با این ترفندها عکس‌های جذاب تری بگیرید

حیف است برف ببارد و دوربین به دست برای گرفتن عکس‌های زیبا بیرون نزنید، با این حال اگر تاکنون تجربه عکاسی در هوای سرد و برفی داشته‌اید، حتماً می‌دانید که عکاسی در هوای سرد با هوای گرم زمین تا آسمان تفاوت دارد. برای عکاسی در سرمای زمستان باید ترفند‌های خاصی را رعایت کنید.

با این ترفندها عکس‌های جذاب تری بگیرید

هوای سرد نه‌تنها به دوربین عکاسی آسیب می‌رساند، بلکه زیبایی عکس‌ها را هم مخدوش می‌کند. خوشبختانه نکته‌هایی را سراغ داریم که به لطف آن‌ها می‌توانید در سرمای زمستان عکس‌های تماشایی بگیرید. قول می‌دهیم رعایت این نکته‌ها عکس‌های زمستانی جانانه‌ای برای شما به ارمغان بیاورد.

۱. ساعت‌های روشنایی روز و نورگیری عکس‌ها

زمستان روز‌های کوتاه‌ی دارد و تا چشم به هم بزنید صبح، شب می‌شود. به همین دلیل زمان عکاسی در زمستان اهمیت زیادی در کیفیت عکس‌های شما دارد. از آنجایی که خورشید در زمستان به لحاظ زمانی دیرتر از تابستان بالا می‌آید، نیازی نیست صبح‌خروس‌خوان برای عکاسی از منزل بیرون بزنید.

با این حال برای نوردهی عکس‌های زمستانی باید وسواس بیشتری به خرج دهید.

با رعایت این نکته‌ها عکس‌های زمستانی جانانه‌ای بگیرید

کوتاه‌بودن روز‌های زمستانی وقت محدودی برای عکس‌برداری در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حساب بهتر است روز قبل از عکس‌برداری در هوای آزاد زمستانی، برنامه‌ای زمان‌سنجی‌شده آماده کنید تا عکس‌های شما نوردهی مناسبی داشته باشد. ناگفته نماند شب‌های زمستانی نیز سوژه بسیار جذابی برای عکس‌برداری است. در شب ممکن است قسمت‌های بیرون از شهر نور مناسبی برای عکس‌های شما نداشته باشد، اما داخل شهر‌ها در شب‌های زمستان به اندازه‌ای تماشایی می‌شوند که حیف است دوربین به دست نگیرید و به دنبال سوژه نباشید.

۲. مواظب دوربین عکاسی و لنز‌های آن باشید

دوربین‌های مدرن در کنار کیفیت مطلوب عکاسی، مقاومت خوبی هم در برابر سرما دارند. بیشتر این دوربین‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که هوای صفر درجه آسیبی به آن‌ها نمی‌زند. با این حال از آنجایی که قیمت دوربین‌های عکاسی باکیفیت سر به فلک گذاشته است، پیشنهاد می‌کنیم در روز‌های سرد مواظب دوربین عکاسی و لنز‌های آن باشید.

اگر هم از آن دسته عکاسان حرفه‌ای هستید که می‌خواهند هنر عکاسی خود را در هوای بسیار سرد به رخ بشکند، بهتر است دوربین‌های مقاومِ سرما خریداری کنید. این دوربین‌ها به راحتی در برابر دمای منفی ۲۰ درجه مقاومت می‌کنند.

با رعایت این نکته‌ها عکس‌های زمستانی جانانه‌ای بگیرید

محافظ‌های مخصوص دوربین عکاسی نیز سلامت دوربین را در هوای سرد تضمین می‌کند. این محافظ‌ها در کنار تضمین سلامت دوربین در هوای سرد، جلوی ورود چیز‌های بسیار ریز و ذره‌های معلق در هوا به داخل دوربین عکاسی را می‌گیرد.

به هر اندازه که در انتخاب محافظ مخصوص دوربین عکاسی دقت داشته باشید، به همان اندازه خاطر شما از خراب‌نشدن دوربین در هوای سرد جمع‌تر خواهد بود.

۳. هوای انگشتانتان را داشته باشید

به شما حق می‌دهیم وقتی دوربین در دست، با سوژه‌ای زیبا روبه‌رو می‌شوید، اختیار از کف بدهید و شش‌دانگ حواستان به عکاسی پرت شود.

با این حال اگر می‌خواهید عکس‌های جانانه‌ای در هوای سرد بگیرید، باید در کنار مواظبت از دوربین عکاسی، هوای انگشتان خود را داشته باشید.

هوای بسیار سرد انگشت‌های شما را در معرض خطر یخ‌زدگی قرار می‌دهد.

این شرایط با وزیدن باد وخیم‌تر می‌شود و در یک چشم به هم زدن، انگشت‌هایتان سرمازده می‌شود. اگر می‌خواهید در هوای خیلی سرد عکاسی کنید، بهتر است انگشتان خود را با دستکش‌های چند لایه از سرما دور نگه دارید.

۴. لباس گرم بپوشید

از آنجایی که ممکن است محو سوژه‌های زیبای زمستانی شوید و گذر زمان را در هوای سرد احساس نکنید، بهتر است حتماً لباس گرم به تن داشته باشید. برای عکس‌برداری در هوای سردِ زمستان حتماً کلاه و شال‌گردن همراه ببرید و جوراب گرم بپوشید.

جالب است بدانید عکاس‌های حرفه‌ای را سراغ داریم که در هوای زیر ۱۵ درجه عکاسی می‌کنند. در این شرایط لباس‌های گرم معمولی کفایت نمی‌کند و باید حتماً پوشاک مخصوص هوای زیر سفر درجه همراه داشته باشید.

۵. تنظیمات مخصوص عکاسی برای هوای سرد را فرا بگیرید

باور نادرستی در بین عکاس‌های غیرحرفه‌ای وجود دارد که بر اساس آن هر چیزی که با چشم می‌بینیم، در لنز دوربین نیز همان‌گونه نمایش داده می‌شود.

این باور را باید در عکاسی کنار بگذارید، به خصوص اگر می‌خواهید عکس‌های زمستانی جانانه‌ای بگیرید. نوردهی عکس‌ها در زمستان با تابستان تفاوت چشمگیری دارد.

با رعایت این نکته‌ها عکس‌های زمستانی جانانه‌ای بگیرید

برای نمونه در بعضی از شرایط اگر درجه نورگیری (exposure meter) دوربین را صفر یا کمتر انتخاب کنید، ممکن است سفیدی رنگ برف در عکس به آبی تمایل پیدا کند. از آنجایی که زیبایی عکس‌های زمستانی به سفیدی برف در این عکس‌هاست، پیشنهاد می‌کنیم درجه نورگیری را یک یا چند واحد بیشتر تنظیم کنید.

در نهایت اگر با انجام تمامی تنظیمات، برف در عکس‌های سفیدی طبیعی نداشت، رنگ آن را با نرم‌افزار‌های ویرایش عکس اصلاح کنید.

آسمان زمستان در بسیاری از مناطق خاکستری‌رنگ می‌شود. از آنجایی که در این شرایط نورکمتری در محیط وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم درجه نورگیری دوربین را افزایش دهید تا کمبود نور جبران شود.

۶. حواستان به شارژ باتری دوربین باشد

خوشبختانه باتری دوربین‌های عکاسی امروزی شارژ کافی برای یک نوبت عکاسی نگه می‌دارد. با این حال جالب است بدانید که شارژ باتری در هوای سرد زودتر تمام می‌شود. به همین دلیل اگر می‌خواهید چندین ساعت در هوای سرد مشغول عکاسی شوید، حتماً یک یا ۲ باتری اضافه همراه داشته باشید.

۷. جلوی لرزش دوربین را بگیرید

لرزش دست در حین عکاسی، کیفیتی نامطلوبِ عکس را به دنبال دارد. با این حال از آنجایی که سرمای هوای زمستان لرزش دست را افزایش می‌دهد، باید جلوی لرزش دوربین را بگیرید. گاهی اوقات نیز سرما به اندازه‌ای است که در کنار لرزش دست‌ها، تمامی بدن به لرزه میفتد.

از طرف دیگر حتی اگر دست‌های شما از سرمای زمستان نلرزد، ممکن است باد شدیدی بوزد و دوربین را به لرزه بیندازد.

با رعایت این نکته‌ها عکس‌های زمستانی جانانه‌ای بگیرید

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای جلوگیری از لرزش دوربین در هوای سرد وجود دارد. یکی از بهترین این روش‌ها، استفاده از سه‌پایه است. سه‌پایه‌ای محکم خریداری کنید که در برابر باد‌های تند زمستان مقاومت خوبی داشته باشد.

اگر هوا بسیار سرد نیست و نور کافی در اطراف شما وجود دارد، می‌توانید برای کاهش لرزش دوربین، قابلیت ثبات دوربین عکاسی (Stabilization Mode)، را فعال کنید. با این حال از آنجایی که بعضی از دوربین‌های عکاسی این قابلیت را ندارد، پیشنهاد می‌کنیم برای عکاسی در هوای سرد زمستان حتماً به فکر سه‌پایه باشید.

عکس‌های زمستانی زمانی جانانه می‌شود که آماده هوای سرد باشید

عکس‌برداری در هوای سرد زمستان مشکلات متفاوتی را پیش روی عکاس‌ها قرار می‌دهد. با این حال اگر از قبل تجهیزات مخصوص عکس‌برداریِ زمستانی را همراه داشته باشید، در کنار عکس‌های زیبا و باکیفیت، حسابی به شما خوش می‌گذرد. امیدواریم به لطف ترفند‌هایی که از عکس‌برداری زمستانی با شما در میان گذاشتیم، عکس‌های ماندگاری بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها