«مستقل آنلاین» مواضع جدید دولت انگلستان در قبال ایران را بررسی می‌کند

دیپلماسی تهاجمی بریتانیا

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی ــ بدون تردید نزدیک‌ترین متحد سنتی ایالات متحده در اروپا، کشور پادشاهی انگلستان است. با این همه پس از خروج یک جانبه دولت ترامپ از برجام، انگلیسی‌ها و دولت محافظه‌کارشان در کنار حامیان توافق هسته‌ای ایستادند و با ترامپ و دولتش زاویه گرفتند.

دیپلماسی تهاجمی بریتانیا

اما هرچه دستگاه دیپلماسی ایران کوشید تا این زاویه را حفظ کرده یا بیشتر کند، رخدادهایی به وقوع پیوست که دوباره باعث نزدیکی انگلستان به آمریکا شد و دولت محافظه‌کار بریتانیا این روزها مواضعی بسیار نزدیک به همتایان جمهوری‌خواه خود در آمریکا و در مخالفت با جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.

نگران جنگی تصادفی هستیم

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلستان که به احمال بسیار تا چندی دیگر وارد "خانه شماره 10 داونینگ استریت" خواهد شد و بر کرسی نخست وزیری این کشور خواهد نشست، امروز دوشنبه سوم تیرماه در مصاحبه با بخش انگلیسی رادیوی بی‌‌بی‌سی گفت: «ما بسیار نگرانیم. فکر نمی‌کنیم هیچ کدام از طرفین در پی جنگ باشند ولی بسیار نگرانیم که وارد جنگی تصادفی شویم و هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا اوضاع را آرام کنیم».

او افزود بریتانیا با آمریکا در مورد «اوضاع بسیار خطرناک در خلیج [فارس] در ارتباط است» و هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا اوضاع را آرام کند.

او پیش‌تربه "روزنامه دیلی میل" گفته بود کشورش در کنار آمریکا به‌عنوان "قوی‌ترین متحدش" می‌ایستد، و در ادامه افزوده بود: «البته هر درخواستی برای حمایت نظامی را به صورت موردی بررسی می‌کنیم و قویا معتقدیم که راه‌حل در مورد ایران، توقف فعالیت برهم‌زننده ثبات در سراسر خاورمیانه است.»

هانت تاکید کرد "تقریبا مسجل" شده است که ایران مسئول حملات ماه‌های گذشته به نفت‌کش‌ها در آب‌های دریای عمان بوده است.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا در پی حمله به نفتکش‌ها و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به دست پدافند هوایی جمهوری اسلامی، دو کشور را تا مرز درگیری نظامی پیش برده است.

گره‌گشایی از وضعیت «نازنین زاغری»

اظهارات هانت در حالی است که معاون او در امور خاورمیانه، «آندرو موریسون»،  روز یکشنبه (دیروز) به تهران سفر کرد و موضع "صریح" کشورش را نسبت به نگرانی‌ها از فعالیت‌های ایران مطرح کرده بود.

موریسون گفت: «من به صراحت گفتم که بریتانیا همچنان به ایفای کامل نقش خود در کنار متحدان بین‌المللی ادامه خواهد داد تا به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های جاری دست یابند».

اما به باور ناظران یکی از دلایل اصلی سفر موریسون به تهران گره‌گشایی از وضعیت «نازنین زاغری» زندانی دو تابعیتی ایرانی ـ انگلیسی است که به جرم جاسوسی در زندان به‌سر می‌برد. او اعلام کرده که دست به اعتصاب غذا زده و همسرش «ریچارد رتکلیف» نیز در پی او و در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در لندن دست به اعتضای غذا زده است.

«زاغری» را تبعه ایران می‌دانیم

از سویی «عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

در مورد تحصن خانواده نازنین زاغری در برابر سفارت ایران در لندن و اینکه رسانه‌های غربی به نقل از سفیر ایران در انگلیس اعلام کردند که اگر خانم زاغری عذرخواهی کند ممکن است پرونده ایشان به جریان بیفتد و اتفاقاتی در مورد این پرونده رخ دهد تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم تصمیم گیری در مورد مجرمان امنیتی بر عهده قوه قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط است. آنچه که مشخص است این است که این فرد دو تابعیتی است. البته جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین خود اعلام کرده که موضوع دو تابعیتی را نمی‌پذیرد و برای ما ملاک تابعیت ایرانی ایشان است و ما خانم «زاغری» را تبعه ایران می‌دانیم. جرم ایشان امنیتی است و ایشان در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

موسوی با بیان اینکه شانتاژ و برخی از تبلیغات صورت گرفته برای جلب توجه به این موضوع به حل این پرونده کمکی نمی‌کند ادامه داد: ما هر گونه جنجال و مزاحمت برای انجام کارهای عادی سفارت ایران در لندن را نمی‌پذیریم و اینگونه اقدامات را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌دانیم و قطعاً چنین اقداماتی مورد پذیرش ایران نیست.

موسوی در مورد سفر اخیر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و همسویی مقامات انگلیسی با مقامات آمریکایی در مورد برخی از ادعاها علیه ایران، گفت: ما شیوه انگلیسی‌ها را در جریان سفر اخیر غیر سازنده می‌دانیم. سفری که روز گذشته صورت گرفته در راستای آشنایی هر چه بیشتر معاون جدید وزیر خارجه انگلیس با مسائل موجود بین دو کشور بود. ایشان با برخی از مقامات ایرانی دیدار کردند و همانطور که شب گذشته اعلام کردیم این دیپلمات انگلیسی با آقای عراقچی دیداری انجام دادند. این دیدار صریح بود. طرفین مواضع خود را گفتند. طرف ایرانی تمام موارد و پرونده‌هایی که بین دو کشور وجود دارد را به معاون وزیر خارجه انگلیس که تازه کارشان را در این زمینه آغاز کردند منتقل کردند و مواضع ایران را به ایشان ابلاغ کردند. حرف‌هایی که انگلیسی‌ها اخیراً مطرح کرده‌اند را سازنده نمی‌بینیم و نمی‌پسندیم. البته قصد تحلیل ندارم ولی شاید انگلیسی‌ها به خاطر گرفتاری‌های داخلی‌شان و بی‌دولتی که فعلاً با آن مواجه هستند و همچنین گرفتاری‌هایشان در مورد برگزیت و اینکه فکر می‌کنند پشتوانه اتحادیه اروپا را دیگر کمتر دارند ترجیح می‌دهند که کمی بیشتر با سیاست‌های آمریکا همسو شوند. قطعاً این سیاست مخرب است. سازنده نیست و هرگونه همراهی با اینگونه سیاست‌ها برای ایران غیر قابل قبول است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به اظهارات اندرو موریسون، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه پس از سفر به تهران و دیدار با مقامات ایرانی، گفت که او"تازه‌کار" است و افزود "اظهارات ایشان را سازنده نمی‌دانیم و نمی‌پسندیم".

موریسون پس از برگشتن به انگستان و در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که بریتانیا در حفظ برجام مصمم است. او همچنین گفت که برای آزادی نازنین زاغری ـ رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی است، با مقامات ایران گفت‌وگو کرده است.

 گام‌های بیشتری در توقف اجرای تعهدات برمی‌داریم

یکی از طرف‌های «موریسون» در دیدار با مقام‌های ایران، «کمال خرازی»، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی بود. خرازی در دیدار با معاون وزیر خارجه بریتانیا «کارآمدی برجام را منوط به پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود دانست» و با یادآوری ابراز امیدواری این مقام انگلیسی مبنی بر راه اندازی هر چه سریع تر سازوکار مالی موسوم به اینستکس گفت: موعد زمانی "به زودی" را که به کار بردید، از ابتدای حصول توافق تاکنون بارها شنیده ایم، اما هنوز تحقق نیافته است. در حال حاضر فقط دو هفته زمان باقی است و این «به زودی» باید در قالب این ظرف زمانی محقق شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ایران در تعلیق اجرای بخشی از تعهدات برجامی خود بر اساس متن برجام و حق پیش بینی شده برای آن قاطع است. مطمئن باشید که اگر در دو هفته آینده طرف مقابل اقدام متناسبی را انجام ندهد، گام های بیشتری را در قالب توقف اجرای تعهدات خود برخواهیم داشت.

منابع: ایرنا/ ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها