن شرکت در این مناطق خود گواه دلیل نگرانی مردم زحمتکش مناطق دشت آزادگان، هویزه و سوسنگرد است که اکنون پس از تحمل رنج و مرارت بسیار در شرکت‌های پیمانکاری حاضر در منطقه اشتغال داشته و بیم اخراج و یا بلاتکلیفی در این روند غیرقانونی معیشت و امنیت شغلی ایشان را تهدید می‌نماید.

لذا ما تهیه کنندگان این نامه که از ترس برخوردهای آتی از بیان نام و مشخصات خود معذوریم از آن نمایندگان دلسوز خواستار پیگیری تا توقف روند غیر قانونی این فعالیت‌ها به شرکت پترو پارس و ممانعت از باز شدن پای این شرکت به فعالیت‌های پروژه‌های منطقه دشت آزادگان می‌باشیم. ورود موثر شما نمایندگان محترم و دلسوز در این موضوع غیر قانونی که می‌تواند از بیکاری و بلاتکلیفی که عنقریب گریبانگیر پرسنل بومی شاغل در منطقه خواهد شد جلوگیری نمایند.

برای شما برادران بزرگوار موفقیت و سربلندی در نظام مقدس جمهوری اسلامی را خواستاریم.

جمعی از پرسنل بومی شاغل در شرکت‌های پیمانکار حاضر در منطقه دشت آزادگان- استان خوزستان

20 آبان‌ماه 98 »

حال این نامه نگاشته شده اما معلوم نیست که نمایندگان چطور و با چه سرعتی به این نامه پاسخ دهند. پاسخی که می‌تواند زندگی تعداد زیادی از کارگران و جوانان منطقه را نجات دهد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نمایندگان استان خوزستان فرای اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند یا چه تخصصی دارند باید به فکر آینده کشور و به خصوص منطقه باشند. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها