امیکرون و دلتا چه تفاوتی با هم دارند؟/علائم آنها را بشناسید

امیکرون، سویه‌ای از بطن ویروس "سارس کوو ۲" است که به دلیل علائم خفیف‌تر ابتلا به آن، "واریانت ملایم‌" نیز خوانده می‌شود و به نظر می‌رسد که روند شدید بیماری کووید ۱۹ در ابتلا به این سویه به‌ ندرت دیده می‌شود، اما چرا؟

امیکرون و دلتا چه تفاوتی با هم دارند؟/علائم آنها را بشناسید

ملایم بودن علائم ابتلا به امیکرون، سویه نوپدید کرونا نسبت به دلتا، متخصصان علوم پزشکی در فرانکفورت آلمان و دانشگاه "کنت" انگلیس را بر آن داشته تا این راز سر به‌ مهر را بگشایند.

طبق نتایجی که این تیم تخصصی در مجله "سل ریسرچ" منتشر کرده است، آزمایش‌های سلولی نشان‌ داده‌اند که امیکرون در مقایسه با دلتا به‌ ویژه در مقابل "اینترفرون‌"ها حساس است.

اینترفرون‌ها، پروتئین‌هایی هستند که سلول‌های آلوده به ویروس از خود آزاد می‌سازند تا سیستم ایمنی را تحریک کرده و بدن را در مقابله با این عامل بیماری‌زا مقاوم سازند.

"مارتین مایکلیس" از دانشکده علوم زیستی دانشگاه کنت می‌گوید: ظاهرا امیکرون برخلاف دلتا نمی‌تواند جلوی تولید و ترشح اینترفرون‌ها را در سلول‌های آلوده بگیرد.

سلول‌های آلوده به ویروس، اینترفرون‌های مشخصی را تولید و ترشح می‌کنند که این پروتئین‌ها می‌توانند به عنوان مواد پیام‌رسان، سلول‌های دیگر را از نفوذ عامل بیماری‌زا آگاه سازند.

اینترفرون‌ها برای واکنش‌های ایمنی غیراختصاصی و خیلی سریع مهم هستند. پاسخ‌ ایمنی غیراختصاصی با واکنش‌ ایمنی اختصاصی که به زمان بیش‌تری برای پیدایش نیاز دارد، فرق دارد.

اثربخشی داروهای بیماری کووید ۱۹ علیه امیکرون

بنابر گزارش دویچه وله، در این آزمایشات همچنین اثربخشی داروهای بیماری کووید ۱۹ علیه امیکرون مورد مقایسه قرار گرفت.

به گفته متخصصان،‌ تمامی هشت ماده مهم دارویی علیه این بیماری در برابر امیکرون نیز مانند دلتا اثربخشی مشابهی‌ از خود نشان داده‌اند.

"ییندریش سیناتل" پژوهشگر مؤسسه ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه گوته فرانکفورت گفت: این بررسی این امید را ایجاد کرده که تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که در راه کشف داروهای کووید ۱۹ انجام شده بیهوده نبوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها