عوارض واکسن کرونای ایرانی روی داوطلبان لو رفت + جزئیات

حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض تست واکسن ایرانی کرونا روی داوطلبان تاکنون تب خفیف، درد و قرمزی محل تزریق بوده است.

عوارض واکسن کرونای ایرانی روی داوطلبان لو رفت + جزئیات

حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض تست واکسن ایرانی کرونا روی داوطلبان تاکنون تب خفیف، درد و قرمزی محل تزریق بوده است. حامد حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن «کووایران برکت» گفت: عارضه‌های به وجود آمده در تست تزریق واکسن ایرانی کرونا بر اساس گریدها، درجه‌ها و طبقه بندی‌های جهانی تقسیم می‌شود.

 

جهت مطالعه آخرین اخبار مربوط به " کرونا " اینجا کلیک کنید.

 

او گفت: عارضه‌های گرید یک، دو، سه و چهار وجود دارد، در دستورالعملی که نوشته شده و مورد تأیید سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق قرار گرفته، آستانه تصمیم‌گیری ما ۱۵ درصد عارضه گرید سه است؛ یعنی ما اجازه نداریم بیش از ۱۵ درصد عوارض گرید سه داشته باشیم. حسینی گفت: تاکنون در طول این مطالعه بر روی داوطلبان عارضه‌ای خارج از گرید یک ندیدیم.

 

در این زمینه بخوانید : 

 

به گفته او بر اساس عارضه گرید یک تاکنون در دریافت‌کنندگان واکسن ایرانی کرونا، تب خفیف، درد و قرمزی محل تزریق مشاهده شده است: این‌ها عوارضی هستند که ممکن است در هر واکسیناسیونی مشاهده شود.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در میان داوطلبان دریافت کننده واکسن ایرانی کرونا مواردی بودند که هیچ عارضه‌ای نداشتند و همچنین افرادی هم بودند که یک عارضه یا چند عارضه داشتند. حسینی گفت: ٧ نفر اول باید در طول ٢٨ روز مورد مطالعه قرار گیرند و هر فرد ٢٨ روز باید ایمنی واکسن بر روی بدنش بررسی شود.

 

خوش گذرانی لاکچری بهتاش سریال پایتخت کنار ساحل + تصاویر

 

واکسن کرونا

آخرین اخبار از زمان ورود واکسن کرونای ایرانی به بازار

مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کشوری کرونا و استاد دانشگاه بقیه الله با اشاره به تزریق واکسن ایرانی به داوطلبان دیگر اظهار کرد: در شرایط کنونی واکسن ایرانی به هفت داوطلب دیگر تزریق شده است و خوشبختانه حال سه داوطلب اول که این واکسن را دریافت کرده اند،مساعد است و تا به امروز هیچ‌گونه مشکلی در وضعیت سلامتی آن‌ها شاهد نبودیم.

او ادامه داد: در این مرحله از مطالعه بالینی قرار است واکسن روی ۵۶ داوطلب تزریق و نتایج آن مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. واکسن ایرانی در دوز و به فاصله ۲۸ روز روی داوطلبان تزریق خواهد شد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود امیدواریم که فاز اول مطالعاتی این واکسن تاپایان سال تمام شود و بر اساس پیش بینی‌ها واکسن ایرانی زودتر از اواخر خرداد به دست مردم نمی‌رسد.

قانعی در خصوص تولید واکسن کوبایی گفت: معتقدم که واکسن کوبایی خوب است و‌ ایران قرار داد خوبی با این کشور در زمینه تولید واکسن امضا کرده است. امیدوارم واکسن کوبایی در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه رسیده و در دسترس مردم قرار بگیرد.

 

واکسن کرونا

جزئیات جدید از تولید مشترک واکسن کرونای ایران و کوبا

تولید مشترک، تولید داخل و واردات؛ این ها سه استراتژی کشور برای تامین واکسن کرونا هستند. مسیرهایی که به موازات یکدیگر پیش رفته و هر یک چالش ها و دغدغه های خاص خود را دارند.تولید مشترک، تولید داخل و واردات؛ این ها سه استراتژی کشور برای تامین واکسن کرونا هستند. مسیرهایی که به موازات یکدیگر پیش رفته و هر یک چالش ها و دغدغه های خاص خود را دارند...

با شیوع جهانی کرونای بدون مرز، سیستم های بهداشت و درمان دنیا تلاش کردند تا هر چه زودتر دارویی، درمانی یا واکسنی برای این درد بی درمان پیدا کنند. کرونا سریع مرزهای کشورها را طی می کرد و هر روز بیشتر جان می گرفت. بنابراین باید سرعت کشف نوش دارو افزایش می یافت. همین بود که واکسن سازان جهان تصمیم گرفتند که راه ۱۰-۱۵ ساله تولید واکسن را طی چند ماه طی کنند تا زنجیره انتقال ویروس تاج دار را قطع کنند. به طوری که حالا با گذشت حدود ۱۱ ماه از شیوع کووید-۱۹، شاهدیم که بسیاری کشورها توانستند واکسن کرونا را با روش های مختلف تولید کرده و به صورتی اضطراری واکسیناسیون علیه این بیماری را آغاز کنند.

 

بیشتر بخوانید :

 

در کشور ما نیز از ابتدای بحث ساخت واکسن کرونا دغدغه نحوه تامین این واکسن تحت تاثیر تحریمها وجود داشت. بر همین اساس بود که وزارت بهداشتی ها سه مسیر را برای دسترسی به واکسن کرونا پیش گرفتند؛ تولید داخلی واکسن کرونا با توان دانشمندان ایرانی، تولید مشترک آن از طریق انتقال دانش فنی و در نهایت واردات.

 
 

واکسن فایزر

جزییات تولید مشترک واکسن کرونای ایرانی-کوبایی

وزیر بهداشت بارها و بارها اعلام کرده بود که یکی از مسیرهای دسترسی به واکسن کرونا، تولید مشترک آن واکسن بین ایران و کشورهای دیگر است، البته به شرط انتقال دانش فنی. در این زمینه بر همین اساس چند هفته پیش مقامات بهداشت و درمان کشورمان از تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و کوبا خبر داده و اعلام کرده بودند که فاز اول آن در کوبا انجام شده و فاز دوم انسانی این واکسن نیز در کوبا در حال انجام است.

حالا هم در گزارشی که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده، مقامات کوبایی از این پروژه مشترک سخن به میان آورده و اعلام کردند که توافق‌نامه همکاری برای آزمایش و تولید واکسن کرونا با ایران را امضا کرده‌اند و قرار است فن‌آوری واکسن کوبایی به ایران انتقال یابد، مشروط به این که کوبایی‌ها مرحله سوم آزمایش انسانی را در ایران انجام دهند.

 

چهار تشکل پزشکی خراسان رضوی از منع خرید واکسن کرونا حمایت کردند | شهرآرانیوز

نحوه همکاری در واکسن کرونای تولید مشترک

البته پیش از این دکتر علیرضا بیگلری- رییس انستیتو پاستور ایران درباره جزییات واکسن کرونای تولید مشترک با کوبا به ایسنا، اعلام کرده بود که طراحی واکسن کرونا در حوزه تولید مشترک از سوی هر دو کشور انجام شده است و مطالعات کیفی تولید این واکسن به صورت مشترک بین دو کشور انجام می‌شود. باید توجه کرد که چهارچوب این شیوه تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران وجود دارد.

وی در هشتم دی ماه ۱۳۹۹ از آغاز فاز دوم مطالعه انسانی واکسن کرونای تولید مشترک در کشور همکار با نظارت انستیتو پاستور ایران خبر داد و گفت: قرار شد کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک در کشور همکار انجام شود که این اتفاق افتاد و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم نیز در حال انجام است.

بیگلری اعلام کرد که به محض اینکه نتایج فاز دوم را دیدیم و از ایمنی و کارایی واکسن مطمئن شدیم و در حد قابل قبول بود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد.

 

افزایش امیدها برای تایید واکسن کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ - ایرنا

جدیدترین اظهارات وزیر بهداشت درباره واکسن ایرانی - کوبایی

در عین حال وزیر بهداشت نیز روز گذشته در جلسه ستاد کرونای استان مازندران در این باره، گفت: یکی از مسیرهایمان در حوزه تامین واکسن کرونا، استفاده از ظرفیت انتقال دانش فنی بود. خیلی ها آمدند و به ما اعلام کردند که فاز کلینیکال ترایال را در کشور ما انجام دهند، اما گفتیم اجازه چنین اقدامی را نمی دهیم. این موضوع را هم به استحضار مقام معظم رهبری و هم رییس جمهور رساندم که اجازه نمیدهیم کشوری بیاید و واکسنش را روی مردم کشور ما آزمایش کند، مگر اینکه در فازی از کار باشد که قرار باشد با هم همکاری کرده و بخواهیم در آینده آن واکسن را از طریق انتقال دانش فنی در ایران بسازیم.

نمکی ادامه داد: بر این اساس با یک کشور خارجی، با کوبایی ها که در حوزه واکسن هپاتیت بی و پنوموکوک با ما در کشور کار کردند، مذاکره کردیم و قرار شد روی واکسن کرونا هم کار کنیم. مدتها مذاکره کردیم. در این واکسن بر اساس یکی از شیوه های بسیار موثر کار شده که از بقیه پلتفرم ها موثرتر است. به هر حال این قرارداد هم امضا شد.

وی گفت: فاز سوم کلینیکال ترایال این واکسن مشترک را در آینده روی انسان انجام می دهیم. دو فاز قبلی مطالعه بالینی این واکسن در خارج از کشور موفق انجام شده و قرار است فاز سوم آن را شروع کنیم. در بهار آینده این مجموعه هم به مجموعه ما در پاستور اضافه خواهد شد.

بر این اساس باید منتظر باشیم تا نتایج فاز دوم مطالعه انسانی واکسن تولید مشترک بین ایران و کوبا بررسی شود و بعد از آن وارد فاز سوم مطالعه بالینی در ایران شویم که به گفته رییس انستیتو پاستور ایران، کم خطرترین فاز مطالعاتی است.

 

۳۰ طرح مقابله‌ای با کرونا در طب سنتی و گیاهی - ایرنا

واکسن کرونای جدید ایرانی در راه است؟

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت : تست انسانی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سه شنبه نهم دی ماه 99 آغاز شد.تزریق این واکسن به 56 داوطلب برای حصول نتیجه نهایی 2 ماه طول می کشد.

 

 

 

واکسن کرونا قبل از کریسمس به دستمان می‌رسد؟

 

ایران از این 3 کشور واکسن کرونا می خرد

 

دبیر کل جمعیت هلال احمر درخصوص تهیه واکنس کرونا گفت: در نظر داریم یک میلیون واکسن از کشورهای چین، هند یا روسیه خریداری کنیم. محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که « آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر به کجا رسیده است؟ »،گفت: بحث واکسن کرونا در نظام بین‌المللی وضعیت خاصی دارد. اکثر کشورها خود در گیر کرونا هستند و در خصوص بحث تولید واکسن، به هرحال با توجه به  آزمایش‌های اولیه و تایید برخی سازمان‌های بهداشتی،بعضی کشورها شروع به استفاده از این واکسن‌ها کردند.

 

وی ادامه داد: البته هنوز در کشورها به میزان تولیدی نرسیده اندتا جوابگوی نیاز کشورهای خودشان باشد؛مانند روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی؛ ضمن اینکه الحمدالله در کشور نیز دوستان مشغول بوده و به جاهای خوبی نیز رسیده‌اند.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود:در ایران ما تجربه صد ساله واکسن سازی داریم و تقریبا یکی از قدرت‌ها در واکسن سازی هستیم و تا حدود زیادی کارهای مربوط به واکسن کرونا نیز پیش رفته است.

 

قوسیان مقدم ابراز داشت:گروهی از متخصصان پزشکی ایرانی در آمریکا انجمنی داشتند و پیشنهاد داده بودند تا از شرکت فایزر که در آمریکا واکسن تولید کرده، می‌توانیم 150 هزار واکسن فایزر را تهیه و به ایران ارسال کنیم.

 

وی متذکر شد: البته واکسن فایزر نسبت به واکسن‌های دیگر از جهت نگهداری شرایطی دارد و به دمای منفی 70 درجه نیاز دارد و باید در تانک ازت نگهداری شود.

 

احتمال واردات یک محموله واکسن کرونا در ۲ ماه آینده - ایرنا

 

ناجی ملت‌ها، دشمن شرکت‌ها/ واکسن کرونا به روایت اکونومیست

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بر عکس واکسن‌های کشورهای شرقی که می‌توان در یخچال نگهداری کرد، نگهداری آسان و جابجایی واکسن فایز پیچیدگی‌هایی دارد.

 

قوسیان مقدم تصریح کرد:البته چون یک بحث کمک بود، جمعیت هلال احمر قبلا اعلام کرد تا ان شاالله واکسن خودمان آمده شود می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

وی یادآور شد: همزمان وزارت بهداشت نیز بحث  تهیه واکسن چینی را پیشنهاد کرده بود، رایزنی با کشورهای شرق هم شروع شد؛ شامل چین ، هند و روسیه است.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد:البته این محدودیت در اکثر کشورها اعمال می‌شود و همه دنبال این هستند که ابتدا کشورخود را واکسینه کنند و بعد واکسن را به فروش برسانند.

 

قوسیان مقدم افزود:بعضی از کشورها نیز که در تحقیقات اولیه کشورهای تولید کننده شرکت کردند این کشورها به آنها تعهد داده بودند تا مقداری به آنها می‌دهند؛البته این مقدار کم واقعا جوابگوی نیاز کشورها نیست؛ شاید در حد معمولی بتواند پوشش دهد.

 

وی گفت: چون ابتدای تولید واکسنها در همه نقاط است و حدود 90 درصد پاسخگو است، اما از نظر روانی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر  بیان داشت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در جمعیت هلال احمر با رایزنی که انجام دادیم تصمیم شد از پذیرش واکسن فایزر خودداری کنیم؛ اما کماکان برای خرید از کشورهای شرقی کارهای را نیز انجام میدهیم و امیدواریم هرچه زودتر نیز واکسن تولید خودمان نیز عملیاتی شود.

 

قوسیان مقدم ادامه داد: سه کشور هند، چین و روسیه در شرق واکسن هایی دارند که می‌توانیم روی اینها فکر کنیم و البته احتمال خرید از چین بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید : 

 

وی در پاسخ به این پرسش که « چه تعداد واکسن خریداری می‌کنید؟ »، افزود: در بحث‌های حاکمیتی معین دولت است؛ یعنی ما کاری را مستقل انجام نمی‌دهیم و در بحث داروها نیز وقتی عمل می‌کنیم به درخواست دولتها کمک می‌کنیم.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر بیان داشت: چراکه ما انجمن غیر دولتی هستیم و بنابراین به درخواست وزارت بهداشت که از ما درخواست کرده بود دنبال واردات یک میلیون دوز واکسن کرونا هستیم که به احتمال زیاد از چین و یا اگر مشکلی پیش آمد، از هند یا روسیه وارد می‌کنیم.

 

 قوسیان مقدم درباره « زمان واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر »، اظهار داشت: نمی‌توانیم زمان اعلام کنیم؛چراکه  واکسن کرونا ویژگی خاص خود را دارد؛ برخی کشورها در مراحل تولید واکسن کمک کردند و کشورهای سازنده اولویت را با این کشورها قرار داده‌اند و از نظر قیمت فاکتورهای مختلفی دارد.

 

وی یادآور شد:محصولی نیست که فراوان بوده و در دسترس باشد و حق انتخاب داشته باشیم که کدام بهتر است؛ ضمن اینکه باید از نظز بهداشتی سلامت بوده و تاییدیه داشته باشد و خرید راحتی نیست که بگوییم فردا وارد می‌کنیم  

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد:به هرحال ما عضو فدراسیون بین‌المللی هستیم و با صلیب سرخ و هلال احمر کشورها ارتباطاتی داریم و از این کانالها استفاده می‌کنیم.

 

 

 

تولید یک میلیون دوز واکسن کرونای روسیه تا دی‌ماه

 

ورود کدام واکسن ها به ایران ممنوع شد؟

 

 رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) در سخنانی تلویزیونی به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است.
 

 

بر این اساس واردات واکسن های فایزر،مدرنا و آکسفورد که بهترین اثر بخشی را داشتند و در اروپا و آمریکا توزیع شدند،ممنوع شد. گفتنی است واکسن فایزر  می‌تواند در برابر ویروس جهش‌یافته کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی کشف شده، از فرد مبتلا محافظت کند.

 

 

 

اثربخشی ۹۰ درصدی واکسن آمریکایی؛ نیمه تاریک و روشن واکسن جدید - پایگاه خبری همزمان | پایگاه خبری همزمان

 

کدام کشورها از این ماه واکسن کرونا دریافت می کنند؟

 

روز ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) واکسن کرونا فایزر/بیونتک را وارد فهرست مصرف اضطراری‌اش کرد و اکنون در حال بازبینی واکسن‌های شرکت آسترازنکا و شرکت چینی سینوفارم برای وارد کردن به همین فهرست است. این سازمان همچنین در حال مذاکره با شرکت مدرنا و انستیتو گامالیای روسیه درباره واکسن‌های کرونا تولیدی‌شان است.

 

کیت اوبراین، مدیر ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز پنجشنبه گفت: «به این ترتیب برنامه کواکس به بیش از ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا دسترسی دارد. ما تحویل این واکسن‌ها را احتمالا تا پایان ژانویه (اوائل بهمن) و حتما از اوائل فوریه (اوائل اسفند) و میانه فوریه شروع خواهیم کرد.»

 

 

 

به گفته اوبراین تا به حال حدود ۱۵ سازنده واکسن داده‌های مربوط به واکسن‌های کرونای تولیدی‌شان را به سازمان جهانی بهداشت تسلیم کرده‌اند و سازندگان بیشتری نیز به آنها خواهند پیوست.

 

او  گفت: «ما انتظار داریم که واکسن‌های بیشتری در هفته‌های آینده و چند ماه آینده وارد فهرست مصرف اضطراری شوند.»

 

برنامه کواکس علاوه بر سازمان جهانی بهداشت بوسیله «اتحادیه واکسن «گاوی» (GAVI) و «اتحاد ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری» (CEPI) حمایت می‌شود. ۱۹۰ کشوری که در این برنامه دخیل هستند شامل کشورهای ثروتمندتری هم می‌شود که خودشان پول واکسن‌ها را می‌پردازند، و بر اساس میزان جمعیتشان سهمشان از واکسن‌ها را دریافت می‌کند.

 

برزیل آماده خرید واکسن کرونا از روسیه می‌شود | دیدبان روسیه

 

فیلم لو رفته از فروش واکسن کرونا در ناصر خسرو

 

این روزها بازار دلالی واکسن کرونا داغ است، حالا خبرنگار شبکه خبر به خیابان ناصر خسرو رفته تا در قالب دوربین مخفی از دلالی این روزهای واکسن کرونا در این مکان تصاویری تهیه کند.

 

 

 

 

علت تاخیر در ساخت واکسن کرونا کشف شد

محمدرضا هاشمیان فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه علوم پزشکی،درباره ساخت واکسن ایرانی کرونا گفت: این کار بزرگی بود که صورت گرفت و نشان داد که باید قدر دانشمندان کشور را بدانیم و زودتر از این شروع به کار کنیم، به جای این که تا این حد دیر شود این کار می‌توانست شش ماه قبل صورت بگیرد. وزارت بهداشت باید دانشمندان خود را شناسایی کرده و به آن‌ها اعتبار بدهد. قبلا دیدیم که چه در قضیه واکسن چه ماجراهای دیگر، عکس این اتفاق رخ داده است.

 

او افزود: این عزیزان در شش هفت ماه گذشته واکسن خارجی رو قبول نداشتند . کلا واکسن را  قبول نداشتند. مصاحبه ‌های آن‌ها موجود است. 

 

هاشمیان توضیح داد:  یادتان رفته می‌گفتند واکسن فقط هفتاد روز ایمنی‌زایی دارد؟ یا می‌فرمودند برای تولید واکسن هفت سال نیاز است؟ حتی می‌گفتند ویروس مدام دچار جهش می شود و واکسن تاثیری نخواهد داشت. الان برخی از هموطنان ما به این حرف ها فکر می‌کنند، برخی هنوز از بنده می پرسند که آقای دکتر واقعا واکسن ها ۷۰ روز ایمنی زایی دارند و یا اینکه آیا این واکسن‌ها تله ای برای درآمدزایی کشورهاست؟

 

زمان ورود واکسن کرونایِ ایرانی به بازار

طبرسی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: قبلا یک واکسنی که تایید می شد تازه بعد از آن به تولید انبوه می رسید که این خود یک یا دو سال زمان می برد.

 

انتخاب: طبرسی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: اگر واکسن کرونای تولید ایران، تمام مجوزها را کسب کند تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسد.

 

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در برنامه تلویزیونی گفت: مسئله ای که واضح است این است که مرکزی که این واکسن را تولید کرده امکانات را برای تولید انبوه نیز فراهم کرده است این همان کاری است که آمریکایی ها هم انجلم دادند.

 

وی در ادامه گفت: یعنی قبلا یک واکسنی که تایید می شد تازه بعد از آن به تولید انبوه می رسید که این خود یک یا دو سال زمان می برد. ستاد اجرایی فرمان امام در شرکت های دارویی مربوط به بنیاد برکت این زمینه را آماده کرده است که این واکسن تا 12/5 میلیون دوز در ماه تولید شود که آقای دکتر مخبر نیز این را اعلام کرد. این اقدام بزرگی است.

 

وی افزود: یعنی اگر این واکسن در اردیبهشت ماه مجوز بگیرد در آن زمان امکان تولید انبوه آن وجود دارد و این کار واکسیناسیون را مقداری جلو می اندازد.

 

 

واکسن کرونا کشف شد

آیا همه مردم باید واکسن کرونا بزنند؟

 

 

 

 

 

 

ورود واکسن کرونا به ایران صحت دارد؟

 

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت درباره انتشار خبری مبنی بر ورود نخستین محموله واکسن کرونا به ایران نوشت: «خبر ورود محموله واکسن کرونا به ایران صحت ندارد.

 

ما همچنان در نوبت خرید واکسن هستیم تا پیش از تولید انبوه واکسن داخلی بتوانیم گروه‌های در معرض خطر و کادر درمان را واکسینه کنیم. 

 

اما تا این لحظه واکسنی به ایران تحویل داده نشده و قطعا لیست کشورهایی که واکسن گرفته‌اند، مشخص است.»

 

 

 

کدام واکسن ‌های کرونا رسما تایید شدند؟

 

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به تشریح آخرین وضعیت واکسن‌های کرونا در دنیا پرداخت. طی ماه‌های گذشته محققین تولید واکسن از همه روش‌های مختلف، کار بر روی ویروس کرونا را آغاز کردند و این تلاش برای آن است تا هر چه سریع‌تر به واکسن مؤثر علیه این بیماری دسترسی حاصل شود.

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت تحقیقاتی علمی در کشورهای متعدد در حال تحقیق و تولید واکسن هستند. برخی از شرکت‌ها موفقیت بیشتری داشته و توانسته‌اند به مراحل مطالعات انسانی نیز برسند و از ابتدای تابستان ۱۳۹۹ کارآزمایی‌های بالینی روی انسان آغاز شده است. قابل ذکر است که فقط واکسن‌های ژنتیکی نیاز به زنجیره سرمای مخصوص در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد دارند و بقیه واکسن‌ها می‌توانند در دمای معمول یخچال همانند سایر واکسن‌های موجود استفاده شوند.

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، واکسن‌هایی که تا اول دی ماه ۱۳۹۹ موفق به دریافت تاییدیه مصرف شده‌اند و یا در شرف دستیابی به تاییدیه نهایی مصرف هستند، عبارتند از:

 

یک از آنها واکسن تولیدی مشترک شرکت‌های آمریکایی و آلمانی به نام فایزر-بی و ان تک Pfizer-BioNtech است، این واکسن از نوع واکسن‌های ژنتیکی است و برای نگهداری و حمل و نقل نیاز به شرایط حرارتی ویژه حدود منفی ۷۰ درجه سانتیگراد دارد. این واکسن در دو نوبت به فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود. در حال حاضر دو کشور آمریکا و انگلستان استفاده از این واکسن را آغاز کرده‌اند و در کشورهای دیگری مانند کانادا، سنگاپور، عربستان، امارات متحده عربی، کویت و بحرین تاییدیه مصرف گرفته است.

 

واکسن دیگر تولیدی شرکت آمریکایی به نام مودرنا Moderna نیز از نوع ژنتیکی است و استفاده آن از اول دی ۱۳۹۹ در آمریکا آغاز شده است. این واکسن برای نگهداری و حمل و نقل نیاز به حرارت منفی ۲۰ درجه سانتیگراد دارد ولی تا یک ماه می‌تواند در دمای یخچال ۲ تا ۸ درجه نیز کارایی خود را حفظ نماید. این واکسن نیز ۲ نوبت به فاصله ۲۸ روز تزریق می‌شود. علاوه بر آمریکا، اتحادیه اروپا برای ۱۶۰ میلیون دوز از این واکسن قرار داد بسته است.

 

واکسن تولیدی شرکت چینی به نام سینووک Sinovac نیز از نوع ویروس غیرفعال شده است. این واکسن در کشورهای مختلف مانند ترکیه و برزیل مطالعه بالینی شده است. تعداد زیادی از کشورها برای تولید مشترک آن مانند برزیل، اندونزی و هند که از تولید کنندگان بزرگ واکسن هستند قرارداد بسته‌اند. این واکسن در کشور چین در حال استفاده محدود است و اندونزی اولین محموله آن را برای مصرف وارد کرده است. دو نوبت واکسن به فاصله ۲ هفته تزریق می‌شود و در دمای یخچال از آن نگهداری می‌شود.

 

واکسن دیگر تولیدی شرکت‌های چینی سینوفارم Sinopharm در شهرهای ووهان و پکن نیز از نوع غیر فعال شده است. در بحرین و امارات متحده عربی تاییدیه مصرف گرفته و تا کنون در کشور چین مصرف شده است. دو نوبت واکسن به فاصله ۳ هفته تزریق می‌شود و در دمای یخچال نگهداری می‌شود.

 

واکسن تولیدی شرکت چینی کانسینو CanSino نیز بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن است. از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می‌کند. مطالعه بالینی در کشورهای عربستان، پاکستان و روسیه نیز در حال انجام است. این واکسن فقط یک نوبت تزریق می‌شود و در دمای یخچال نگهداری می‌شود.

 

واکسن تولیدی شرکت روسی گامالیا Gameleya با نام اسپوتنیک پنج واکسن دیگری است که بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن ساخته شده است و از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می‌کند. ۲ نوبت از واکسن به فاصله ۳ هفته تزریق می‌شود. در حال مطالعه جهت تولید نوع قابل نگهداری در دمای یخچال هستند ولی در حال حاضر واکسن آنها باید در فریزر نگهداری شود.

 

واکسن تولیدی شرکت انگلیسی سوئدی آکسفورد-آسترازنکا Oxford/AstraZeneca بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن است و از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می‌کند. ۲ نوبت از واکسن به فاصله ۴ هفته تزریق می‌شود. مطالعات این واکسن در کشورهای مختلفی انجام شده است و برای تولید ۲ میلیارد دوز واکسن تا انتهای سال آینده برنامه ریزی کرده‌اند. این واکسن در دمای یخچال نگهداری می‌شود.

 

واکسن تولیدی شرکت آمریکایی جانسون و جانسون Johnson & Johanson نیز بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن است که از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می‌کند. در حال بررسی ارجحیت و کارایی استفاده یک نوبت و یا دو نوبت واکسن هستند اما آن هم در دمای یخچال نگهداری می‌شود.

 

واکسن تولیدی شرکت آمریکایی نوواوکس Novavax نیز بر مبنای تکثیر بخشی از ویروس در محیط کشت سلولی تولید می‌شود. دو نوبت واکسن به فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود که در دمای یخچال نگهداری می‌شود. همچنین واکسن تولیدی شرکت بهارات هندوستان Bharat Biotech از نوع ویروس غیرفعال شده است که در حال حاضر مطالعه روی ۲۵ هزار و ۸۰۰ نفر در گروه سنی بالای ۱۸ سال در حال انجام است و در ماه‌های آینده نتایج آن روشن می‌شود. این واکسن دو نوبت به فاصله ۲۸ روز تزریق می‌شود و می‌توان آن را در دمای یخچال نگهداری کرد.

 

پیش از این دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن ایرانی کرونا که ۹ دی ۹۹ فاز اول مطالعه انسانی آن آغاز شد نیز گفته بود: واکسن کرونای ایرانی هنوز تولید نهایی نشده است و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و این واکسن از نوع ویروس غیرفعال شده کرونا یا Inactivated coronavirus است که ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد. واکسن بعد از اتمام فاز اول و بررسی نتایج آن، وارد فاز دوم و سپس فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهد شد و در نهایت بعد از اتمام فازهای مطالعه انسانی مجدداً بررسی شده و در صورت دریافت مجوز سازمان غذا و دارو وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین تاکید کرده بود: اگر قرار باشد در حوزه صادرات واکسن کرونای ایرانی اقدام کنیم، می‌توان برای دریافت مجوز سازمان جهانی بهداشت یا سازمان‌های مرتبط بین‌المللی یا کشورهای مقصد برای این واکسن هم اقدام کرد اما، برای استفاده در کشور نیازی به مجوز سازمان بهداشت جهانی نیست و همه چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می‌شود البته؛ ممکن است مستندات برای سازمان بهداشت جهانی ارسال شود.

 

سازمان جهانی بهداشت این واکسن کرونا را تایید کرد

سازمان جهانی بهداشت تایید کرد که می‌توان از واکسن‌های کرونای فایزر و بیونتک به صورت اضطراری استفاده کرد و کشور‌های فقیر ممکن است به زودی به این واکسن‌های ضد کرونا از طریق طرح کواکس دسترسی پیدا کنند.

 

سازمان جهانی بهداشت با تایید واکسن فایزر گفت: به کشور‌ها توصیه می‌کنیم که روند اعطای مجوز و دریافت واکسن کرونا را برای استفاده اضطراری تسریع کنند.

آژانس بهداشتی سازمان ملل نیز اعلام کرد: در بررسی‌های مشخص شده است که واکسن‌های فایزر و بیونتک که پیش از این در آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و ده کشور دیگر مجوز گرفته است دارای معیار‌های لازم برای ایمنی و اثربخشی تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

 

واکسن‌های کرونای فایزر و بیونتک باید در دمای بسیار پایین نگهداری شوند و این یک مانع بزرگ برای کشور‌های در حال توسعه است، زیرا امکانات لازم برای نگه داری را ندارند.

 

سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: این نیاز باعث می‌شود که واکسن در مکان‌هایی که ممکن است تجهیزات کاملی برای نگه داری ندارند، چالش برانگیز شود.

 

کرونای انگلیسی

 

حال دریافت کنندگان واکسن کرونای ایرانی چگونه است؟

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اعلام وضعیت ۳ نفر دریافت کننده واکسن ایرانی کرونا گفت: طی ۲ ماه به ۵۳ نفر داوطلب دیگر واکسن تزریق می شود. دکتر پیام طبرسی در خصوص آخرین وضعیت  واکسن کرونا  که روز گذشته به ۳ نفر تزریق شد گفت: ۳ نفری که روز گذشته به آنها واکسن کرونا تزریق شد تا کنون حالشان خوب اعلام شده است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس پروتکل‌های این طرح، ۳ نفر باید به مدت ۷ روز قرنطینه باشند، بیان کرد: در این قرنطینه یک هفته‌ای آزمایشاتی به انجام می‌رسد و اگر عارضه‌ای نداشته باشند به مرحله دوم تزریق خواهند رفت.

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که این واکسن چه زمانی و طی چه پروسه‌ای به ۵۳ نفر باقیمانده تزریق می‌شود، عنوان کرد: به این ۵۳ نفر، طبق پروتکل‌ها طی دو ماه واکسن به عنوان تست انسانی تزریق خواهد شد. محقق پروژه تولید  واکسن ایرانی کرونا  خاطر نشان کرد: این طرح پروتکل‌هایی دارد که تیم بر اساس آن پیش می‌رود.

 

جدید از کرونا

دومین واکسن ایرانی کرونا در راه است 

علیرضا بیگلری در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با اشاره به قدمت انستیتیو پاستور ایران و نقش این مجموعه در حوزه سلامت گفت: انستیتیو پاستور ایران با قدمت صد ساله همواره در حوزه سلامت پرچمدار مبارزه با بیماری‌ها بوده است و با شیوع کرونا هم شبکه ملی تشخیص این بیماری توسط این مجموعه را اندازی شد و به دنبال آن اطلاعات لازم فنی را برای خرید بهترین واکسن در اختیار مسئولان قرار داد. این واکسن از مجموعه کواکس خریداری شده و به زودی وارد کشور خواهد شد. در زمینه تولید داخلی سعی کردیم به شرکت‌های مختلف کمک کنیم و به طوریکه شاهد هستیم چندین واکسن ایرانی در صف کارآزمایی بالینی قرار دارند.

 

وی با اشاره به طرح‌های اختصاصی انستیتیو پاستور اظهار داشت: این مجموعه قدیمی‌ترین واکسن ساز خاور میانه است و سابقه‌ای طولانی در کنترل کیفی و تولید واکسن دارد. ما با همکاری کشوری دیگر به تولید واکسن اقدام کردیم. فاز حیوانی واکسن طی شده و فاز یک کارآزمایی بالینی هم با نظارت انستیتیو پاستور در آن کشور انجام شده است و فاز ۲ هم در حال انجام است و پس از آنکه تحلیل نتایج فاز دو انجام شد؛ فاز ۳ که بی خطرترین فاز است بر روی حدود ۵۰ هزار نفر بین ماه‌های بهمن و اسفند توسط مجموعه انجام خواهد شد و امیدواریم تولید انبوه را پس از فاز ۳ آغاز کنیم.

رئیس انستیتیو پاستور از کرونا به عنوان پیچیده‌ترین بیماری قرن نام برد و گفت: هنوز ابهامات زیادی درباره ایجاد این بیماری، نحوه کنترل و ساخت واکسن آن وجود دارد. در کشور‌های دیگر برای ساخت واکسن اقدام می‌شود، ولی موضوع مهم این است که با گذر زمان تاثیر هر یک از این واکسن‌ها مشخص خواهد شد. به همین دلیل واکسن‌هایی که در دنیا ساخته می‌شوند از نظر ایمنی طبقه بندی می‌شوند و باید انتخاب کرد که کدام واکسن برای ما مناسب‌تر است.

وی افزود: برای خرید واکسن دو را ه داشتیم. اول قرارداد با کارخانه‌ای خاص که منطقی نبود و ریسک بالایی داشت، چون در صورت عدم موفقیت آمیز بودن این واکسن، پول ما سوخت می‌شد. راه دوم قرارداد با کواکس بود که مجموعه‌ای از ۱۸ شرکت جهانی ساخت واکسن کرونا و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

 

بیگلری در توضیح واکسن‌های MRNA گفت: این واکسن‌ها برای اولین بار است که برای کنترل بیماری‌های عفونی در دنیا با این وسعت استفاده می‌شوند و ما از عوارض طولانی مدت آن‌ها مطلع نیستیم. ضمن اینکه این واکسن‌ها بسیار گران هستند و شرایط سختی برای نگهداری و حمل و نقل دارند. با توجه به این شرایط باید انتخابی عاقلانه داشته باشیم.

وی افزود: امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای ۸۰ میلیون نفر میسر است، ولی بهتر است وارد این فاز نشویم، چون سرمایه گذاری عظیمی می‌خواهد. این واکسن در کشور‌های اروپایی هم با حجم کم توزیع می‌شود. برای کشوری مثل ایران که وسعت و نقاط دورافتاده بسیار دارد با صرف نظر از عوارض و قیمت فایزر، انتخاب عاقلانه آن است از واکسن دیگری استفاده شود. فایزر باید در دمای ۸۰ درجه زیر صفر نگداری شود. به همین دلیل واکسن‌های کواکس بهترین انتخاب در نگهداری و زیرساخت و عوارض ناشی از آن است.

 

رئیس انستیتیو پاستور درباره جایگزینی ویروس انگلیسی با ویروس کرونای ووهان گفت: وقتی ویروس جهش انجام می‌دهد با ویروس جدیدی مواجه خواهیم بود. چون ژنوم این ویروس RNA است؛ در رونویسی آن ۱۰ هزار برابر شانس خطا و جهش بیشتر از ویروس‌های دارای ژنوم DNA وجود دارد؛ بنابراین هرچه گردش بیشتر باشد جهش هم بیشتر خواهد بود و احتمال اینکه به این نتیجه برسیم که دوباره باید واکسن‌های جدید بازسازی شوند امری معقولانه است. به همین خاطر نه تنها ویروس انگلیسی را داریم بلکه باید منتظر باشیم تغییرات زیادی در چرخه جهش این ویروس اتفاق بیفتد؛ بنابراین مطمئن‌ترین راه پیشگیری است که معمولترین روش آن هم استفاده از ماسک، رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است. کشور‌هایی که می‌خواهند فقط به واکسن متکی باشند ممکن است نتیجه مناسبی را دریافت نکنند.

 

اخبار جدید از کرونا

 

ا‌ولین واکسن ایرانی کرونا به یک بانو تزریق شد

 بر اساس اعلام مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امروز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا آغاز شد. این کارآزمایی روی تعدادی از افراد داوطلب در یکی از هتل‌های تهران به عنوان تست انسانی شروع شد. اولین بانوی ایرانی که این واکسن را دریافت می کند دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است و پس از آن تست بعدی روی یکی از مدیران ارشد این مجموعه انجام می شود. 

 

 

 

 

در مراسم امروز وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام حضور دارند. طیبه مخبر نخستین داوطلب واکسن ایرانی کرونا در صحبت کوتاهی گفت: امیدوارم این روند علمی به نتیجه برسد و من هم مثل همه مردم ایران امیدوارم. خوشحالم ولی نه از اینکه نفر اول آزمایش واکسن ایرانی کرونا هستم بلکه از اینکه این فرآیند علمی اینقدر در کشورمان خوب پیش رفت و به سلامتی همه مردم کشورمان منجر شود.

 

حجت نیکی ملکی رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دقایقی پیش در توئیتی نوشت: «تا ساعتی دیگر اولین تزریق انسانی فاز اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام»

 

وی پیش از این شب گذشته اعلام کرده بود که ساعتی قبل مجوز آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام توسط وزارت بهداشت صادر شده است و فردا (۹ دیماه ۹۹) تزریق انسانی بر روی چند نفر از داوطلبان صورت خواهد گرفت. از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در میان داوطلبین فردا هستند.»

 

همه چیز در مورد کرونا

نحوه توزیع و تزریق واکسن کرونا در ایران 

دکتر جعفر صادق تبریزی، درخصوص چگونگی توزیع واکسن کرونا، گفت: توزیع واکسن کرونا بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی انجام خواهد شد. البته هنوز اولویت‌بندی‌ها صورت نگرفته است اما درهر حال توزیع واکسن با شبکه‌های بهداشتی درمانی است.

 


وی درخصوص افرادی که اسامی‌ آنها در نظام شبکه بهداشتی و سامانه سیب ثبت نیست، اظهار کرد: این افراد هم می‌توانند به مراکز ما مراجعه کرده و هنگام دریافت واکسن اسامی آنها در سامانه ثبت شود. این افراد تفاوتی با سایر کسانی که اکنون نامشان در سامانه است ندارند. شبکه بهداشتی درمانی ما گسترده است و در همه‌جا پایگاه سلامت، مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاه بهداشت داریم؛ این مراکز در دسترس مردم هستند.

تبریزی درباره اولویت بندی برای تزریق ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایرز اهدایی از سوی خیرین، گفت: هر واکسنی از هر مسیری بیاید بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت تزریق می‌شود که فعلا این اولویت‌ها اعلام نشده است.

وی افزود: ضرورتی وجود ندارد که همه افراد واکسن کرونا را دریافت کنند، به طور مثال سازمان بهداشت جهانی برای افراد زیر ۱۶ سال و مادران باردار تزریق واکسن کرونا را توصیه نمی‌کند و برای بقیه افراد هم بر اساس اولویت‌ها واکسن تزریق می‌شود و ایمنی گروهی در جامعه به وجود می‌آید بنابراین؛ ضرورتی ندارد که ۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند.

مدیرگروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: درباره درصد ایمنی در برابر ویروس کرونا می‌توانیم از داده‌ها و پلتفرم‌های عددی آنها استفاده کنیم، بنابراین می‌توان گفت ایمنی واکسن کرونای تولید داخل هم حدود ۹۰درصد است، اما باز برای رسیدن به عدد دقیق باید صبر کرد. روزنامه جام جم گفت‌وگویی با حسن جلیلی، مدیرگروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

کرونا

 

فقط ۰.۰۴ درصد مردم جهان واکسن زده‌اند

در هیچ کشوری نمی‌توان در مدت‌زمان کوتاهی همه مردم یک کشور را در برابر ویروس کرونا واکسینه کرد. در کشورهایی که از یک تا دو ماه پیش واکسیناسیون را شروع کرده‌اند، تمام نیاز مردم کشورشان به واکسن را تأمین نکرده‌اند و البته واکسیناسیون را برای همه مردم انجام نداده‌اند. 

آمار جهانی کسانی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند، فقط ۰.۰۴ درصد است. به‌عبارت‌دیگر آمار جهانی واکسیناسیون حتی به عدد یک‌دهم هم نرسیده است. بنابراین باید مدت‌زمان بیشتری بگذرد تا بتوانیم درباره واکسیناسیون عمومی حرف بزنیم.

 

واکسن کرونا

تمام دنیا تا پایان ۲۰۲۲ واکسینه می‌شوند

ما هم مانند همه کشورها تمام تلاشمان را به کار می‌بریم تا در مدت‌زمان معقولی، همه آزمایش‌ها را انجام دهیم و درصورتی‌که آزمایش‌ها با موفقیت به پایان برسد، واکسیناسیون عمومی را انجام خواهیم داد. 

آن‌طور که دانشمندان دنیا تخمین زده‌اند، تمام دنیا تا پایان سال۲۰۲۲ در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌شوند. امیدوارم در این مدت‌زمان این پیش‌بینی تحقق پیدا کند. 

اوایل شیوع ویروس کرونا ما اطلاعات دقیقی درباره آن نداشتیم و نمی‌دانستیم دقیقا چه زمانی به واکسن کرونا دست پیدا می‌کنیم اما تحقیقات علمی برای تولید واکسن از همان روزهای اول، آغاز و امکانات هم فراهم شد. البته خدا هم کمک کرد تا اتفاقات خوبی درباره تولید واکسن در کشور بیفتد.

 

ویروس کرونا

زیرساخت‌ها فراهم‌شد واکسن ساختیم

پیش‌بینی همه دنیا هم این بود که تا قبل از پایان سال۲۰۲۱ به واکسن نمی‌رسیم، اما همه دنیا زودتر به واکسن کرونا دست پیدا کردند. به‌این‌ترتیب ما هم زودتر توانستیم واکسن تولید داخل را تولید کنیم. 

رسیدن به واکسن کرونا به خاطر زیرساخت‌هایی است که برای تولید واکسن در کشور فراهم‌شده است. حالا با تحقیقات و امکاناتی که برای تولید واکسن در دست داریم، می‌توانیم بگوییم زودتر از دو سال دیگر می‌توانیم به واکسن کرونا دست پیدا کنیم.

 

images (14)

تا زمانی که ۸۰درصد مردم واکسینه نشده‌اند، استفاده از ماسک اجباری است

در بسیاری از کشورها که واکسیناسیون را انجام می‌دهند، همچنان استفاده از ماسک الزامی است. استفاده از ماسک بخشی از پروتکل‌های بهداشتی است که باید در برابر بیماری به آن توجه داشت.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که ۶۰تا ۷۰درصد مردم در برابر ویروس کرونا واکسینه نشوند، همه باید از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. بسیاری از کارشناسان حتی می‌گویند تا زمانی که ۸۰درصد مردم واکسینه نشده‌اند، استفاده از ماسک اجباری است، بنابراین همه باید از ماسک استفاده کنند. 

 

201202-pfizer-biontech-covid-vaccine-al-0952_4807742967a1aa1c4164932b31fa41c5

۵‌ ماه تا تولید انبوه واکسن ایرانی

اگر همه‌چیز موفقیت‌آمیز باشد و فازهای انسانی به اتمام برسد، حدود چهارپنج ماه زمان می‌برد تا واکسن کرونای تولید داخل تولید انبوه داشته باشد و به مردم عرضه شود.

 

ایمنی واکسن کرونای ایرانی حدود ۹۰درصد است/ مقاومت واکسن ایرانی در برابر کرونای انگلیسی

واکسن تولید داخل، پلتفرم‌های مشترکی با واکسن‌های کشورهای دیگر که وارد فاز انسانی شده‌اند، دارد. داده‌های آماری و پلتفرم‌های عددی مشابهی که در کشورهای دیگر آزمایش شده است، نشان می‌دهد واکسن تا ۹۰درصد در برابر ویروس کرونا مقاوم است.

ما هنوز وارد فاز انسانی نشده‌ایم، اما درباره درصد ایمنی در برابر ویروس کرونا می‌توانیم از داده‌ها و پلتفرم‌های عددی آنها استفاده کنیم، بنابراین می‌توان گفت ایمنی واکسن کرونای تولید داخل هم حدود ۹۰درصد است، اما باز برای رسیدن به عدد دقیق باید صبر کرد. 

فکر می‌کنم واکسنی که ما تولید کرده‌ایم می‌تواند در برابر جهش ویروس مقاوم باشد. اطلاعات آماری که داریم، این نکته را تاکید می‌کند.

 

thumbs_b_c_68c0a93d4f27e8596c2f757a1be17c4c

​واکسن کرونا فایزر به زودی وارد ایران می‌شود 

همتی امروز  گفت: قرار است ۱۵ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر بصورت اهدایی به ایران داده شود. او افزود: به دلیل شرایط خاص نگهداری این واکسن با هماهنگی وزارت بهداشت به زودی مراحل انتقال آن به کشور انجام خواهد شد.

 

رییس سازمان هلال احمر کشور گفت: در زمان رسیدن واکسن نحوه دریافت واکسن در رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد و روز گذشته هم برای پیگیری بیشتر این موضوع جلسه در تهران برگزار کردیم.

 

همتی در سفر خود به آبادان و خرمشهر از یک استخر سرپوشیده، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری نفت و گاز اروندان خرمشهر و مرکز درمانی مادر و یک هتل در آبادان بازدید کرد.

 

او هدف از این بازدید‌ها را واگذاری اماکن ورزشی به سازمان هلال احمر عنوان کرد و از تامین تلاش برای تامین اعتبار در تهران برای نگهداری ورزشگاه ۱۵ هزار نفری در خرمشهر خبر داد.

 

رییس سازمان هلال احمر کشور با اشاره به محرومیت شهر‌های آبادان و خرمشهر از یک داروخانه تخصصی هلال احمر گفت: سازمان هلال احمر در احداث داروخانه در شهرستان‌ها محدودیتی ندارد و مسئولان شهر‌ها باید این نیاز را پیگیری کنند و ما آماده احداث داروخانه هلال احمر و تامین دارو برای این نوع داروخانه‌ها هستیم.

 

image_2021-01-15_161123

به کدام مشاغل واکسن کرونا زودتر تعلق می گیرد؟

آمریکا اولویت بندی افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن ضدکرونا را اعلام کرد. طبق فاز بندی انجام شده توسط مرکز ملی کنترل و پیشگیری بیماری، بعد از واکسیناسیون کادر درمان و افراد بالای 75 سال، کسانی که در خط مقدم هستند یعنی آتش نشانان،پلیس، معلمان، زندانبانان، کارگران فروشگاه‌های مواد غذایی، کارمندان حمل و نقل عمومی، ماموران پست در اولویت دریافت واکسن خواهند بود، در فاز بعدی 32 میلیون واجد شرایط 65 تا 74 ساله و بعد 57 میلیون نیروی کار واجد دریافت واکسن خواهند بود.

 

images (13)

خبر تلخ کرونایی درباره ایران و واکسن کرونا 

 مطهری در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «به خاطر اینکه در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

 

IqW1bdUQHZfp

قیمت واکسن های کرونا اعلام شد

رسانه های اروپایی از جمله سایت بروکسل تایم و پولیتکو از افشای اتفاقی قیمت واکسن های کرونا در صفحه توییتر خانم اِوا دی بلیکر وزیر بودجه بلژیکخبر دادند. هر چند این توییت برای مدت کوتاهی در صفحه این سیاستمدار دیده شد، اما همین کافی بود تا بسیاری از مخاطبان این شبکه اجتماعی از قیمت واکسن هایی که جان شهروندان بر سر آنها معامله می شود، با خبر شوند.

 

خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) با اشاره به این مطلب نوشت: یک سیاستمدار بلژیکی ظاهراً به طور تصادفی قیمت واکسن کرونای تولیدکنندگانی که کمیسیون اروپا با آنها قرارداد منعقد کرده ، افشا کرد. «اوا دو بلیکر» وزیر امور حمایت از مصرف کنندگان بلژیک جدولی را به همراه قیمت هر دوز واکسن شش نفره در صفحه توییتر خود گذاشت. با اینکه این پیام پس از مدت کوتاهی حذف شد ، اما روزنامه بلژیکی 'Het Laatste Nieuws' عکس صفحه وی را منتشر کرده است.

 

نگاهی به جدول مذکور نشان می دهد که واکسن شرکت آمریکایی مُدرنا که دولت ترامپ به تازگی آن را تایید کرده است، گرانترین بوده و هزینه آن برای هر دوز ۱۸ دلار است. شرکت آمریکایی جانسون و جانسون برای واکسن خود ۸.۵ دلار می گیرد. قیمت سایر شرکت ها نیز به یورو داده شده است: واکسن شرکت بایون تک مستقر در ماینتس و شریک آمریکایی اش فایزر دوازده یورو به ازای هر دوز است و شرکت های توبینگن کورواک آلمان ۱۰ یورو و شرکت سانوفی فرانسه ۷.۵۶ یورو می گیرند. در این میان ارزانترین واکسن متعلق به شرکت آسترازنکا انگلیس با تنها ۱.۷۸ یورو در هر دوز است.

 

در حال حاضر کمیسیون اروپا از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این ۶ شرکت ارائه دهنده قرارداد منعقد کرده است. مقامات بلژیک با اشاره به محرمانه بودن قراردادها، نخواستند در مورد اطلاعات افشاشده اظهار نظر کنند. در مجموع قراردادهای تامین اتحادیه اروپا شامل ۱.۳ میلیارد دوز واکسن است. علاوه بر این ، گزینه هایی برای ۶۶۰ میلیون دوز بیشتر توافق شده است.

 

unnamed.jpg

 

آیا تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار مضر است؟

بر اساس تحقیقات هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ویروس‌ها و باکتری‌های غیرفعال مورد استفاده در واکسن‌ها برای زنان باردار یا شیرده مضر است. بنابر این در صورتی که واکسن‌های کووید مورد استفاده برای زنان باردار حاوی ویروس زنده SARS-CoV-۲ نباشد، موجب بیماری آن‌ها یا نوزادان شان نخواهد شد.

 

بر اساس تحقیقات آژانس نظارت بر داروها و محصولات بهداشتی انگلیس، برخی از این واکسن‌ها حاوی انواع دیگری از ویروس‌های بی‌ضرر هستند که برای رساندن واکسن به سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این ویروس‌های زنده موجب بروز عفونت در بدن زنان باردار و فرزندان آن‌ها نمی‌شوند.

با وجود این، به دلیل استفاده از فرمول‌های جدید در تولید انواع واکسن کووید ۱۹، آژانس نظارت بر داروها و محصولات بهداشتی انگلیس اقدام به بررسی داده‌های غیربالینی مربوط به این واکسن‌ها کرد تا بتواند توصیه‌های دقیق و مستندی را در رابطه با استفاده زنان باردار از واکسن کووید ۱۹ ارائه کند.

 

یکی از محدودیت‌های موجود در رابطه با واکسن‌های کووید ۱۹ این است که زنان باردار در آزمایش های بالینی این واکسن‌ها حضور نداشتند. به همین علت متخصصان و مقامات انگلیسی صرفاً به دلیل احتیاط، فعلاً استفاده از واکسن را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند تا تمام داده‌های مرتبط به دقت بررسی شوند.

 

بر اساس شواهد و مدارک موجود ابتلا به کووید ۱۹ در دوران بارداری در رشد جنین اختلال ایجاد نمی‌کند و موجب افزایش احتمال سقط جنین نیز نمی‌شود. با وجود این ممکن است زنانی که دچار عوارض شدید بیماری هستند، زایمان زودرس داشته باشند.

 

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ شرکت داروسازی فایزر را تأیید و شروع به واکسیناسیون کرده است.

download (9)

 

اولین تصویر از واکسن کرونای ایرانی

حجت نیکی ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام تصویر اولین سری واکسن ایرانی کرونا را در توییتر منتشر کرد.این واکسن ها تولید شده برای تست انسانی در شرکت شفافارمدِ ستاد اجرایی فرمان امام است.آماده ایم برای تست انسانی واکسن و شکست کرونا  به یاری خدا و به همت و تلاش جهادیِ جوانانِ دانشمندِ ایران اسلامی

 

PNhJ8pQjvCeG

 

 

images (12)

مردم نگران نباشند / واکسن را وارد می کنیم

دکتر سعید نمکی در ابتدای این جلسه با اشاره به موضوع تامین واکسن کرونا، سخنانش را با سروده ای از حافظ آغاز کرد: "تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست، راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش".

 

وی در ادامه افزود: در کارهای اجرایی فقط و فقط با تکیه بر دانش و توانایی نمی توان موفق شد، بلکه این مرحمت و لطف الهی است که نهایتا دست ما را می گیرد تا از سختی ها و دشواری ها و مشکلات عبور کنیم.

 

وی در ادامه به بیان جزییات اقدامات انجام شده جهت تامین واکسن، برنامه ریزی برای واردات و خرید از کشورهای دیگر و اتحادیه کوواکس پرداخت و دستور پیگیری های لازم را به مدیران مربوطه ارائه داد و گفت: مردم عزیزمان هم بدانند که همواره به فکر آنها هستیم و در این خصوص نگران نباشند. اگر قرار باشد واکسنی وارد شود، از مطمئن ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، وارد خواهد شد.

 

ماجرای حراج واکسن کرونا در ترکیه 

 

 

یک مسابقه جهانی برای یافتن واکسن کرونا ویروس جدید در حال انجام است. دولت‌ها، محققان و دانشمندان در تلاش هستند تا با یافتن واکسن این ویروس، کشور خود را مصون کنند. این یک رقابت بی‌سابقه است.

 

برای مقابله با ویروس ایجاد نکند، زندگی روزمره نمی‌تواند به حالت عادی برگردد. بر این اساس آزمایش‌های بالینی در حال انجام است، هرچند ساخت و توسعه توسعه ممکن است سالها طول بکشد. در کنار این موضوع، باید این نکته را نیز یادآور شد که دستیابی موفقیت‌آمیز به واکسن کافی نیست. اگرچه کل کشور در برابر این ویروس مصون شوند اما این همه‌گیری هنوز در جهان برقرار است و خطر آن نیز برای همه وجود دارد.

بیش از صد واکسن در بخش بالینی توسط شرکت‌های داروسازی، موسسات دانشگاهی، سازمان‌های دولتی و سایر موارد آزمایش شده است. بیش از هفتاد مورد از آنها توسط سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری است. از این تعداد، ده‌ها واکسن در بیش از ده کشور، در حال حاضر تحت آزمایش‌های بالینی قرار گرفته‌اند. در حالی که تعدادی از این واکسن‌ها به عنوان گزینه امیدبخش مطرح هستند اما کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز مشخص نیست که در صورت تایید شدن واکسن‌ها، کدام یک بتواند در مقیاس بزرگ موفق باشد.

 

images (11)

ایالات متحده آمریکا

در ایالات متحده نخستین آزمایش‌های انسانی با واکسن ساخته شده توسط شرکت مدرنا در ماه مارس در سیاتل آغاز شد. این آزمایش توسط مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی انستیتوی ملی بهداشت انجام می‌شود. این واکسن قرار بود در مرداد ماه بر روی سی هزار داوطلب، آزمایش و نتایج آن اعلام شود. در حال حاضر آزمایشات انسانی این شرکت در حال اجرا بوده و گفته شده به‌زودی نتیجه قطعی این واکسن اعلام خواهد شد. در صورت مثبت بودن نتیجه، قرار است در مرحله نخست صد میلیون دوز از این واکسن ساخته و ارائه شود.

از میان سایر نامزدهای این کارآزمایی، شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی اینوویو است که مرحله آزمایش انسانی را آغاز کرده است. شرکت بیوتکنولوژی نوواوکس تولید کننده واکسن مستقر در آمریکا به زودی مرحله دوم آزمایش بالینی را در آفریقای جنوبی آغاز می‌کند. این آزمایش که بر روی ۲۶۶۵ انسان بالغ سالم در آفریقای جنوبی انجام می‌شود، با کمک مالی ۱۵ میلیون دلاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس است. نتایج مقدماتی از مرحله نخست آزمایش این واکسن نشان داده، بدن افرادی که دو واحد از این واکسن را دریافت کرده‌اند پادتن‌های خنثی‌کننده‌ای تولید کرده که مانع ورود ویروس به سلول‌ها می‌شود.

 

157194610

انگلستان

در ماه آوریل، دانشگاه آکسفورد با بودجه ۲۵ میلیون دلاری از دولت انگلستان، انجام مرحله انسانی آزمایش‌ها برای واکسن مورد نظر خود را آغاز کرد. به گفته دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، این واکسن که توسط آسترازنکا تولید شده، احتمالاً نامزد اصلی واکسن در جهان است. این واکسن در حال حاضر در مراحل نهایی آزمایشات بالینی است و محققان انتظار دارند نتایج آزمایشات بالینی تا پیش از شروع پاییز سال جاری پایان یافته و چند ماه بعد این واکسن ارائه شود.

 

در کنار این، واکسن‌های ساخته شده توسط محققان امپریال کالج لندن نیز در مراحل آزمایشی هستند. آن‌ها مراحل نخست و دوم آزمایش‌ها را از تیرماه آغاز کردند. محققان در تلاش هستند تا بررسی دقیق بر روی این واکسن تا پایان سال، احتمال تاثیرگذاری آن بر ویروس را مشخص کنند.

 

 

تزریق واکسن کرونا به ۴۰ هزار نفر از هفته آینده

 

چین

در چین نیز حداقل شش شرکت در حال انجام آزمایش بر روی واکسن کروناویروس جدید هستند. شرکت بیوتکنولوژی کانسینو و مرکز تحقیقات پزشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز آزمایشات را در ماه مارس برای واکسن کووید ۱۹ آغاز کردند. نمونه تولید شده این شرکت برای استفاده توسط نیروهای نظامی چین به تصویب رسید. مرکز تحقیقاتی ارتش همچنین با سایر شرکت‌های بیوتکنولوژی در حال همکاری است.

موسسه محصولات بیولوژیکی پکن و ووهان، زیرمجموعه‌های شرکت سینوفارم نیز آزمایش‌های خود را بر روی واکسن ویروس غیرفعال (استفاده از نسخه مرده ویروس) انجام می‌دهد. همچنین محققان آکادمی علوم پزشکی چین در حال انجام آزمایش برای دو نامزد دیگر هستند. گفته شده آزمایشات در مراحل آخر هستند و آزمایش‌های بعدی این واکسن به زودی توسط شرکت چینی بیوتکنولوژی سینوواک در برزیل آغاز می‌شود.

 

فرآیند تزریق واکسن کرونا اعلام شد/ تزریق در سه فاز انجام می‌شود - تجارت‌نیوز

 

استرالیا

در استرالیا چندین واکسن در مرحله آزمایش قرار دارند. یکی از این واکسن‌ها از سوی شرکت بیو دارویی کلوور مستقر در چین تولید می‌شود. شرکت زیست فناوری نوآواکس مستقر در ایالات متحده به عنوان نامزد دیگر تولید واکسن، آزمایش‌های خود را از ماه مه آغاز کرده و انتظار می‌رود بزودی نتایج این آزمایش‌ها اعلام شود.

 

هشدار اتحادیه اروپا درمورد عواقب خطرناک رقابت بر سر واکسن کرونا

 

 

آلمان

شرکت آلمانی بیو ان تک در حال همکاری با فایزر، غول دارویی ایالات متحده و شرکت چینی فوسان فارما بر روی واکسنی است که مرحله انسانی آزمایش‌های آن در ماه آوریل در آلمان انجام شده و به زودی در ایالات متحده نیز انجام می‌گیرد. این واکسن هم اکنون روی داوطلبان انسانی آزمایش و مشخص شده قادر است آنتی‌بادی مناسبی را علیه ویروس کرونا در بدن ایجاد کند. همچنین باعث تولید سلول‌های ایمنی شده است که می‌تواند به ویروس پاسخ دهد. با این وجود، بعضی از داوطلبان در روند آزمایش‌ها عوارضی چون اختلال خواب و درد در محل تزریق را تجربه کردند.

 

شرکت آلمانی کیوروک نیز به عنوان یکی از نامزدهای امیدبخش، آزمایش‌های اولیه برای واکسن خود را در ماه ژوئن آغاز و حالا مجوز تست انسانی واکسن خود را دریافت کرده است.

 

سازمان جهانی بهداشت بی‌وفقه، در حال رصد و پاسخگویی به طغیان این بیماری است. این پرسش و پاسخ، با اطلاعات جدید درباره کووید-19،‌ نحوه‌ انتقال آن و اثرات ناشی از آن بر مردم جهان، بروزرسانی خواهد شد.

 
 

 

ویروس کرونا چیست؟

 

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند.

تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند،  موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند.ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-19 است.

 

کووید-19 چیست؟

 

ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است موجب بیماری عفونی کووید-19 میشود. این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان،کشور چین، ناشناخته بود.

 

علائم کووید-19 چیست؟

تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-19 هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند.

این علائم معمولا خفیف هستند و شروع آن‌ها تدریجی است. برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند.

بیشتر مبتلایان (حدود 80 درصد) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند.

تقریباً از هر 6 نفر مبتلا به کووید-19، یک نفر به شدت بیمار شده و دچار تنگی نفس می‌شود.

در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.

کسانی که علائم تب، سرفه و تنگی نفس دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

 

 

کووید-19 چگونه منتقل می‌شود؟

سایر افراد ممکن است بیماری را از فردی که به کووید-19 مبتلا است بگیرند.

انتقال کووید-19 از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم امکان‌پذیر است.

این بیماری می‌تواند از طریق قطرک‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند.

این قطرک‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود.

سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-19 مبتلا می‌شوند.

 

همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک‌های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-19 نیز وجود دارد.

به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 ‌‌ حداقل 1 متر (یا 3 فوت) فاصله بگیرید.

سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد.

 

آیا ویروسی که عامل ابتلا به کووید-19 است از طریق هوا منتقل می شود؟

تا امروز مطالعات نشان‌داده‌اند که روش اصلی انتقال ویروس عامل کووید-19، از طریق تماس با قطرک‌های تنفسی است و نه از طریق هوا.

 

آیا کووید-19 از فرد فاقد علائم بیماری، به دیگران منتقل می شود؟

راه اصلی اانتشار این بیماری، از طریق قطرک‌های تنفسی است که با سرفه‌های فرد مبتلا در محیط پخش می‌شود.

احتمال ابتلا به کووید-19 از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، بسیار کم است.

البته، بسیاری از مبتلایان به کووید-19، به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.

بنابراین است ممکن است شما بیماری را از فردی بگیرید که به عنوان مثال فقط سرفه‌های خفیفی دارد و احساس بیماری نمی‌کند.

سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره دوره انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد.

 

آیا ممکن است از طریق مدفوع فرد بیمار، به کووید-19 مبتلا بشویم؟

به نظر می‌رسد که احتمال انتقال کووید-19 از طریق مدفوع افراد مبتلا، کم است.

اگرچه تحقیقات اولیه نشان می‌دهدکه در برخی موارد ویروس ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد ولی با این‌حال انتشار ویروس از طریق مدفوع ویژگی اصلی شیوع این بیماری نیست.

سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد.

به هرحال، وجود خطر انتقال از طریق مدفوع، دلیل مضاعفی است تا دست‌ها را مرتباً بعد از استفاده از توالت و قبل از غذا خوردن بشوییم.

 

ایرنا - علائم جدید و نادر کرونا

 

برای حفاظت خودم و جلوگیری از انتشار بیماری، چه کار کنم؟

مراقب‌های همگانی

جدیدترین اطلاعات درباره طغیان بیماری کووید-19 را از طریق وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت  و مسئولین بهداشت عمومی کشور یا محل زندگیتان، پیگیری کنید.

در بسیاری از کشورها موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا مشاهده شده‌ و در چندین کشور نیز طغیان این بیماری گزارش شده‌‌است.

در چین و چند کشور دیگر، مسئولان موفق شده‌اند روند طغیان این بیماری را کاهش داده یا متوقف کنند.

با این‌حال همچنان شرایط غیرقابل پیش‌بینی است؛ بنابراین پیوسته آخرین اخبار درباره طغیان این بیماری را دنبال کنید.

مراقبت‌های ساده‌ای وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید احتمال ابتلای خود به کووید-19را کاهش داده و مانع از انتشار آن شوید:

 دست‌هایتان را بطور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

چرا باید بطور مرتب دست‌ها را بشوییم؟ زیرا ویروس‌هایی که ممکن است روی دستهایتان باشند با شستشوی (صحیح) دستها با آب و صابون و یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل، از بین میروند.

از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، حداقل 1 متر (3 فوت) فاصله بگیرید.

چرا باید از فرد بیمار فاصله بگیریم؟ زیرا افراد با عطسه یا سرفه‌ حجم زیادی از قطرک‌ها ی ریز را از دهان و بینی شان به اطراف پخش می کنند. این قطرک‌ها ممکن است حامل ویروس باشند.

اگر در نزدیکی یک فرد مبتلا به کووید-19 باشید و  آن فرد سرفه کند، شما از طریق تنفس این قطرک‌های حامل ویروس ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

به چشم‌ها، دهان و بینی ‌‌‌تان دست نزنید.

چرا نباید دست بزنیم؟ چون دست‌های ما با سطوح زیادی در تماس هستند و ممکن است آلوده به ویروس باشند.

با لمس چشم‌ها، دهان و بینی با دست‌های آلوده، ویروس به آنها منتقل شده، از طریق این نواحی به بدن شما وارد میشود و می‌تواند شما را بیمار کند.

مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید.

بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

چرا بهداشت تنفسی را رعایت کنیم؟ چون قطرک‌های تنفسی عامل انتقال ویروس هستند. با رعایت بهداشت تنفسی می‌توانیم از ابتلای خود و اطرافیان‌مان به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-19 جلوگیری کنیم.

اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید.

اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرید.

به توصیه‌های مسئولین بهداشت و سلامت در محل زندگی خود، عمل کنید.

چرا قبل از مراجعه زنگ بزنیم؟ چون مسئولین بهداشت و سلامت کشور و محل زندگی شما، تازه‌‌ترین اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری در منطقه شما را در دست دارند. اگر پیش از مراجعه زنگ بزنید، این امکان را به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌دهید تا سریعاً شما را به مراکز درمانی مناسب ارجاع دهند.

این کار همچنین برای حفاظت از خودتان، جلوگیری از گسترش ویروس و ابتلای دیگران مؤثر است.

تازه‌ترین وضعیت مناطق آلوده به کووید-19 را دنبال کنید (شهرها یا مناطقی که کووید-19 در آن‌ها  بطور گسترده در حال انتشار است).

در صورت امکان از سفر به این مناطق خودداری کنید؛ به‌خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی دارید.

چرا نباید به این نقاط سفر کنیم؟ زیرا احتمال ابتلای شما به کووید-19 در این مناطق بیشتر است.

 

مراقبت‌های لازم برای افراد ساکن در مناطقی که کووید-19 در آن شیوع پیداکرده و کسانی که اخیرا (14 روز گذشته) به این مناطق سفر داشته‌اند:

مراقبت‌هایی که در موارد فوق شرح داده شد را انجام دهید (مراقبت‌های لازم برای همه).

با ماندن در خانه، فاصله خود با سایرین را رعایت کنید.

اگر احساس بیماری می‌کنید یا حتی فقط علائم خفیفی مثل سردرد، تب 37.3 درجه سانتیگراد یا بیشتر یا آبریزش بینی دارید، در خانه بمانید تا علائم برطرف شود.

اگر خارج از خانه کار ضروری دارید، برای تأمین موادغذایی نیاز است خرید بروید یا قرار است فرد دیگری اقلام موردنیازتان را بیاورد، حتماً ماسک بزنید تا دیگران را بیمار نکنید.

زیرا پرهیز از ارتباط با دیگران و خودداری از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی، به ارائه مؤثرتر اقدامات پزشکی کمک می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شما و دیگر افراد از ابتلا به کووید-19 و دیگر بیماری‌های ویروسی مصون بمانید.

در صورت بروز تب، سرفه‌ و تنگی نفس، حتما پیگیر مراقبت‌های درمانی باشید. چراکه این موارد ممکن است ناشی از عفونت دستگاه تنفسی و مشکلات جدی دیگر باشد.

حتما پیش از مراجعه تماس بگیرید و اگر اخیراً سفر کرده‌اید یا با افرادی که تازه از سفر برگشته‌اند در ارتباط بوده‌اید، حتما این موارد را به درمانگرتان بگویید.

چرا قبل از مراجعه اول تماس بگیریم؟ تماس با این مراکز به ارائه دهنذگان خدمات سلامت کمک میکند تا را سرعت شما را به مناسب‌ترین مراکز هدایت کنند.  همین موضوع از گسترش احتمالی کووید-19 و سایر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

 

خبرآنلاین - ببینید | علائم جدید کرونا که شاید تاکنون نشنیده باشید

چقدر احتمال دارد به کووید-19 مبتلا شوم؟

احتمال ابتلا به محل زندگی‌تان بستگی دارد. به‌خصوص اینکه آیا در منطقه شما طغیان کووید-19 گزارش شده است یا خیر.

در محل سکونت بیشتر افراد، هنوز احتمال ابتلا به کووید-19 پایین است.

با این وجود، در حال حاضر مناطق و شهرهایی در جهان با طغیان این بیماری مواجه هستند.

دولت و مسئولین حوزه سلامت با تشخیص هر نمونه‌ جدید از ابتلا به کووید-19، اقداماتی اساسی انجام می‌دهند.

مطمئن شوید که محدودیت‌های اعمال شده مرتبط با سفر، جابه‌جایی و دورهمی‌ها را می‌دانید و رعایت می‌کنید.

همکاری با اقدامات کنترل بیماری‌ها، به کاهش احتمال ابتلای شما و کاهش روند انتشار ویروس کمک می‌کند.

طغیان کووید-19 می‌تواند کنترل شده و انتشار آن متوقف شود، همانطور که در چین و چند کشور دیگر اتفاق افتاده است.

متأسفانه امکان ظهور سریع طغیان‌های جدید نیز وجود دارد.

آگاهی از شرایط محل زندگی و جایی که قصد رفتن به آن را دارید، مهم است.

سازمان جهانی بهداشت روزانه اطلاعاتی مربوط به وضعیت کووید-19 درسرتاسر جهان منتشر می‌کند.

 

علائم و عوارض عصبی جدید ویروس کرونا

آیا کووید-19 نگران‌کننده است؟

بیماری کووید-19، به‌خصوص در کودکان و جوانان معمولاً به شکل خفیف است. با این وجود، این بیماری می‌تواند مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند: از هر 5 نفر مبتلا، یک نفر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد.

پس کاملا طبیعی است که افراد نگران تأثیر طغیان این بیماری بر خود یا عزیزانشان باشند.

اما ما می‌توانیم برای برطرف شدن نگرانی‌هایمان خوب از خودمان، عزیزان‌مان و جامعه‌مان مراقبت کنیم.

اولین و مهم‌ترین کار، شست و شوی مرتب و کامل دست‌ها و رعایت بهداشت تنفسی است.

اقدام بعدی، دنبال کردن و رعایت موارد بهداشتی توصیه شده توسط مسئولین بهداشت در محل زندگی‌تان است؛ مثل اعمال محدودیت‌های لازم در مسافرت‌ رفتن، جابه‌جایی‌ و دورهمی‌ها.

 

 

چه کسانی احتمال دارد به نوع شدید بیماری کووید-19 مبتلا شوند؟

این بیماری در سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای (مثل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت) بیشتر از سایر افراد، به شکل شدید بیماری بروز پیدا می‌کند.این درحالی است که همچنان درمورد اینکه کووید-19 چگونه انسان را مبتلا میکند در حال آموختن هستیم.

 

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 یا درمان آن مؤثر است؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی ندارند و  فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند.

بیماری کووید-19 نیز عامل ویروسی دارد، بنابراین آنتی‌بیوتیک بر آن بی‌تأثیر است.

آنتی‌بیوتیک‌ها نباید برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید-19 استفاده شوند.

آنتی بیوتیک‌ها فقط باید با تجویز پزشک برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده شوند.

 

برای پیشگیری و درمان کووید-19 دارو یا درمان خاصی وجود دارد؟

با اینکه بعضی از روش‌های درمانی خانگی، سنتی و جدید، ممکن است علائم بیماری کووید-19را کاهش یا تسکین دهند؛ اما باید بدانیم تا امروز هیچ دارویی برای پیشگیری و درمان این بیماری ساخته نشده ‌است.

سازمان جهانی بهداشت   به هیچ وجه پیشگیری یا درمان کووید-19 با مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک را توصیه نمی‌کند.

با این حال، چندین کارآزمایی بالینی برای آزمودن داروهای سنتی و جدید در حال انجام است.

سازمان جهانی بهداشت   به محض انتشار نتایج این آزمایش‌ها، اطلاعات به‌روز را منتشر می‌کند.

 

آیا کووید-19 واکسن، دارو یا درمان خاصی دارد؟

هنوز خیر. تا امروز هیچ واکسن یا داروی ضدویروسی به‌طور خاص برای این بیماری ساخته نشده‌است.

با این وجود،  بیماران مبتلا برای کاهش علایم بیماری باید تحت مراقبت قرار بگیرند.

مبتلایانی که سابقه‌ بیماری‌های جدی دارند، باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر مبتلایان با دریافت مراقبت‌های حمایتی ‌]بدون بستری[ بهبود می‌یابند.

ساخت واکسن و درمان‌های خاص دارویی، در دست تحقیق بوده و مراحل کارآزمایی بالینی را سپری میکنند.

سازمان جهانی بهداشت   در حال سازماندهی فعالیت‌های موجود برای ساخت واکسن و دارو جهت پیشگیری و درمان بیماری کووید-19 است.

موثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-19، عبارتند از: شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه و رعایت فاصله‌ حداقل 1 متری (3 فوت) از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند.

(مراقبت‌های لازم برای همه در مقابل ویروس جدید کرونا را مطالعه فرمایید).

 

آیا کووید-19 همان بیماری سارس است؟

خیر. ویروس عامل کووید-19 و ویروس عامل طغیان سندروم تنفسی حاد (سارس) در سال 2003، از نظر ساختار ژنتیکی بهم مرتبط هستند، اما بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند کاملاً متفاوت است.

سارس کشنده‌تر از کووید-19 است اما شیوع کمتری دارد. از سال 2003 به بعد، در هیچ‌جای جهان، طغیان سارس مشاهده نشده است.

 

آیا باید برای حفاظت از خودم ماسک بزنم؟

فقط در صورتی ماسک بزنید که یا علائم بیماری کووید-19 را دارید (مخصوصاً سرفه) و یا از فردی که ممکن است این بیماری را داشته باشد مراقبت می‌کنید.

حتما بعد از اینکه ماسک را یکبار استفاده کردید، آن را دور بیندازید.

اگر بیمار نیستید و از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت نمی‌کنید، با زدن ماسک، فقط آن را هدر می‌دهید.

کمبود ماسک مشکلی جهانی است. از این‌رو سازمان جهانی بهداشت   به مردم تأکید می‌کند تا هوشمندانه از ماسک‌ها استفاده کنند.

سازمان جهانی بهداشت   توصیه می‌کند که به طور منطقی ]فقط با دلایل فوق[ از ماسک‌های پزشکی استفاده کنید، تا این کالای کمیاب را هدر ندهید و همچنین از استفاده اشتباه جلوگیری کنید (توصیه‌های استفاده از ماسک را مطالعه کنید).

موثرترین راه‌ها برای محافظت از خود و دیگران در برابر کووید-19 عبارتند از: شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه و رعایت فاصله‌ حداقل 1 متری (3 فوت) از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند.

مراقبت‌های لازم برای همه در مقابل ویروس جدید کرونا را مطالعه فرمایید.

 

روش صحیح پوشیدن، درآوردن و دورانداختن ماسک چیست؟

1-    یادمان باشد که ماسک را فقط این افراد باید استفاده کنند:

کارکنان بخش سلامت، کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، افراد با علائم تنفسی مثل تب و سرفه.

2-    قبل از دست زدن به ماسک، حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

3-    ماسک را بردارید و خوب وارسی کنید تا پاره یا سوراخ نباشد.

4-    بالای ماسک یعنی جایی که نوار نازک فلزی دارد را پیدا کنید ]این قسمتی است که روی بینی قرار می‌گیرد[.

5-    مطمئن شوید که سمت صحیح آن مقابل صورت شما قرار دارد (طرف رنگی).

6-    ماسک را روی صورت بگذارید. سعی کنید با فشردن نوار نازک فلزی یا قسمتی که سفت‌تر است، ماسک را متناسب با بینی‌تان حالت دهید تا ثابت بماند.

7-    پایین ماسک را به سمت چانه بکشید تا دهان و چانه کامل پوشانده شوند.

8-    بعد از استفاده، ماسک را درآورید، همزمان با درآوردن کش‌ها از پشت گوش‌هایتان، ماسک را از جلوی دهان و لباس‌هایتان دور کنید تا با سطح آلوده‌ ماسک، هیچ تماسی پیدا نکنند.

9-    بلافاصله بعد از درآوردن ماسک، آن را در سطل زباله دردار بیندازید.

10-  حتما بعد از درآوردن و دورانداختن ماسک ، بهداشت دست‌ها را رعایت کنید. یعنی دست‌ها را با آب و صابون بشویید (به‌خصوص اگر بوضوح کثیف شده باشند) یا با محلول ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

 

دوره ‌نهفتگی (کمون) بیماری کووید-19 چقدر است؟

دوره نهفتگی یا کمون بیماری، یعنی مدتی که از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری طول می‌کشد.

طبق تخمین‌های موجود، مدت دوره کمون بیماری کووید-19 بین 1 تا 14 روز است. رایج‌ترین دوره کمون این بیماری 5 روز است.

به محض کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ تخمین مدت دوره نهفتگی یا کمون، اطلاعات به‌روزرسانی می‌شود.

 

آیا ممکن است از طریق تماس با حیوانات به کووید-19 مبتلا شویم؟

ویروس‌های‌ کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌های شایع در حیوانات هستند.

گاهی انسان‌ها نیز از طریق حیوانات به این ویروس مبتلا و باعث انتقال آن به افراد دیگر می‌شود.

مثلا، سارس‌کووی (SARS-CoV) از طریق گربه‌ زباد و مِرس‌کووی (MERS-CoV) از طریق شتر عربی به انسان منتقل شدند.

هنوز دقیقاً مشخص نیست کووید-19 از چه حیوانی به انسان منتقل شده است.

وقتی به بازارهای فروش حیوانات زنده می‌روید، برای حفاظت از خود، از لمس حیوانات و سطوحی که با حیوانات تماس داشته‌اند، خودداری کنید.

حتما نکات بهداشتی مرتبط با موادغذایی را رعایت کنید.

در مصرف گوشت خام، شیر و سایر محصولات حیوانی خیلی دقت کنید. تا از آلودگی موجود در غذاهای خام (پخته‌نشده) و محصولات حیوانی خام یا نیم‌پزشده، در امان بمانید.

 

اگر این علائم را دارید سریع به پزشک مراجعه کنید | توضیحات کامل نشانه‌های کرونا - همشهری آنلاین

ممکن است از طریق حیوان خانگی‌ام به کووید-19 مبتلا شوم؟

با اینکه در هنگ‌کنگ یک مورد از ابتلای یک سگ‌ به این بیماری گزارش شده‌ بود، تا امروز هیچ موردی از اینکه سگ، گربه و هرگونه‌ از حیوانات خانگی ممکن است کووید-19 را منتقل کنند، گزارش نشده ‌است.

کووید-19 عموماً از طریق قطرک‌های پخش شده هنگام سرفه یا عطسه یا حرف زدن فرد بیمار منتقل می‌شود.

برای مراقبت از خود، حتما دست‎‌هایتان را بطور مرتب و با دقت بشویید.

سازمان جهانی بهداشت   بی‌وقفه، جدیدترین تحقیقات این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با کووید-19 را رصد می‌کند و به‌محض انتشار یافته‌های جدید، حتما اطلاعات را بروزرسانی خواهد کرد.

 

این ویروس تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟

هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که ویروس عامل بیماری کووید-19 تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، اما عملکرد این ویروس شباهت بسیاری به انواع دیگر ویروس‌های کرونا دارد.

مطالعات نشان‌می‌دهند که ویروس‌های کرونا (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس عامل کووید-19) ممکن است از چندین ساعت تا چندین روز روی سطوح زنده بمانند.

مدت زمان بقای ویروس در شرایط متفاوت، متغیر خواهدبود (مثلاً جنس سطح مورد نظر، دما و رطوبت محیط).

اگر فکر می‌کنید سطحی به ویروس آلوده است، به راحتی می‌توانید با موادضدعفونی‌کننده تمیزش کنید تا از خود و دیگران در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کنید.

دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

به چشم‌ها، دهان و بینی خود دست نزنید.

دریافت بسته پستی از مناطقی که کووید-19 در آن‌ها گزارش شده، بی‌خطر است؟

بله. احتمال آلودگی محصولات با بسته‌ بندی کارخانه ای از طریق فرد مبتلا، کم است.

و نیز احتمال کمی وجود دارد که از طریق بسته‌هایی که در شرایط متفاوت و دماهای مختلف، جابه‌جا، ارسال و صادر شده‌اند، به بیماری کووید-19 مبتلا شویم.

 

چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

اقدامات زیر هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به کوید-19 ندارند و حتی ممکن است مضر هم باشند.

زدن چند لایه ماسک

مصرف آنتی‌بیوتیک (پاسخ به پرسش زیر را مطالعه کنید: «آیا کووید-19 واکسن، دارو یا درمان خاصی دارد؟»)

در هر وضعیتی، اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به‌سختی نفس می‌کشید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به بیماری (عفونت) شدید را کاهش دهید. اگر اخیراً به جایی سفر داشته‌اید، حتما این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

 

ویژگی‌های کرونای جدید جهش‌یافته:

از گونه‌های قبلی واگیردارتر است.

دو برابر عفونی‌تر است.

سرعت انتشارش ۷۰ درصد بیشتر است.

به سرعت جایگزین گونه قبلی می‌شود.

آزمایشش هفته‌ها یا شاید ماه‌ها طول می‌کشد.

آنتی‌بادی نجات‌یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد.

اولین بار در شهریور ماه شناسایی شد، اما تا الان توسط نخست‌وزیر انگلیس پنهان شده بود و دوسوم مبتلایان در انگلیس حامل این ویروس بودند.

گونه جدید به کشورهایی چون دانمارک، ایتالیا، استرالیا و هلند منتقل شده است.

در حال حاضر راه حل سریع برای مقابله با آن اعمال قرنطینه است.

واکسن‌های فعلی قادر به مقابله با آن هستند، اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسن‌ها کارآیی نداشته باشند.

محققان می‌گویند ویروس کرونای جهش یافته جدید قابلیت سرایت بیشتری دارد و همین موضوع می‌تواند شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد در انگلیس نسبت افرادی که به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده اند نسبت به کسانی که به ویروس کرونا معمولی آلوده شده اند، در حال افزایش است.

این نسخه جهش یافته کووید ۱۹ که برای نخستین بار در ماه سپتامبر در انگلیس مشاهده شد، تاکنون در دستکم ۱۸ کشور مختلف از جمله ژاپن، سوئد، آلمان، فرانسه، ایران و کانادا پخش شده است.

 

اینفوگرافیک / کروناویروس جدید چه علائمی دارد؟ - ایسنا

جهش ویروس کرونا ؛ ویروس کرونای انگلیسی چه می‌کند؟

جهش تازه‌ای که از ویروس کووید ۱۹ در دسامبر سال ۲۰۲۰ (اواخر آذر ماه) در انگلستان کشف شده VUI-202012/01 نام دارد. دانشمندان در حال پژوهشِ بیشتر روی این جهش از ویروس هستند. هنوز ابعاد اثرگذاری ویروس کرونای انگلیسی دقیقا مشخص نشده، اما بسیاری از کشورها تردد به انگلستان را محدود یا ممنوع کرده‌اند.

 

جهش تازه ویروس کرونا با عنوان VUI-202012/01 شناخته می‌شود؛ اما این حروف و اعداد به چه معنا هستند؟ اینها به‌طور اختصاری نماینده عبارت کاملِ Variant Under Investigation, Year 2020, Month 12, Variant 01 هستند که معنای آن، گونۀ تحت تحقیق، سال ۲۰۲۰، ماه ۱۲، گونۀ ۰۱ است.

 

دانشمندان می‌خواهند بدانند جهش ویروس کرونا از نظر شدتِ علائم چه تفاوت‌هایی با گونۀ قبلی دارد. آیا بیماری ناشی از این مهمان ناخوانده و تازه‌وارد شدیدتر از مورد قبلی است؟ آیا واکسن‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند روی آن هم اثرگذار خواهند بود؟

 

گونه جدید ویروس کرونا و جهش ویروس

از ۱۳ دسامبر (اواخر آذر ماه) ۲۰۲۰، حدود ۱۱۰۸ مورد فرد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونای انگلیسی در این کشور مشاهده شده‌اند. شناسایی این جهشِ تـازه بـه‌واسـطه تـحقیـقـات اپیدمیولوژیک و ویـروس‌شناسـی مـمکـن شـده اسـت. در اوایـل دسـامبـر سـال ۲۰۲۰، تعداد مبتلایان به کرونا در جنوب‌ شرقی انگلستان افزایشی ناگهانی داشته و همین افزایش بود که به تحقیقات بیشتر و کشف جهش ویروس کرونا منجر شد.

با وجود محدودیت‌هایی که از سوی دولت اعمال شده بود و تلاش‌هایی که برای کنترل بیماری انجام می‌گرفت، همچنان به‌شمار بیماران مبتلا به کرونا در جنوب‌ شرقی انگلستان اضافه می‌شد؛ بنابراین نیاز به پیگیری دقیق‌تر، بیش از پیش خود را نشان می‌داد.

برای اینکه موضوع شفاف‌تر شود، اجازه بدهید درباره جهش و گونه جدید ویروس برایتان بیشتر توضیح بدهیم. گونه جدیدِ هر ویروس زمانی به ‌وجود می‌آید که ساختار ژنتیکیِ ویروسِ قبلی تغییر کند. تمام ویروس‌ها در طول زمان جهش می‌یابند؛ پس ویروس کرونا نیز از قاعده ویروس‌ها مستثنا نیست.

مانند تمام گونه‌های ویروس، ویروس کرونای انگلیسی نیز که جهش‌یافته نوع اولیه کروناست، دارای نشانه‌های ژنتیکی یا اثرانگشت ژنتیکی مخصوص به خود است. این ویژگی‌ها شناسایی و بررسی‌اش را ساده و ممکن می‌کنند. این را هم به ‌یاد داشته باشید که جهش‌های ویروس‌ها لزوما آنها را خطرناک‌تر و مسری‌تر نمی‌کنند؛ اما درباره ویروس کرونای انگلیسی داستان از این قرار است که میزان سرایتش ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی ارزیابی می‌شود.

پیتر هوربی (Peter Horby)، متخصصبیماری‌های عفونی و رئیس «گروه مشاوران تهدیدهای ویروس تنفسی نوظهور» در انگلستان، اعلام کرده است: در حال حاضر کاملا مطمئن هستیم که این گونۀ جهش‌یافته از ویروس کرونا سرعت انتقال بالایی دارد.

 

جهش‌ها و تغییرات ویروس کرونا

به‌طور میانگین، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا تا کنون، ۵ تا ۱۰ درصد از کل ویروس‌های کرونا در انگلستان دچار توالی شده و جهش‌هایی پیدا کرده‌اند. ۴ درصدِ جهشِ ویروس نیز در جنوب‌ شرقی انگلستان دیده می‌شود.

نخستین مشاهدات از ویروس کرونای انگلیسی در کِنت (kent) در جنوب ‌شرقی انگلیس بوده است. این مشاهدات حاکی از آن است که مبتلایان به ویروس جدید غالبا از سنین زیر ۶۰ سال هستند. این اطلاعات بنا به تجزیه‌وتحلیل‌های گذشته‌نگری به‌ دست آمده که ویروس جهش‌یافته را در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ کشف کردند و شاهد تداوم شیوع سریع آن در نوامبر (آذر ماه) هم بودند.

 

جهش‌های ویروس کرونای انگلیسی

تعداد ۱۴ جهش در ویروس باعث تغییرات آمینواسیدهای آن شده و ۳ حذف ژنتیکی هم در ویروس انجام گرفته است. این تغییرات می‌توانند منشأ تغییر قدرت انتقال ویروس در انسان‌ها شوند.

البته جهش‌های رخ‌داده در ویروس فقط در انگلستان دیده نشده‌اند، بلکه به‌طور مستقل در کشورهایی مانند استرالیا و آفریقای جنوبی هم گزارش‌هایی مبنی بر جهش رخ داده است. تحقیقات نشان می‌دهند جهش‌ها در انگلستان و آفریقای جنوبی ریشه مشترکی نداشته‌اند و این تغییرات به‌طور مستقل در هر کشور به‌ وجود آمده است. ویروس کرونای انگلیسی در کشورهایی مانند دانمارک، هلند، ایتالیا، استرالیا و ایسلند هم دیده شده است.

 

نیل فرگوسن (Neil Ferguson) از دانشمندان عضو «گروه مشاوران تهدیدهای ویروس تنفسی نوظهور» می‌گوید که احتمالا ویروس کرونای انگلیسی در کودکان هم عفونت‌زایی بالایی دارد و آنها را بیشتر هدف هجوم خود قرار می‌دهد. البته این فرضیه‌ها باید با پژوهش‌های بیشتر قطعی شوند و هنوز نمی‌توان ایده‌های مختلف را تمام‌وکمال پذیرفت.

بالابودن سرعت انتقال ویروس کرونای انگلیسی می‌تواند زمستان مرگ‌بار و سختی را به انگلستان و دنیا تحمیل کند. با شیوع سریع‌تر ویروس، احتمالا بیمارستان‌های این کشور و شاید نقاط دیگر دنیا در هفته‌های آتی پر از بیماران مبتلا به کرونایی شوند که نیاز به بستری دارند.

 

ایمنا - همه علائم کرونا در موج سوم/اینفوگرافیک

فرق مهم ویروس کرونای انگلیسی با ویروس کرونای چینی

دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امکان تشخیص ویروس کرونای جهش‌یافته در ایران وجود دارد. از همه مسافران انگلیس و اروپا در فرودگاه تست سریع و از موارد مشکوک تست دقیق تر «پی سی آر» گرفته و بررسی می‌شود و تاکنون موردی از این ویروس در ایران تایید نشده است.

دکتر مردانی افزود: ویروس جهش‌یافته کرونا از اواخر شهریور در انگلیس وجود داشته است. به هر صورت این موضوع را اعلام نکردند. شاید از جهش کروموزوم ویروس کرونا مطمئن نبودند. البته برخی منابع هم می گویند بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تعمدا این موضوع را اعلام نکرده اما در هر صورت این ویروس جهش‌یافته در جنوب انگلیس مشاهده و بلافاصله مشخص شد که در اکثر کشورهای اروپایی مثل هلند، بلژیک، آلمان، دانمارک، ایتالیا و حتی خارج از اتحادیه اروپا مثل لبنان، استرالیا و خیلی از کشورها دیده شده است.

 

وی ادامه داد: تفاوت این ویروس جهش‌یافته با ویروس کرونای قبلی این است که شدیدا آلوده‌کننده‌تر است. میزان بیماری زایی و سرایت آن در حدود ۷۰ درصد تا دوبرابر بیشتر است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می توانند اطرافیان را مبتلا کنند. حتی شدت علایم آن بیشتر است اما میزان مرگ و میر آن فرقی نکرده و این نشانه خوبی است.

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تشخیص این ویروس در برخی کشورها ممکن است مدتها طول بکشد و خیلی از کشورها ممکن است امکانات تشخیص کروموزومی و ژنتیکی این ویروس را نداشته باشند اما خوشبختانه در ایران توانایی شناسایی این ویروس را با تست پی سی آر داریم. بعد از اینکه از طریق تست «پی سی آر» شناسایی شد، بر روی ویروس مطالعات کروموزومی انجام می شود و حتی در ماههای گذشته چندین مورد از جهش ویروس کرونا که با این جهش انگلیسی تفاوت داشت اولین بار در ایران شناسایی و به دنبال اعلام شد.

 

وی افزود: در هر صورت روش آزمایشگاهی تشخیص این ویروس روش خاصی است و در خیلی از کشورها ممکن است تشخیص نوع ویروس هفته ها یا حتی ماهها طول بکشد و در خیلی از کشورهای دنیا از نظر فنی امکان تشخیص نوع ویروس وجود ندارد شاید در خاورمیانه، ایران و یکی دو کشور دیگر چنین امکانی را داشته باشند.

 

مردانی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این ویروس اکنون به ایران وارد شده باشد، گفت: هر چیزی ممکن است ولی تاکنون مورد ثابت‌شده ای از وجود این ویروس جهش یافته در ایران نداشته ایم. باید همه حواس خود را جمع کنیم و اگر مورد مشکوکی بود سریعا رسیدگی کنیم. راه حل آن هم این است. همه کسانی که به کشورهای خارجی سفر کرده اند از جمله کسانی که برای تعطیلات کریسمس به خارج رفته اند، پس از بازگشت باید حداقل ۲ هفته در قرنطینه بمانند و اگر علائمی داشتند، سریع به پزشک مراجعه کنند و تست بدهند و در این مدت از بوسیدن و در آغوش گرفتن اعضای خانواده و دوستان و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنند.

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: به جز این اقدام مهم که همه مسافران از خارج آمده باید انجام دهند، وزارت بهداشت هم از همه مسافران خارجی در فرودگاه تست سریع می گیرد و اگر مشخص شود فردی آلوده است بلافاصله وارد چرخه مثبت ها می شوند و اگر مشخص شود که آن فرد از یکی از کشورهای آلوده به ویروس جهش یافته آمده، وارد بررسی های دقیق تر می شود و آزمایش‌های اختصاصی برای او انجام می شود.

 

وی گفت: امیدوارم همانطور که اعلام شده پروازهای مستقیم از انگلیس به ایران قطع شده باشد، البته پروازهای غیر مستقیم برقرار است اما در هر صورت چه پروازهای مستقیم و چه غیرمستقیم از انگلیس به ایران برقرار باشد، وزارت بهداشت اعلام کرده که اسامی همه مسافران از مبدا انگلیس را در اختیار دارد و همه را رصد می کند. اگر این کار را هم نکنند، اتفاق خاصی نیست و مبتلایان به ویروس جدید تحت مراقبت و پیگیری های بعدی قرار می گیرند زیرا مرگ آوری این ویروس نسبت به ویروس قبلی بیشتر نیست و از این نظر نگران نیستیم.

 

مردانی گفت: آنچه نگرانش هستیم، این است که واکسن تولیدشده برای کووید۱۹ در دنیا که این همه برای آن زحمت کشیده شده، نسبت به ویروس جهش‌یافته بی‌اثر باشد که خوشبختانه بررسی ها نشان می دهد جهش ویروس و تغییر کرمووزمومی ویروس به قدری نیست که ماهیت کلی آن تغییر کند. اگر این اتفاق می افتاد، اسم دیگری روی ویروس می گذاشتند و واکسن جدیدی برای آن می ساختند. بنابراین واکسن تولید و تاییدشده در دنیا بر روی ویروس جهش‌یافته هم اثر می کند و افرادی که واکسن تاییدشده را بزنند، علیه این ویروس هم مصونیت پیدا می‌کنند.

 

فوق متخصص بیماری های عفونی افزود: اکنون در انگلیس که جهش ویروس را اعلام کرد، واکسن فایزر به شهروندان تزریق می شود و این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واکسن های تولید و تایید شده در دنیا روی این ویروس جهش یافته هم اثر دارد و از بروز بیماری پیشگیری می کند.

 

وی ادامه داد: پیش‌بینی من برای زمستان امسال این است که اگر مردم صبوری پیشه کنند و همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند و محدودیت ها برقرار باشد، میزان بروز بیماری کووید۱۹ روز به روز کمتر خواهد شد و به سمت مهار و کنترل خواهیم رفت و امیدواریم نوروز خوبی در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.  / ایرنا

 

اولین مورد کرونای انگلیسی در ایران تایید شد

بستن مرز‌ها به روی کشور انگلیس کار ساز نبود و کرونای انگلیسی توانست از مرز‌های ایران عبور کند و همراه یک مسافر وارد کشور شود.

روز گذشته وزیر بهداشت این خبر را اعلام کرد و گفت: قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس جهش یافته را مشاهده کردیم، به اطلاع مردم برسانیم. متاسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود، بعد از مدت‌ها رصد، پیدا کردیم. وی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری بود و پس از بررسی‌های مکرر، تست کووید ۱۹ وی از نوع جهش یافته تایید شد.

 

مهمترین علائم کرونا در کودکان

وضعیت فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران

وزیر بهداشت گفت: حال این فرد در حال حاضر خوب است و خوشبختانه این فرد از روز اول بسیار هوشیار و آگاه بوده و با اینکه با تست منفی وارد کشور شده است، اما بین همراهان و خانواده کاملا خود را ایزوله کرده بوده و ایاب و ذهاب به هیچ جای مشکوک نداشته است، تمام اطرافیان این فرد ارزیابی شدند و خوشبختانه رد و نشانی از این ویروس در نزدیکان و خانواده پیدا نکردیم.

وی درباره ردپای کرونای جهش یافته در غرب کشور، گفت: این خبر تایید نشد و این همکار ما بار‌ها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچ یک از آن‌ها ردی از کرونای جهش یافته انگلیسی پیدا نشد.

نمکی تاکید کرد: تنها مورد ردیابی شده از ابتلا به کووید۱۹ انگلیسی همان فرد بستری در بیمارستان خصوصی بوده که حال ایشان هم کاملا خوب است. مردم بدانند این گزارش به معنای وحشت جدید نیست بلکه به معنای رعایت بیشتر دستورالعمل‌ها و مراقبت‌هاست و اگر مورد دیگری هم باشد به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

کرونای انگلیسی چقدر خطرناک است؟

بر اساس یافته‌های دانشمندان انگلیسی، احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال با این ویروس جهش یافته، در مقایسه با ویروس قدیمی کرونا بیشتر است. به گفته آن‌ها این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می‌کرد یک رفتار استثنایی بود، زیرا بیماری‌های تنفسی ویروسی معمولاً کودکان را بیشتر مبتلا می‌کنند، اما اکنون به نظر می‌رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می‌کند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس، گفت: موضوعی که به صورت قطعی در مورد این جهش ویروس می‌توان گفت این است که تغییرات اخیر سبب افزایش میزان سرایت‌پذیری ویروس شده است. بر اساس آمار‌هایی که اعلام می‌شود سرایت‌پذیری ویروس حتی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: مشاهدات دیگری هم مانند ابتلای وخیم‌تر به بیماری، کاهش کارایی واکسیناسیون و... گزارش شده است که البته هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. در حال حاضر افزایش سرایت پذیری ویروس به دلیل تغییرات پروتئین‌های سطحی ویروس ثابت شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغییر در علائم ابتلا به نوع جهش یافته ویروس با گونه قبلی، اظهار کرد: مشاهدات شخصی پزشکان در انگلستان و آفریقای جنوبی بر این اساس است که به نظر می‌رسد این ویروس جهش یافته از کرونا، بیماری وخیم‌تری ایجاد می‌کند، اما معنای آن افزایش آمار مرگ و میر کرونا نیست؛ اما این‌ها مشاهدات شخصی است و باید منتظر باشیم تا نتایج تحقیقات علمی منتشر شود.

 

علائم کرونا ویروس چیست و برای پیشگیری چه باید کنیم؟

برای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی در ایران چه باید کرد؟

روند پیک سوم کرونا در ایران نزولی بوده اما حالا ویروس کرونای انگلیسی با قدرت سرایت بالا به کشور وارد شده است و باید تدابیر ویژه ای دیده شود.

وزیر بهداشت روز گذشته از دو رقمی شدن آمار فوتی های کرونا سخن گفت و افزود:  این آمار‌ها پایدار نمی‌مانند و همانطور که بار‌ها اعلام کرده ام، ممکن است مجددا روز‌های سختی را پیش رو داشته باشیم؛ یکی از نگرانی‌های عمده ما همین تحولات و جهش ویروس است.

نمکی تاکید کرد: اگر کوچکترین بی توجهی به ویروس جهش یافته‌ای که اروپا را به زانو درآورده و گرفتاری‌های زیادی را برای انگلیس به وجود آورده و تمام نظام بهداشت و درمانی آن کشور را به هم ریخته است، صورت گیرد تمام ساختار ما نیز برهم خواهد ریخت.

وی گفت: مهار این ویروس هم، مانند ویروس قبلی هیچ راهی جز فاصله گذاری و رعایت دستورالعمل‌هایی که بار‌ها اعلام شده است، ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: فعلا تنها کار مهم تقویت بهداشت اجتماعی است،  کنترل کووید۱۹ مقوله‌ای دو جانبه است که نمی‌توان تنها از دولت انتظار داشت بلکه مردم هم باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، ماسک بزنند، در تجمعات شرکت نکنند، دورهمی نگیرند و... این در حالی است که باید هرچه سریع‌تر برنامه واکسیناسیون را در کشور آغاز کنیم تا به وقفه چرخه انتقال ویروس کمک کنیم.

 

مرگ و میر کرونای انگلیسی زیاد نیست

مسعود مردانی، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، افزود: تفاوت ویروس جهش یافته یا کرونای انگلیسی با ویروس کرونای قبلی این است که شدید آلوده کننده است.

وی گفت: میزان بیماری زایی و سرایت آن در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند و این ویروس افراد زیر ۲۰ سال را بیشتر از افراد میانسال دیگر مبتلا می‌کند.

مردانی تصریح کرد: ویروس کرونای جهش یافته از اواخر شهریور در انگلیس مشاهده شد و به بیشتر مناطق سرایت کرد و مقامات انگلیس در اعلام آن با تأخیر اقدام کردند البته برخی معتقدند جانسون نخست وزیر انگلیس این موضوع را اعلام نکرده است، اما در هر صورت این ویروس جهش یافته در جنوب انگلیس مشاهده و بلافاصله در اکثر کشورهای اروپایی دیده شد و حتی به کانادا و استرالیا هم سرایت کرد.

وی افزود: انجام تست پی سی آر برای تشخیص این ویروس کافی نیست و مراکز رفرانس که قدرت دسته بندی ویروس دارند؛ می‌توانند این ویروس را تشخیص دهند.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: خیلی از کشورها ممکن است امکانات تشخیص کروموزومی و ژنتیکی این ویروس را نداشته باشند، اما خوشبختانه در ایران توانایی شناسایی این ویروس را با تست پی سی آر داریم.

وی گفت: شهروندان از دورهمی‌ها پرهیز و سعی کنند به دیدار افرادی که از مسافرت خارجی آمده‌اند نروند.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا افزود: همه کسانی که به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند و به ایران بر می‌گردند پس از بازگشت باید حداقل ۲ هفته در قرنطینه بمانند و اگر علائمی داشتند، سریع مراجعه کنند و تست بدهند و در این مدت از دید و بازدید از فامیل، بوسیدن و در آغوش گرفتن اعضای خانواده و دوستان و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در کمین ویروس کرونای جهش یافته یا انگلیسی هستیم و این ویروس دوست دارد افرادی را که تاکنون درگیر کرونا نشده‌اند، گرفتار کند.

وی گفت: در انگلیس که جهش ویروس را اعلام کرد، واکسن کرونا به شهروندان تزریق می‌شود و این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واکسن‌های تولید و تأیید شده در دنیا روی این ویروس جهش یافته مؤثر است.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره چرایی جهش ویروس کرونا افزود: ماهیت ویروس، علت اصلی جهش کرونا است و راه‌های پیشگیری از کرونای انگلیسی فرقی با کرونای معمولی ندارد لذا ماسک، فاصله گذاری، شستن دست و پرهیز از دورهمی‌ها توصیه می‌شود.

وی گفت: استفاده از ماسک موجب شد امسال آنفلوانزا نداشته باشیم و شاید از معدود سال‌هایی بود که ما درگیری عمده این بیماری را در کشور نداشتیم.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: موارد آنفلوانزا به شدت نسبت به سال‌های گذشته کم بود و علت آن هم مراقبت‌های مردم است. / مهر

 

اینفوگرافیک / مقایسه اصلی‌ترین علائم کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی - ایسنا

توضیح درباره شناسایی دومین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور

در حالی که وزیر بهداشت روز گذشته از شناسایی اولین مورد مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور خبر داده بود، حالا گفته می‌شود دومین مورد هم در تهران شناسایی شده است.

در همین ارتباط، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در واکنش به این خبر، توضیحاتی ارائه داد و گفت: این فرد، همسر همان هموطن مبتلا است که از انگلستان آمده است.

وی افزود: آزمایش کرونای این خانم مثبت شده است، اما هنوز مشخص نیست که از نوع ویروس انگلیسی باشد. از همین رو، برای بررسی بیشتر، آزمایش تست او به انستیتو پاستور ارسال شده و فردا مشخص می‌شود که ویروس انگلیسی است یا خیر.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها