آقایان با مصرف این مواد غذایی به استقبال کرونا می روند

دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه علت افزایش ابتلای مردان به بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون بالا و چربی خون بالا، الگوی غذایی نادرست است گفت:

آقایان با مصرف این مواد غذایی به استقبال کرونا می روند

دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه علت افزایش ابتلای مردان به بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون بالا  و  چربی خون بالا، الگوی غذایی نادرست است گفت:  مصرف مواد قندی و شیرینی جات و مواد غذایی چرب در مردان بالاست و  آن ها 10 گرم در روز نمک می خورند یعنی دو برابر مقدار توصیه شده.

 

40 درصد مردان ایرانی چاق هستند

وی افزود: اصولا آقایان نسبت به خانم ها کمتر میوه و سبزیجات مصرف می کنند، در حالیکه حداقل 5 واحد در روز باید میوه و سبزی مصرف شود زیرا این گروه غذایی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A و ویتامین C  است که برای پیشگیری از سرطان ها و بیماری های غیرواگیر مهم و هم چنین حاوی فیبر هستند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حدود 40 درصد مردان ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این خودش عامل مهم برای ابتلا به بیماری های غیر واگیر و حتی بیماری واگیردار و عفونی مانند کرونا است.

عبداللهی تأکید کرد: تغذیه درست تأثیر زیادی در پیشگیری و و کاهش شدت بیماری کرونا دارد زیرا برای اینکه سیستم ایمنی بدن عملکرد طبیعی داشته باشد و بتواند در برابر ویروس کرونا مقاومت کند، نیاز است تعادل و تنوع در برنامه غذایی رعایت شود تا بدن آنتی اکسیدان ها مانند انواع ویتامین ها، آهن، روی و سلنیوم  را به میزان کافی دریافت کند.

نمک، قند و چربی؛ سه فاکتور مهم ابتلا به انواع بیماری ها در مردان

وی گفت: مردان بیشتر وقتشان در محیط کار سپری می شود و تعادل و تنوع غذایی در برنامه غذایی آن ها رعایت نمی شود . مثلا گاهی برخی از مردان به مصرف میوه، سبزی، میان وعده و حتی صبحانه به عنوان یک وعده اصلی اهمیت نمی دهند. 

این متخصص تغذیه اضافه کرد: تغذیه نامناسب در محیط کار و کم تحرکی منجر به چاقی در مردان شده است. نکته اینجاست که شانس ابتلا به نوع شدید کرونا هم در افراد چاق بیشتر است. بنابراین مردان برای حفظ سلامت خود، باید کاهش قند، نمک و چربی را مورد توجه قرار دهند زیرا این ها، سه فاکتور خطر مهم برای ابتلا به بیماری های غیر واگیر، چاقی و کرونا هستند.

زهرا عبداللهی توصیه ای جدی به مردان داشت: مردان باید مصرف نوشیدنی های شیرین و گاز دار را به حداقل و مصرف نمک را نیز به کمتر از 5 گرم در روز برسانند. این نمک شامل نمک موجود در نمکدان و همچنین نمک موجود در همه مواد غذایی است که نمک پنهان نام دارد. مثلا نمک موجود در انواع تنقلات شور، ترشی ها و سس ها.

مردان حتما حبوبات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند

وی ادامه داد: مصرف بی رویه فست فودها، غذاهای چرب و سرخ شده، چه در محیط کار و چه در خانه را خصوصا در شرایط شیوع کرونا به مردان توصیه نمی کنیم زیرا غذاهای چرب، پر ادویه و دیر هضم باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و کار سیستم ایمنی بدن را مختل می سازند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: یکی از گروه های غذایی بسیار مهم که مصرف آن را به مردان توصیه می کنیم، حبوبات است که اتفاقا مردان از این گروه غذایی کمتر استفاده می کنند. حبوبات منبع خوب پروتئین ، انواع ریز مغذی ها مانند آهن و روی و حاوی فیبر است .

عبداللهی با تأکید براینکه مصرف نان و غلات سبوس دار باید در برنامه غذایی مردان گنجانده شود، اظهار داشت: زیرا نان های سبوس دار حاوی فیبر هستند و عدم دریافت فیبر مناسب باعث ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در مردان می شود.بنابراین مصرف نان هایی که با آرد سفید تهیه می شوند و میزان سبوس کمتری دارند را به حداقل برسانند زیرا این نان ها هم باعث چاقی می شوند و هم ابتلا به دیابت را تشدید می کنند.

چند پیشنهاد ساده و سالم برای تغذیه مردان در محل کار

وی عنوان کرد: آقایان حداقل دو واحد میوه را با اندازه متوسط به عنوان میان وعده و مصرف سبزی و سالاد را در کنار وعده های اصلی غذایی، در خانه یا محیط کار، در برنامه غذایی خود داشته باشند.

عبداللهی مطرح کرد: مردان در محل کار بهتر است  به جای مصرف چای، نسکافه، شکلات و شیرینی، از یک یا دو واحد میوه، یک لیوان شیر، انواع خشکبار مانند خرما ، کشمش  و برگه های خشک شده ی میوه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 58 درصد مردان ایرانی دچار کمبود ویتامین دی دارند، بیان داشت:  منایع غذایی ما از نظر ویتامین دی فقیر هستند و این ویتامین فقط مقدار کمی در شیر، زرده تخم مرغ و غذاهای دریایی وجود دارد که کافی نیست. بنابراین در معرض نور خورشید بودن و مصرف ماهانه ی مکمل 50 هزار واحدی ویتامین دی را به آقایان توصیه می کنیم.  ویتامین دی برای جذب کلسیم لازم است و کمبود کلسیم باعث ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

این دسته از مردان حتما تحت نظر مشاوره تغذیه باشند

این متخصص تغذیه اشاره کرد: خطر ابتلا به کرونا در میان مردان سالمند، چاق و مردانی که دچار بیماری های زمینه ای هستند، بیشتر است.  توصیه می کنیم این دسته از مردان که ریسک فاکتور ابتلا به کرونا را دارند برای کنترل وزن، تغذیه و شرایط جسمی خود تحت کنترل پزشکان تغذیه باشند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهداشت نیوز گفت: مردان می توانند از طریق سامانه 4030، در خصوص نحوه تغذیه برای پیشگیری از کرون و نوع تغذیه در زمان نقاهت و بهبودی، مشاوره رایگان تلفنی از کارشناسان تغذیه دریافت کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها