عضو اتاق بازرگانی بندرعباس در گفتگو «مستقل آنلاین»

نیاز صنعت به همراهی بانک ها برای رونق تولید

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: بخش های تولیدی کشور سال هاست که با مشکل دست و پنجه نرم می کنند. تامین مواد اولیه، نواسانات نرخ ارز، تامین منابع مالی مورد نیاز برای تولید و سرمایه در گردش مهمترین مشکلاتی است که تولیدکنندگان از آن گلایه می کنند.

نیاز صنعت به همراهی بانک ها برای رونق تولید

 اعمال تحریم های اقتصادی طی یک سال گذشته و دشوار شدن معاملات ارزی با سایر کشورها موجب سخت تر شدن مسیر تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان شده است. به این موارد می توان وجود بروکراسی پیچیده و تغییر بخشنامه ها و قوانین مرتبط با حوزه تولید را نیز اضافه کرد.

بررسی گزارش های منتشر شده با حوزه تولید از سوی وزارت صمت و دیگر نهادهای مرتبط نشان می دهد که از سال گذشته شاهد افزایش نرخ تورم حوزه صنعت در کشور هستیم. از طرف دیگر، همزمان با افزایش تورم و هزینه تولید در کشور، سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به مشکلاتی که برای بخش تولید ایجاد شده، نیاز صنعت به نقدینگی افزایش یافته و باید برای هدایت نقدینگی سرگردان به سمت و سوی تولید برنامه ریزی کرد. این در حالی است که گزارش های حاکی از این است که رشد نقدینگی کشور هیچ وقت به سمت تولید نرفته است. در چنین شرایطی محمدرضا صفا، عضو اتاق بازرگانی بندرعباس در گفتگو با «مستقل آنلاین» از اهمیت همراهی بانک ها با تولیدکنندگان و صنعتگران در شرایط فعلی اقتصاد می گوید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به شرایط سخت پیش روی واحدهای تولیدی گفت: در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران فعال در کشور شرایط خوبی ندارند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند، اما همچنان روی پای خود ایستاده‌اند و به حرکت ادامه می دهند.

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: سال هاست که فعالان حوزه تولید و حتی مسئولان و تصمیم گیران عرصه صنعت اعلام می کنند که مهمترین مشکل پیش روی تولیدکنندگان، تأمین مواد اولیه و هزینه زیاد برای جابه جایی پول تأمین مواد اولیه است. از طرف دیگر باید بدانیم که با افزایش هزینه ها کاهش سرمایه فعالان بخش خصوصی و صنعتگران را معضل دیگر آنها برشمرد.

صفا با اشاره به برخی آمار مرتبط با حوزه تولید و صنعت اضافه کرد: براساس گزارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت نرخ تورم در حوزه صنعت تا پایان سال گذشته حدود ۷۰ درصد بود و این امر باعث شده سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بسیار افت کند؛ در چنین شرایطی بانک‌ها باید به کمک بخش صنعت کشور بیایند و این در حالی است که آخرین گزارش ها نشان می دهد که سهم صنعت از تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده است.

عضو اتاق بازرگانی بندرعباس همچنین گفت: سرمایه گذاری ها در بخش صنعت نسبت به گذشته بسیار کم شده که یکی از عوامل آن، بی ثباتی و عدم پیش بینی پذیری آینده در تصمیمات درازمدت و تعهد به اجرای قوانین است همچنین یکی از موانع اصلی پیش روی تولید و صنعت کشور آماده نبودن محیط کسب و کار است. اگر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی حل نشود در آینده نزدیک اثر مشکلات اقتصادی به‌تدریج در حوزه صادرات نیز نمایان می‌شود

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره مشکلات ارزی واحدهای تولیدی، ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که در حوزه برگشت ارز به داخل کشور داریم، صادرات نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و رایزنی‌های بسیاری که تاکنون در این زمینه داشتیم به دلیل پافشاری بانک مرکزی بی‌نتیجه مانده است. بهترین راه برای حل مشکلات اقتصادی را تسهیل گری و آسان‌سازی امور در داخل کشور است.

صفا در پایان گفت: هر اندازه از بیرون کشور فشار بر ما وارد شود، باید در داخل کشور امور را آسان کنیم. اگرچه وضعیت صنایع در بسیاری از موارد رو به جلو است، اما همه صنایع در واحدهای بزرگ خلاصه نمی‌شود و صنایع کوچک و متوسط در این شرایط آسیب‌پذیری بیشتری دارند. برای کمک به صنعت و تولید در شرایط اقتصادی کنونی یکی از مهم‌ترین اقدامات تدوین سند رونق تولید توسط بخش خصوصی است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها