دانستنی هایی درباره رمدسیویر

داروی رمدسیویر یک پیش داروی مهارکننده وابسته به ویروس SARS-CoV-۲ است که از تکثیر، انتشار ویروس و در برخی مواقع سنتز نیز جلوگیری می‌کند.

دانستنی هایی درباره رمدسیویر

اردا کیانی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس بخش اینترونشنال پولمونولوژی و برونکوسکوپی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری درباره مصرف قرص رمدسیویر اظهار کرد: با آغاز بحران پاندمی ویروس کرونا، داروی رمدسیویر به عنوان یک داروی بالقوه ضدویروسی مطرح و تحت بررسی کارآزمایی‌های بالینی قرار گرفت.

داروی رمدسیویر یک پیش داروی مهارکننده وابسته به ویروس SARS-CoV-۲ است که از تکثیر، انتشار ویروس و در برخی مواقع سنتز نیز جلوگیری می‌کند.

او افزود: این دارو به صورت پودر زرد یا کرم رنگ و یا محلول غلیظ به صورت تزریق وریدی در دسترس افراد قرار می‌گیرد. تا امروز بر روی این دارو ۲ کارآزمایی بالینی جهت اثربخشی در درمان بیماری کووید ۱۹ انجام شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: مطالعه اول؛ این مطالعه که با پشتیبانی سازمان جهانی بهداشت در چندین کشور از جمله ایران انجام شده است، بر روی حدود ۱۲ هزار نفر در ۳۰ کشور با بررسی اثربخشی چهار داروی رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر، ریتوناویر و اینترفرون بتا انجام شده است. در نتیجه این مطالعه نشان داد، هیچ کدام از دارو‌ها تاثیری بر مرگ و میر کلی و مدت ماندگاری در بیمارستان نداشتند.

او ادامه داد: مطالعه دوم؛ در این مطالعه داروی رمدسیویر یا پلاسبو را در کنار درمان استاندارد به ۱۰۶۲ بیمار کووید۱۹ خفیف، متوسط و شدید بستری در بیمارستان تزریق شد، که این مطالعه نیز نشان داد، زمان بهبودی در گروه دریافت کننده رمدسیویر ۵ روز کمتر از گروه دریافت کننده پلاسبو بوده است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیان کرد: در مطالعات و  آنالیزهای صورت گرفته درباره این دارو و تزریق آن مشخص شد، درمان استاندارد بیماری همراه با رمدسیویر در فاصله زمانی کمتر از ۱۰ روز از شروع بیماری، منافع بیشتری را در مقایسه با درمان استاندارد به تنهایی به بیمار می‌رساند و  رمدسیویر نسبت به پلاسبو دارد.

کیانی افزود: این دارو در تحقیقات نشان داده است که شانس مرگ با تزریق آن تا ۶۲ درصد کاهش یافته، البته هموطنان باید توجه داشته باشند، شروع درمان با این دارو در بیماران بحرانی و همچنین بیماران خفیف بدون نیاز به اکسیژن کمکی منفعتی نداشته و ممکن است بیمار بدون بهره گیری از فواید این دارو، از عوارض آن آسیب ببیند.

رئیس بخش اینترونشنال پولمونولوژی و برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: در حال حاضر رمدسیویر یکی از مهم‌ترین دارو‌های کنترل پیشرفت بیماری کووید۱۹ است که بر اساس رویکرد مبتنی بر شواهد و طبق تعدیل کننده های معتبر، استفاده از آن برای بیماران بستری نیازمند اکسیژن کمکی اثر دارد و تجویز داروی رمدسیویر باید در شرایطی که بیماران بستری شده نیازمند اکسیژن کمکی و یا نیازمند اکسیژن رسانی با جریان بالا (high-flow) یا تهویه غیرتهاجمی داشته باشند، صورت گیرد.

او در پایان یادآوری کرد: این دارو درمان قطعی کووید۱۹ نیست اما استفاده به موقع و صحیح از آن می‌تواند از مرگ و میر جلوگیری کرده و ماندگاری بیماران در بیمارستان را کاهش دهد./بهداشت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها