مستقل آنلاین گزارش می‌دهد

تخفیف با طعم کلاهبرداری

با نگاهی گذرا به تخفیف‌ها در فروشگاه‌های خارجی به راحتی می‌توان فهمید که اجناس و کالاها در تخفیف با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسند. این در حالی است که در ایران این پایین آمدن قیمت، صحیح و منطقی نیست. به عنوان مثال انتظار می‌رود که در حراج‌های پایان فصل، لباس‌هایی که تک سایز یا تک رنگ شده‌اند با قیمت بسیار کمتری به فروش برسند، اما متاسفانه با افزایش قیمت دوباره، آن کالا به قیمت قبلی به فروش می‌رسد.

تخفیف با طعم کلاهبرداری

مستقل آنلاین الهام صمدزاده-سرویس اقتصادی: هر ساله در پایان فصل‌ها یا با نزدیک به مناسبت‌های خاص، شاهد تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌ها و مراکز خرید هستیم، که این خود عاملی برای افزایش میزان فروش به حساب می‌آید. در حال حاضر کلمه تخفیف خود باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود.

 بسیاری از افراد خریدهای خود را در ایام تخفیف فروشگاه‌ها انجام می‌دهند تا از این طریق بتوانند در هزینه‌ها صرفه جویی کنند. در حالی که بنا به گفته کارشناسان، قیمت‌ها در تخفیف، بیشتر از ارزش واقعی کالا یا اجناس می‌باشد و این خود نوعی کلاهبرداری و تضییع حقوق مصرف کننده است.

 جذب مشتری بیشتر با وعده تخفیف بالا

حال این سوال مطرح می‌شود که به چه دلیل مراکز خرید و فروشگاه‌ها به اعمال تخفیف‌های قابل توجه مبادرت می‌ورزند؟ چرا که در ظاهر این تخفیف‌ها نمی‌تواند برای صاحبان فروشگاه‌ها یا مراکز خرید سود آور باشد. اما با کمی دقت به راحتی می‌توان فهمید که بسیاری از کالاها و مواد خوراکی که در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسند نه تنها سودی عایده فروشندگان نمی‌کند، بلکه می‌تواند آنها را متضرر نیز کند. اما با کمی تأمل به راحتی می‌توان فهمید که تبانی شرکت‌های تولیدکننده و برخی از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده تا شرکت‌ها کالا را با قیمتی بالاتر از نرخی که در بازار عرضه می‌کنند در  مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دهند تا هم شرکت‌های تولید کننده و هم فروشگاه‌ها سود بالایی کسب کنند. اتفاقی که تا به امروز علی رغم اعتراض‌های شدید چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

افزایش حباب قیمت در بازار در سایه اعمال تخفیف

 بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که تخفیف‌های غیر واقعی برخی فروشگاه‌ها می‌تواند باعث افزایش حباب قیمت در بازار شود، چراکه این روش به صورت ناخودآگاه باعث افزایش قیمت بیش از حد معمول در بازار خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی موجود، نظارت بیشتری بر روند فعالیت فروشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی اعمال شود تا از این طریق مصرف کنندگان کمتر متضرر شوند.

اعمال تخفیف در فروشگاه‌های خارجی

با نگاهی گذرا به تخفیف‌ها در فروشگاه‌های خارجی به راحتی می‌توان فهمید که اجناس و کالاها در تخفیف با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسند. این در حالی است که در ایران این پایین آمدن قیمت، صحیح و منطقی نیست. به عنوان مثال انتظار می‌رود که در حراج‌های پایان فصل، لباس‌هایی که تک سایز یا تک رنگ شده‌اند با قیمت بسیار کمتری به فروش برسند، اما متاسفانه با افزایش قیمت دوباره، آن کالا به قیمت قبلی به فروش می‌رسد. جالب‌تر اینکه مردم از این طریق به راحتی خرید می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از عدم آگاهی و اطلاع رسانی دقیق به مصرف کنندگان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها