آسوشیتدپرس از تقابل جدید آمریکا و یورش به رایانه‌های سپاه پاسداران خبر داد

حملات سایبری متقابل ایران و آمریکا

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی ــ رسانه‌های آمریکا و بعضی شرکت‌های امنیت سایبری گزارش‌هایی در مورد حملات سایبری متقابل آمریکا علیه ایران و برعکس، منتشر کرده‌اند اما مقامات دو کشور هنوز این حملات را تائید نکرده‌اند.


حملات سایبری متقابل ایران و آمریکا

رسانه‌های آمریکا دیروز اول تیر ماه گزارش دادند که ساعاتی پس از آن‌که ایران پهپاد این کشور را سرنگون کرد، آمریکا نیز حملات سایبری علیه رایانه‌های نظامی ایران را آغاز کرده‌است.

صبح روز پنج‌شنبه پیش، در ادامه تنش‌های بسیار میان ایران و آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد و سرنگون کرد. تهران گفت این هواپیمای بدون سرنشین در آسمان ایران بود، اما آمریکا گفت که در آسمان بین‌المللی مشغول پرواز بوده است.

 بازتاب حمله سایبری در رسانه‌های امریکا

روزنامه واشینگتن‌پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از مقام‌های رسمی آمریکا که نامی از آن‌ها برده نشده، گزارش دادند که حملات سایبری جدید آمریکا علیه ایران با اجازه رئیس‌جمهوری این کشور «دانلد ترامپ» انجام شده‌است.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داد که واحد فرماندهی امنیت سایبری آمریکا حملات اخیر به کامپیوترهای نظامی ایران را انجام داده‌است. واحد فرماندهی امنیت سایبری آمریکا، بخشی از وزارت دفاع آن کشور است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت حملات سایبری، به‌طور مشخص رایانه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار داده‌اند. به‌نوشته این روزنامه حملات، کار کامپیوترهای کنترل‌کننده راکت‌ها و موشک‌ها را مختل کرده‌است.

 حملات سایبری به تلافی سقوط پهپاد

پس از سرنگون شدن پهپاد آمریکا توسط پدافند هوایی ایران، ترامپ گفت واکنش نظامی به آن را به‌دلیل آن‌که شنیده حدود 150 تن کشته برجای خواهد گذاشت، متوقف کرده‌است. رئیس جمهوری آمریکا گفته بود از دید او این حمله‌ای «غیرمتناسب با سرنگون شدن یک پهپاد بی‌سرنشین بود».

البته ترامپ گفته تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تشدید خواهند شد. دیروز، شنبه «مایک پومپئو»، وزیر خارجه نیز، در بیانیه‌ای ادعا کرد «تا زمانی که حکومت ایران خشونت را کنار نگذارد و دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ ندهد» کارزار فشارهای اقتصادی و انزوای دیپلماتیک تهران افزایش خواهد یافت.

جمهوری اسلامی تحریم‌ها را «جنگ اقتصادی» یا «تروریسم اقتصادی» توصیف کرده‌ و مقام‌های ایران تاکید کرده‌اند به آن‌ها واکنش نشان خواهند داد.

 دوستی هم‌زمان با تحریم

ترامپ نیز در عین حال با تاکید بر اینکه آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست باید گفت: «اگر آنها این را بپذیرند کشوری ثروتمند خواهند داشت؛ بسیار خوشبخت خواهند بود و من بهترین دوست آنها خواهم شد. امیدوارم این طور شود».

روز اول تیر ماه دو شرکت امنیت سایبری نیز اعلام کردند هکرهای «احتمالا وابسته به جمهوری اسلامی ایران» در هفته‌های اخیر بر میزان حملات خود علیه نهادهای دولتی، اقتصادی و بخش نفت و گاز آمریکا افزوده‌اند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس بیشتر این حملات از طریق «فیشینگ» (تلاش برای به دست آوردن محتویات شبکه از طریق جعل وب‌سایت‌ها یا نشانی ایمیل) صورت گرفته و حتی ایمیل‌های فیشینگ به دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ارسال شده است.

مقام‌های رسمی ایران و آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی به گزارش‌های اخیر نشان نداده‌اند.

حمله‌های سایبری گذشته کار اسرائیل بود

گفتنی است «محمدجواد آذری‌جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز دوشنبه ۱۴ آبان پارسال از خنثی شدن تعدادی حمله سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی ایران خبر داد و آن را به اسرائیل نسبت داد.

«جهرمی» در حساب توئیتری خود بدون نام بردن از کشور مبداء این حملات نوشت: «رژیمی که سابقه‌ی آن در به‌کارگیری اسلحه‌های سایبری در پرونده‌هایی مثل «استاکس‌نت» مشخص است، این بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه‌ وارد کند».

وی در همان روز  با اشاره به شکست خوردن این حمله سایبری افزود که ایران این «اقدام خصمانه» را از طریق «مجامع بین‌المللی» پیگیری خواهد کرد.

«آذری‌جهرمی» در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت «گلدن لاین» را مبداء این حملات سایبری خواند و گفت: «امروز صبح (13 آبان پارسال) این حملات شکل جدی‌تری به‌خود گرفت و از یک شرکت اینترنتی به نام گلدن لاین اینترنت این رژیم [اسرائیل] حملات طراحی شد و مقصد حملات به سمت زیرساخت شبکه ارتباطی کشور و بیشتر به سمت شبکه ارتباطات تلفن همراه بوده است».

پیش او این نیز «حمید فتاحی»، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که از صبح روز دوشنبه(13 آبان) حملات پراکنده‌ای به زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شده است.

 

او نیز کشور مبداء این حملات را «یک رژیم غاصب» خوانده و گفته بود: «ادعای حقوق بشر می‌کنند و ملتی را به خاک و خون می‌کشند. ادعای واهی حمله سایبری از طرف ایران می‌کنند و خود حملاتی را ترتیب می‌دهند».

«فتاحی»، معاون وزیر ارتباطات در همان روز به "سایت فناوری اطلاعات" گفت: «از امروز حملات پراکنده از مبدأ رژیم غاصب به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شد که همگی با قدرت دفع شدند».

او با انتشار یک توییت خبر از حملات سایبری به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران داد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت یادآورشد: «ادعای واهی حمله سایبری از طرف ایران می‌کنند و خود حملاتی را ترتیب می‌دهند».

 پیشینه شرکت "گلدن لاین" یکی از حمله‌کنندگان سایبری

شرکت «اینترنت طلایی گلدن لاین»، یک شرکت خدمات ارتباطی در اسرائیل است. این شرکت که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد، از زیرمجموعه های گروه یوروکام (Eurocom Group)، یکی از بزرگترین گروه‌های تجاری زیر نظر رژیم صهیونیستی اسرائیل است.

بدافزار یا کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» که در سال ۲۰۱۰ شناسایی شد تاسیسات هسته‌ای ایران را نیز هدف قرار داده بود. این بدافزار علاوه بر ایران در اندونزی، هند، آذربایجان، پاکستان و دیگر کشورها نیز خساراتی را به بار آورد.

"نیویورک تایمز" در سال ۲۰۱۱ به نقل از منابع اطلاعاتی خود، نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده و رژیم اسرائیل را طراح و برنامه‌ریز بدافزار "استاکس نت" معرفی کرده بود. این کشورها هیچگاه به صورت رسمی مسئولیت طراحی این بدافزار را بر عهده نگرفتند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حملات سایبری اخیر ایران، ایمیل‌های «فیشینگ» حتی به دفتر رئیس جمهور آمریکا هم ارسال شده است

این روزنامه مدعی شده دو شرکت امنیت سایبری اعلام کردند هکرهای «احتمالا وابسته به حکومت ایران» در هفته‌های اخیر بر میزان حملات اینترنتی خود علیه نهادهای دولتی، اقتصادی و بخش نفت و گاز آمریکا افزوده‌اند.

آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه حمله سایبری تازه‌ترین فصل از تنش بین ایران و آمریکا محسوب می‌شود، خبر این حملات را به نقل از «کراود استرایک» و «فایر آی»، دو شرکت امنیت سایبری که فعالیت‌های مخرب اینترنتی را رصد می‌کنند، گزارش کرده است .

سکوت مقام‌های دو کشور

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی به این خبرنشان نداده‌‌اند و در آمریکا نیز «آژانس امنیت ملی (ان.اس.ای)» به آسوشیتدپرس گفته: «در گذشته مواردی جدی از اقدامات مخرب سایبری ایران دیده شده و در چنین زمانی که تنش‌ها به اوج رسیده نیز همگان باید مراقب حملات سایبری ایران باشند».

نکته قابل توجه اینجاست که آمریکا و رژیم اسرائیل، پیشتر نیز با ارسال ویروس استاکس‌نت، رایانه‌های مربوط به برنامه‌ها و سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را مورد حمله قرار داده بودند و اقدام اخیر ایران (در صورت صحت این گزارش) نوعی مقابله به مثل در عرصه سایبری است که ایران نیز در آن توانایی‌هایی دارد.

حال باید به جنگ تمام عیار اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران، جنگ سایبری را هم اضافه کرد و منتظر ماند و دید مقام‌های رسمی دوکشور چه واکنشی به این گزارش ها نشان خواهند داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها